Jump to content

Hvordan skal hagla lukkes?


Javelin

Recommended Posts

Etter å ha brukket hagla, så skal den jo selvfølgelig lukkes når den skal skytes med.

 

Det evige spørsmålet er; Hvordan skal den lukkes?

 

1) Skal ''Skyvegreia'' (hva heter det igjen?) presses til siden og løpet rolig settes på plass

 

2) Eller skal hagla slås tilbake, rolig og forsiktig.(slås høres brutalt ut, men har ikke noen andre ord på det)

 

Grunnen til at jeg spør er fordi en på Løiten Skytterlag fortalte meg at Perazzi hadde uttalt seg om at haglene skulle slås tilbake, for å unngå at en mekanisme som var veldig følsom for slitasje ikke ble utsatt for slitasjen som skjer når man lukker hagla med den skyvesaken.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

tror dette er litt forskjellig fra hagle til hagle. På min toz, kan jeg holde tommelen på topleveren å la den sakte skli igjen samtidig som jeg lukker. dette gjør at det blir en lydløs lukking. Kan også bare sakte lukke , men da høres det et lite klikk når denne smeller på plass. Men man skal ikke "smelle" noen hagler sammen, dem skal gå helt glatt .

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Spurte om dette når jeg var i London for noen år siden,hos Holland & Holland :D . Der fikk jeg beskjed om at top leveren ikke skal røres når haglen lukkes. Mange tror at det sliter mindre på mekanismen,hvis de holder top leveren åpen når de lukker. Men ifølge disse karene gjør det skade på mekanismen over tid. Hvor mye det har å si,det vet jeg ikke.... men har valgt å følge rådet jeg ihvertfall :wink:

Link to comment
Share on other sites

På hagla jeg bruker er det slik at når jeg holder igjen topleveren ved lukking, så går den ikke like langt inn som hvis jeg bare lukker den uten å holde igjen. Dette forteller meg at noe ikke er like godt i lås som hvis jeg bare lukker den på vanlig måte. Det er snakk om lite, selvfølgelig. En milimeter eller to...kanskje ubetydelig. Men jeg velger å tro at Perazzi og Holland & Holland KAN hagle :roll:

Link to comment
Share on other sites

det kommer av at alt går mye saktere når du holder igjen denne.Om du bare slår den sammen så smeller alt på plass. Er nå ikke helt sikker på hva som sliter mest jeg da. Men om du hører på "smellet" det blir om du bare klapper den sammen, så sier vel kansje det litt.

Min går også bare 99% sammen om jeg holder igjen, men da setter du bare tommelen på denne å drar den litt over mot høyre. Er vel egentlig en litt god "uvane" jeg har uansett hvilken metode jeg bruker, at jeg bestandig kjenner at denne er helt i lås.

Men tror egentlig ikke at du klarer å slite ut en moderne hagle uansett. Tror du skal "klappe" den mange ganger sammen før du vil merke slitasje uansett hvordan du gjør

Link to comment
Share on other sites

"lever"?

 

Hva med det litt mer norske ordet "hendel"? Jeg slår et slag for "topphendel", eller kanskje "låsehendel" i og med at det ikke finnes noen "underhendel". Når alt kommer til stykket er det kanskje mer for en "spak" å regne slik at "låsespaken" heller ville være bedre. Strengt tatt er det jo hele låsemekanismen som beveger seg, ikke bare spaken man ser... :forvirra::?:winke1:

Link to comment
Share on other sites

jeg har siden jeg fikk hagla til konfirmasjonen (1995), bestandig holdt igjen toppleveren fordi jeg ble advart mot å smelle den igjen -dette skulle visstnok tilsvare flere hundre skudd i slitasje.

Kan ikke akkurat påstå at den har beholdt mye tight-het selv om jeg har vært aldri så forsiktig. så nå har jeg godt over til smelling

Link to comment
Share on other sites

"lever"?

 

Hva med det litt mer norske ordet "hendel"? Jeg slår et slag for "topphendel", eller kanskje "låsehendel" i og med at det ikke finnes noen "underhendel".

 

Åjoda, eldre haglekonstruksjoner hadde underlever. Det finnes også sidelever. Men låsehendel vil jo være.et dekkende begrep for alle disse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...