Jump to content

Kontroll av våpenskap


beagle

Recommended Posts

Éin av sju tekne i våpenkontroll

74 våpeneigarar vart sjekka i politiet sin heimekontroll. 11 av dei hadde ikkje sikra våpenet på ein forsvarleg måte.

No kan eigarane vente seg bøter på opp mot 12 000 kr.

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ ... /1.7550761" target="_blank

 

Eg reagerer på utsagnet: - Vi bestemte oss då vi skulle ut og sjekke dette; vi skulle reagere med bøter i den storleiken, seier Iden.

 

Er det nokon som kjenner til liknanda saker fra andre stader i landet?

 

Er dette eit normalt bøtenivå eller er det berre i Sogn og fjordane det er så høgt?

Link to comment
Share on other sites

Dersom en av syv ikke sikrer forskriftmessig og dermed bryter grunnlaget for å ha lov å inneha våpen kan det vel tolkes som et tegn på at det kreves en seriøs reaksjon? Med tanke på hva alternativene kunne være (miste retten til å inneha våpen....) synes jeg ikke 12.000 er for mye. Det kreves tydeligvis sterke insitamenter for å gidde bore noen hull :cry:

 

Man burde kanskje heller spørre seg hvorfor så mange ikke sikrer skapet forskriftsmessig? Dersom våpnene hadde blitt stjålet tror jeg reaksjonen fra politiet ville blitt veldig mye sterkere, samtidig som forsikringsselskapene antakelig ikke er spesielt rause dersom man ikke har oppbevart forskriftsmessig.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vert artig å vite hva slags avvik de fant (og som ble belønnet med 12000 til statskassen). Litt forskjell om man kan få 12000 i bot fordi du har brukt feil type/antall festebolter eller om dette er folk som ikke har hatt skikkelig skap i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Litt forskjell om man kan få 12000 i bot fordi du har brukt feil type/antall festebolter eller om dette er folk som ikke har hatt skikkelig skap i det hele tatt.

Det er såklart et godt poeng. Jeg personlig tror nok at det står en god del ellers godkjente skap rundt omkring som ikke er forskriftsmessig festet (eller festet i det hele tatt) , men jeg aner intet om i hvilken grad det har vært tilfellet her.

 

Er det mulig å få mer informasjon om noe slikt fra politiet?

 

Edit: presisert innlegg på bakgrunn av Misima sin kommentar

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

FG-godkjente skap rundt omkring som ikke er festet i det hele tatt

Litt pirk, men hvis skapet ikke er festet så er det ikke FG-godkjent.

 

 

Nja du, er det ikke en vektgrense der?

Hvis hele sulamitten veier mer enn x antall 100 kilo så trenger det ikke å festes med bolter.

Eller er det foreldet?

Link to comment
Share on other sites

- Vi melder alle dei som ikkje hadde våpenskap, seier politiinspektør Ronny Iden.

 

Politiet i Sogn og Fjordane gjennomførte nyleg ein førehandsmeld heimekontroll, etter at det i fjor vart pålagt å oppbevare skytevåpen i våpenskap.

 

Men trass i at folk fekk eit varsel på 48 timar, vart heile éin av sju tekne i kontrollen.

 

 

Står vel rimelig tydelig hva som her var grunnen ?

Link to comment
Share on other sites

kansje det var Fritjof som trengte noe å avlive prisilla med :lol::lol:

Neida......men mener det skal svi litt på pungen til folk som enda ikke har skaffet seg skikkelig skap. Er jo tross alt en god stund siden regelen trådde i kraft.

Å disse bøtene vil nok bare fortsette å stige ettersom loven blir eldre.

Link to comment
Share on other sites

Nå koster det 8k å pisse på torget en del steder så 12k for ikke å oppevare våpen på korrekt måte er ikke så ille synes jeg. Mener jeg leste et sted at bøtene kunne variere innen et vist antall rettsgebyr. Jeg synes det blir feil hvis han som ikke har festet skapet og han som ikke har skap skal få samme bot.

Link to comment
Share on other sites

Det eg var ute etter i fyrste innlegg er om størelsen på bota er lik rundt om i landet!

Eg er av den oppfatning at det skal koste det samme om ein bryt lova uansett kor ein bur i landet!

 

Om det koster 2000 eller 20000 har ingen betydning, berre det er likt.

 

Er det nokon som veit kor stor bota har vore ellers i landet?

Link to comment
Share on other sites

Dersom skapet står løst, blir det vel ikke å regne som godkjent å med den boten som dette måtte medføre.

Er jo veldig enkelt å kjapt å feste et slikt skap også. Er bare å borre noen hull å kjøre gjennom noen kraftige skruer. Tviler på at "onkel" blir å rive å slite i det for å teste hvor godt du har festet det.

Ellers så vil jeg håpe å tro at det skal svi akkurat like mye om du bor sør som nord i landet. Bør i allefall gjøre det.

Men når det kommer til størrelsen på bøter, så høres det jo mye ut. Nesten så du får mindre i bot for å slå en mann helseløs enn for å ikke ha festet skapet.

Link to comment
Share on other sites

Det står jo ikke at en automatisk får 12.000,- i bot om alt ikke er i orden. Det er vel sagt opp til 12.000,- så det er mulig det er rom for skjønn, og litt varierende summer.

 

Hvis jeg skal gjette, så tror jeg det er folk med ett våpen som oftest har mangler mht. sikring. Snakker til stadighet med personer som sier de fremdeles har hagla i skapet. Må vel gjøre noe med det snart, sier de. Aktive skyttere og jegere med flere og dyrere våpen gir intrykk av at de har det på stell. Dette har sikkert både med økonomi og interresse å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...