Jump to content

våpen til fruen


hauk74

Recommended Posts

hei. min kone har en gammel burno 308 "mauser typen" så er hun litt ukomfertabel med denne rifla da hun synes den sparker litt mye. je tipsa om at hun kunne kjøpe seg en 6,5x55 men har ingen erfaringer selv med dette kalibret. er dette noe snillere kaliber? jakter rådyr hjort å litt elg. så må være så pass til annslag at elgen detter. kom gjerne med tips på andre kalibrer å rifler i samme slengen. :)

Link to comment
Share on other sites

Hva med å spandere en lyddemper på rifla hennes? Tar veldig mye av rekylen.

Du finner vel ikke noe under 6,5x55 som tilfredstiller kravet til storviltjakt.

 

tanken slo meg da jeg leste innlegget her om howa til 5500,- å få montert demper på den. i 308. rifla hun har er bare rot med. hun plages med magasinet osv. å når en er fersk jeger å blir usikker på våpnet er det like greit å starte på nytt???

Link to comment
Share on other sites

Da får hun iallefall ei knall rifle, til en meget hyggelig pris.

 

Interarms har også "supertilbud" på demper, ferdig gjenget og montert.

 

lurer faktisk selv en 30-06 med demper i howa. demper den mye den demperen. etter som løpet kappes blir den dårligere å skyte med uten demper?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg en Sauer i 30-06 som jeg skal gjenge opp for demper. Ble anbefalt å ikke kappe for mye av den, da det går utover hastigheten på kula. 56 cm ble anbefalt fra Landrø.

Ellers skal jeg montere 9,3 pipe, samt montere demper. Samme her - ikke kappe for mye. Børsemakerne til Landrø anbefalte å kappe ned til løpslengde 54cm.

MEn dette er Sauer med 60cm pipe. MAnge her som har mye mere kunnskap og erfaring enn meg, og det finnes muligens andre anbefalinger for andre børser/piper.

 

Ellers kommer det nok en demper på den nye Howa`n etterhvert også.

 

Npår det gjelder skyting med/uten demper, har jeg forstått at det er slik at når pipen er kappet, så kan treffpunktet endres (ved å skru av og på demper), samt at børsa smeller mye kraftigere når den er nedkortet, og du ikke benytter demperen.

 

Rekylen skal etter sigende fjerne 30-40% av følt rekyl, om ikke enda mere. MEn igjen - mange her kan mye mye mere om dette enn meg.

Link to comment
Share on other sites

Ved montering av lyddemper ville jeg lagt større vekt på god balanse og kort totallengde på våpenet enn de få m/s man mister ved å kappe løpet. Ta utgangspunkt i at du mister ca 2 m/s pr cm du kapper. Dette hastighetsstapet har nok lite praktisk betyding på jakt.

Skytekomforten uten demperen påmontert vil selvsagt reduseres ved et kort løp, men når du først har begynt å skyte med demper vil du nok sjelden føle behov for å ta den av, så fremt våpenet er forholdsvis lett og hendig med demperen påskrudd.

Et kort våpen med god balanse er ikke minst gull verdt alle de timene man tilbringer med våpenet hengende over skuldra.

Link to comment
Share on other sites

Min elskede hadde samme problemet.

Jeg fikk overtalt henne til å kjøpe seg en S&L "classic" i 6,5x55, med en lett og fin Leupold 3-9x40 på.

Hun ble lykkelig!! Rifla går som ei stråle, og er knallfin å skyte med samtidig som den er lett. Det eneste vi gjorde i tillegg med rifla var å kappe stokken litt så den passer perfekt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

etter mye prat med jegere mener enkelte at 6,5x55 blir for dårlig på hjort å elg. men er gjerne folk som bruker kanon selv. jeg personlig mener hun bør gå for 308. men vil jo ikke presse henne til å velge ett kal som spenner henne for mye. hvor stor forskjell er det egentilig på 6,5 og 308.? mest med tanke på trenings amo. blir ette hvert å ladde selv tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

6,5 er lovlig og funker helt fint på elg. Og det som er viktig å tenke på er at et godt skudd fra en børse man liker og føler at man har kontroll over er mye bedre enn ett dårlig skudd fra en børse der man gruer seg til å trykke på avtrekkeren.

 

Så jeg mener helt klart at hun bør gå for 6,5x55 hvis hun føler seg mest vel med det. Da plasserer hun sikkert skuddet bedre, og elgen detter som bare det.

Link to comment
Share on other sites

Ville nok heller gått for 308 personlig..det med rekyl kommer veldig mye an på hvordan stokken er utforma.stor forskjell i rekylopptak på de forskjellige skjeftetyper.brno er vel ikke av de beste..hu kan jo prøve noen diverse rifler på banen og se.prøv ei lita lett med rett stokk,typisk amerikansk og se hva hu synes.mange jenter her bruker modell seven i 7mm08.kapper litt av stokken.min kjære bruker en gammel tikka 55 i 308 og skyter best av alle på banen.den passer perfekt til hu :!:

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg ville ha meg en kort og hendig børse, så da jeg skulle bytte kaliber i ei jaktrifle jeg hadde liggende ble det det spennende kaliberet 308..... Børsemakeren jeg brukte fortalte at man ikke mistet noen hastighet så lenge man ikke gikk under 50cm pipe i dette kaliberet. Siden det er litt mer krutt som skal brenne opp i 30-06 er det nok ikke unaturlig at Landrø anbefaler en pipelengde ikke kortere enn 56cm.

 

Vil også si meg 100% enig i at det er bedre med et godt plassert skudd på elg med en 6,5x55 enn et middelmådig treff med noe grøvre. Vi skal huske at det er felt STORE mengder elg med Krag.....INGEN dyr i Norge overlever et hjerte\lunge skudd!! :D

Link to comment
Share on other sites

Dette med rekyl er en individuell greie, men det er et moment her som jeg har bitt meg litt merke i...

 

.308 er en patron med forholdsvis lite hylsevolum kontra kulediameter sammenlignet med 6,5x55 og 30-06. Følgelig bruker den derfor raskere krutttyper, og som en følge av dette synes jeg rekylen blir skarpere. Faktisk så mye skarpere at jeg med mine 165cm/65 kg. skyter bedre med 30-06 og opplever rekylen fra denne som langt mer behagelig. Når man så kobler denne skarpe rekylen med kolbekonstruksjoner av krum mellomeuropeisk type( Monte Carlo også, for den saks skyld) får man en ufyselig mix :(

 

Værste børsa jeg har skutt med i .308 var en Steyr Manlicher Helstokk Lux. Liker børsa svært godt, men fyttikatta så ekkel å skyte med. Har forsåvidt prøvd rettstokka børser i .308 som er påtagelig mye bedre å skyte med. Kan vel være en medvirkende årsak at disse var ganske tunge....

 

Jeg konkluderer derfor med at lette børser i .308 holder jeg meg langt unna. Jeg rar heller med meg min Remington 700 Mountain Rifle i 30-06/.280Rem (2,8kg.) for en behagelig kosestund på banen :)

 

raudnakke

Link to comment
Share on other sites

Her i huset brukte fruen sin fars gamle Mauser i 308. Hørte aldri noen klager på rekylen i denne, men da hun fikk i gave en ny Kongsberg 393 i samme kaliber, opplevde hun denne som mye bedre ang rekyl. Nå er jo ikke Kongsberg særlig lett, ca 3,4 kg, og stokken gjør også sitt ang rekylopptak.

 

En ting å tenke på ang kalibervalg til fruen, er hvis det planlegges villsvinjakt i Sverige. Endel plasser tillates ikke 6,5x55 av grunneier/jaktrettighets-innehaver, selv om kaliberet er offisielt godkjent.

Link to comment
Share on other sites

sant det. men hvor mye forskjell er det egentlig på de to nevnte kal?

 

Hei!

 

Det er er ganske stor forskjell på 6,5 og 308 når det gjelder rekyl. 6,5x55 er mye snillere med skuldra enn 308 og som andre her sier, det er bedre hun er tilfreds med våpenet og takler det bra, enn at det er ei stor kule som kommer ut av det. 6,5 dreper elgen og vell så det. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja ja da var søknaden levert å det ble på 308 :? men får få tak i noen lette kuler å trene med så hun blir gradvis vant med rekylen. tror egentlig ikke rekylen er problemet. tror det ligge mye i "smelle" også. men men får krysse fingeren å håpe på det beste. takk for alle innspill

 

sant det. men hvor mye forskjell er det egentlig på de to nevnte kal?

 

Hei!

 

Det er er ganske stor forskjell på 6,5 og 308 når det gjelder rekyl. 6,5x55 er mye snillere med skuldra enn 308 og som andre her sier, det er bedre hun er tilfreds med våpenet og takler det bra, enn at det er ei stor kule som kommer ut av det. 6,5 dreper elgen og vell så det. ;)

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg ville god for et kaliber som 6,5x55 eller 260rem(6,5x51) eller 7-08 i en rifle som passer henne.

I 260 rem (som er 6,5 i 308 hylse)har du mange ok rifler. Eksempler på dette er Remington 7 og Kimber, som man også får i 7-08.

 

Hvis Dere velger 6,5x55 må du nok se på europeiske rifleprodusenter som f.eks. Sauer, Tikka, Sako, Steyer eller Kongsberg.

 

 

Vil si at det er bedre at hun treffer godt med en 6,5mm kule, en å hun skyter "dårlig med en 7,62/.30 kule.

 

De viktigste er at hun finner et våpen hun trives, og skyter godt med.

Link to comment
Share on other sites

Etter noen runder med 375 H&H, går også denne bra...for skuldra åsså :wink::wink: selv om lillehjernen og den forlengede marg nesten skifet plass etter 3 smeller.

Tips henne om å dra ned stoppen til BH`n ( jeg mente oppå banen ja! :lol: ) og kanskje ha på seg vest. I tillegg til dette kjennes ikke rekylen, nesten uansett kaliber, om man sitter istedet for å ligge når pekefingeren krøller seg :wink:

Men, 308 er å anbefale på det sterkeste, da med god rekylkappe. En skuddredd jeger...er ingen god jeger...uansett kjønn.

Link to comment
Share on other sites

I forhold til 6,5x55 kan eg anbefale Sauer 202.

Her er det flere modeller som kan passe din frue.

se http://www.landro.no

 

http://www.landro.no/sauer/bilder/202_outback.jpg

 

http://www.landro.no/sauer/bilder/202_classic.jpg

 

Har selv 202 classic som er "godbørsa". Kjøpte denne før alle de ulike valgmulighetene kom i 202, men ville sikker kjøpt i dag en 202 classic med syntstokk og Ilafloan overflatebehandlet løp.

 

Outback virker som sagt også som et god alternativ.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Ja ja da var søknaden levert å det ble på 308 :? men får få tak i noen lette kuler å trene med så hun blir gradvis vant med rekylen. tror egentlig ikke rekylen er problemet. tror det ligge mye i "smelle" også. men men får krysse fingeren å håpe på det beste. takk for alle innspill

 

sant det. men hvor mye forskjell er det egentlig på de to nevnte kal?

 

Hei!

 

Det er er ganske stor forskjell på 6,5 og 308 når det gjelder rekyl. 6,5x55 er mye snillere med skuldra enn 308 og som andre her sier, det er bedre hun er tilfreds med våpenet og takler det bra, enn at det er ei stor kule som kommer ut av det. 6,5 dreper elgen og vell så det. ;)

 

Ja, men det er ikke et dumt kaliber. ;) Som du sier, det er bare å lade med lette kuler, så blir hun nok vant med rekylen. Smellen er faktisk ikke så ille, men bruk hørselsvern! :D Med hørselsvern legger hun ikke spesielt merke til smellen uansett.. ;) Og når det gjelder jaktsituasjoner, så glemmer stort sett de fleste av hele smellen og hører lite til den når skuddet går. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...