Jump to content

Utsetting av dyreparkulv


villreinjegeren

Recommended Posts

Det er jo positivt at forskermiljøet viser tegn til selvjustis og korreksjoner internt. Det er slik det kan bli fornuftige løsninger. Det er langt verre med den øvrige hopen i denne debatten, for der er argumentasjonen stort sett overlatt til skyttergravskrangling mellom fundamentalistene på begge sider.

 

Men nå ser det ut til at norske politikere engasjerer seg i ulvedebatten på en mer reflektert måte enn de tidligere har gitt inntrykk av. Det kan kanskje være grunn til å tro at politikerne i forrige runde var påvirket av feilinformasjon fra sine egne fagfolk, uvisst av hvilken grunn.

Link to comment
Share on other sites

Skal bli interresant å følge utviklingen på dette. Fra den svenske leiren er det, så vidt jeg har forstått, blitt hevdet at en slik utsetting er en forutsetning for ulvejakten som er gjennomført de siste årene.

 

Lisensjakta i Sverige var pga at de skulle ærstattes av parkulv, men mulig jeg tar feil

Link to comment
Share on other sites

Skal bli interresant å følge utviklingen på dette. Fra den svenske leiren er det, så vidt jeg har forstått, blitt hevdet at en slik utsetting er en forutsetning for ulvejakten som er gjennomført de siste årene.

 

Dette høres ut som et argument som er blitt snudd på hodet.

Link to comment
Share on other sites

Jo, slik har jeg forstått det også. En slik gen-utveksling skulle gjennomføres i etterkant av lovlig ulvejakt. Da fikk både forskerne og jegerne litt "morro". Nå viser det seg imidlertid, ifølge siste utg. av Jakt&Jägare at det er en viss skepsis fra dyreparkforeningen for å være med på dette. Man er redd konsekvensene til folkeopunionen hvis det går galt med de utsatte valpene, noe det visstnok er en reell fare for. Et annen finurlig sak i artikkelen er at genetikken på parkulvene må undersøkes nøye, da det det allerede er nært slektskap mellom ville ulver i Norden og parkulver.

 

Blir underholdene dette etterhvert tror jeg...

Link to comment
Share on other sites

Et annen finurlig sak i artikkelen er at genetikken på parkulvene må undersøkes nøye, da det det allerede er nært slektskap mellom ville ulver i Norden og parkulver.

 

Kanskje slektskapet er nærmere enn de vil eller kan innrømme også..

 

Hele rovviltforvaltningen er ett venstrehåndsarbeid, dem har ikke peiling på noen ting

Link to comment
Share on other sites

Ikke hell vann på mølla nå.

At det er genetisk slektskap trenger ikke være så rart. Jeg mener - det er neppe noe å tjene på nok en gang å trekke frem konspirasjonsteoriene om ulveutsetting som årsak til ulvens tilstedeværelse i Norge. Jeg synes liksom jeg hører at et slikt innlegg som er på vei :wink:

Men artig kan det bli. 8)

Link to comment
Share on other sites

Ikke hell vann på mølla nå.

At det er genetisk slektskap trenger ikke være så rart. Jeg mener - det er neppe noe å tjene på nok en gang å trekke frem konspirasjonsteoriene om ulveutsetting som årsak til ulvens tilstedeværelse i Norge. Jeg synes liksom jeg hører at et slikt innlegg som er på vei :wink:

Men artig kan det bli. 8)

 

Genetisk slekstskap som i at det er to eksemplarer av arten ulv, greit nok.

Men nært slektskap som i for nært til å opprettholde genetisk mangfold innen stammen, det er betenkelig.

 

Hvis ulven har vandret inn fra Finnland/Russland så skulle det ikke være noe problem, jmfr. første kategori.

Hvis det derimot er som det blir hevdet fra det offentlige, at den svenske ulven vandret inn fra Norge og den norske ulven vandret inn fra Sverige, når bestanden av ulv var så godt som utryddet i begge landene....da er vi inne i kategori to, og noen har "gjort bort sig" som de sier i Sverige... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Nei, vi holder utsettingsdebatten til siden, ihvertfall en stund til... 8)

Genetikken på de skandinaviske ulvene later det til at det er forsket mye på, så man har vel oversikt over dette.

 

Men det vil vel reise seg ei forvaltningspolitisk utfordring eller to når jakten er gjennomført og eventuellt nye dyr ikke kan utplasseres.

Link to comment
Share on other sites

Det er en finsk professor (husker ikke navnet hans i øyeblikket, men skal prøve å finne frem. Han var "top dog" der borte mener jeg å erindre) som skrev for en del år siden at i hvertfall et par av ulvene i Sverige var uten tvil opprinnelig fra Mongolia. Han gjorde litt narr av norske og svenske forskere som lot som at ulvene våre hadde vandret inn fra Russland helt av seg selv. Mongolia er så langt østover at hvis det stemmer, så skulle det være få ulvstammer i verden med så varierende genetikk som det vi har her...

Link to comment
Share on other sites

Men nå ser det ut til at norske politikere engasjerer seg i ulvedebatten på en mer reflektert måte enn de tidligere har gitt inntrykk av. Det kan kanskje være grunn til å tro at politikerne i forrige runde var påvirket av feilinformasjon fra sine egne fagfolk, uvisst av hvilken grunn.

 

Og jeg syns vi faktisk skal gi NJFF en god del kred for at politikerne nå tenker litt annerledes. Det har blitt jobbet kanskje hardt fra den siden de siste årene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...