Jump to content

Leica Magnus


Jøtul

Recommended Posts

Helt enig. Det ser ut som diameteren til okularene er den samme som diameteren til x42 modellen. Typisk er utvendig diameter på slike er 48mm. Problemet er at markedsfolkene legger merke til at folk kjøper slikt på spesifikasjoner. Stort synsfelt og lang øyeavstand selger, og prisen er digre okularer, og høyere vekt.

 

Det er ikke så mange designalternativer for slike sikter, så de har nok måtte gjøre de samme kompromissene som Swaro, for å lage 6x Zoom.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå har de lagt ut tekniske data på nettet:

http://en.leica-camera.com/assets/file/download.php?filename=file_5496.pdf

To positive detaljer å trekke frem: Vesentlig større utgangspupille på laveste forstørring enn Swarovski Z6. Og jeg liker godt at lengden bare er 27cm for 1-6,3 utgaven. Hvis man er ute etter å finne et nytt sikte som kan passe i de eksisterende basene til hakemontasje til f.eks en gammel drilling. Kan dette være en kandidat. Det var ofte en fast 4x som satt på slike børser, og de var som regel ganske korte.

Link to comment
Share on other sites

Skal teste 2.4-16 kikkerten på bukkejakta, så da får en se hva den er god for. Prøve forteller mer enn masse tall
Selvsagt, men det er endelig hvor mye man får anledning til å teste i reelle situasjoner. Man er avhengig av å få låne dem. Få har råd til å kjøpe alle modellene for å prøve, så det er greit å bruke tallene til å grovsortere de man er villig til å satse på.

 

Den er neppe svært god under ekstreme lysforhold. Fysikkens lover gjelder for Leica også.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg tok med meg en brosjyre på disse siktene, og måler jeg på den gjennomskårende tegningen okularrøret til ca 48mm. Jeg burde ha tatt med med skyvelære på messa i går.

 

Jeg Legger merke til at de har brukt vesentlig flere linsegrupper enn det som er vanlig i kikkertsikter. Da er det håp om at disse er brukbare optisk. Hadde bare produsentene begynt å oppgi MTF. Det nytter ikke å si noe om optisk kvalitet, bare ved å kikke igjennom slike i en messehall.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en kikkert som står HØYT på lista mi.

 

Optikken i Leica er veldig bra, men kommer disse til og tåle juling?

 

Mener og huske at de første Leica siktene var litt skjøre av seg.

 

Jeg rekker ikke messa selv, men kunne noen spurt leverandør om hvor mye siktene tåler (målt mot NF,Swaro og Zeiss) ?

 

og poste et svar siden.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Optikken i Leica er veldig bra
Hva baserer du dette på. Det er ikke slik at optikken blir bra, bare det har riktig merke. Selv om de lager gode håndkikkerter, betyr det ikke automatisk at disse siktene er bra.

 

Tar med skyvelære i morgen.
Artig om flest mulig kommenterer størrelsen på okularene.
Link to comment
Share on other sites

Hei Amatør.

 

Optikken i Leica linser kameralinser, kikkerter etc. har jeg alltid syntes har god optikk.

 

Min tidligere samboer og svigerfar er begge fotografer og jeg har sett det meste av hi-end linser fra Leica og er imponert.

 

Jeg har en 1200 avstandsmåler som jeg er kraftig imponert over, men om Magnus siktene har god optikk er noe jeg vil anta, men jeg har ikke sett i en selv enda.

 

Leica er ikke kjent for og lage dårlige linser og har et ryktet på seg for og være i verdensklasse så jeg vil anta at disse siktene holder mål.

 

Men om siktene er tåler juling er det jeg er mest spent på.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Alle optikkprodusentene i verden har tillgang på gode nok programmer til ray-tracing, slik at alle kan designe like god optikk.

 

Det dreier seg bare om viljen til å benytte seg av snevre toleranser, og presis justering av alle elementene, ved sammenstilling, til å levere noe som er virkelig bra. Det er dette som gjør de bra produktene dyre å produsere. Nå har de nok ikke spart på noe, på de prototypene de viser frem på messa.

 

Det er ikke mulig å designe et 6x zoom-kikkertsikte som har bedre optisk ytelse enn det beste designet for f.eks 4x zoom. Men med ekstra linseelementer, kan man komme nærmere.

 

Disse Leica siktene er garantert bra nok optisk i dagslys, og de kan godt være brukbare i skumring. Men de er garantert ikke best til alt. Produktene må stå på egne ben, og ikke bli vurdert kun utifra andre produkter den samme produsenten har laget. Dette gjelder også om produktet er merket Swarovski, Zeiss eller Leica.

 

Mest spendene blir det å sammenlikne epler og epler, så hvordan disse yter, sammenliknet med Swarovski Z6. Men det er en god stund til vi får vite, de kunne ikke levere noen før til høsten.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 1 year later...

sitter en Magnus 2,4-16 x 56 på min Blaser R8 nå :)

har hatt både zeiss og swaro tidligere, men denne tar for meg førsteplassen!

 

skarp og fin i kantene.

lett justerbart rødpunkt for alle forhold.

flott kulebanekomp og paralaksejustering

eneste lille spenningsmoment er hvordan lysreguleringen tåler frost og snø og sand og drit og hard bruk etter en tid. -den virker ikke like bunnsolid som feks zeiss.

 

de ekstra grammene merker jeg ikke.

totalt blir det god ballanse da jeg har kappet løp noe og demper.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...