Jump to content

Hjemmeladning.


sveinung64

Recommended Posts

Da er jeg igang igjen, jakta må forberedes godt, å siden jeg skal flytte til Våler ( Hedmark ) så må jeg skaffe meg et komplett ladesett, har sett littpå Hornady LOCK'N LOAD CLASSIC LADESETT og det ser jo bra ut, men 3900 kr for settet blir jo litt skarpt for en som kanskje lader 200 skudd i året å trener med 150 av dem, resten er jakt ammo.

 

Noen forslag til løsning fra dere drevne karer å damer som er der ute ??

 

Selv de beste trenger hjelp noen ganger, å jeg er skikkelig amatør :lol::roll:

Link to comment
Share on other sites

Sjekk ut dette: http://www.interarms.no/ladesett_page.htm

 

Enkelt og greit utstyr. Du trenger hylseholder, trimpilot, hylsepleiesett, hylsebrett og skyvelær i tillegg. Ellers finner du ut at det er ca hundre tusen andre ting du "trenger" etter hvert... :wink:

 

Kjøpte selv dette settet for et par år siden, og det fungerer fint for meg, som lader ca 500 skudd i året. Byttet ut kruttvekta med en digital en. Liker ikke manuell vekt.

 

Kuler og krutt kan du jo feks finne på http://www.hjemmelading.no/. Ser ut som om de er tomme for Lee sitt utstyr der, men det går an å høre om de får inn igjen.

 

http://www.midwaynorge.com kan du jo også sjekke ut.

 

Ellers bør du jo lese gjennom en ladebok. Da ser du lettere hva du går til.

Link to comment
Share on other sites

Har både Lee og RCBS "billig" lade sett. Hjemmelading har også en sånn RCBS ladepakke, og den hadde jeg villet sett nærmere på. Har hatt mitt RCBS Rockchucker i 20 år nå, og har ladet problemfritt i de årene. Veldig lett å få utstyr og reserve deler til RCBS også.

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg være ærlig med deg så tror jeg du kommer lettere og billigere unna om du får en som har utstyret til å presse dem for deg.

Rart om ikke noen i nærheten der ikke skulle ta med dine i samme slengen når dem først skal dra i spaken ;)

150-200 skudd er ikke så mye, så om du skal lade en til to ganger i året så kan en fort bli usikker mellom hver gang om det ikke er noe en har drevet så mye med.

 

Men når det er sagt, om du skal lade selv fordi det er gøy så velkommen til ditt nye narkotikum :mrgreen:

Skal selv til å kjøpe ny presse til 30.06, og jeg snuser litt på Lee Loadmaster

Fra før sitter det to stk Lee Pro 1000 på benken, en med large pistol, og en med smal pistol :D

Siste to dagene har det kommet ut 400 .44mag og 800 .45acp, så nå er jeg klar for helga ;)

Link to comment
Share on other sites

kjøpte Lee billigsett, betalte ca 2000 med kuler å krutt å hele pakka. Pressa virket veldig ok, mens hette isetteren lignet litt på leketøy. Men etter at jeg har begynt å bruke det, å kommet inn i hvordan det fungerer. Er det egentlig veldig bra. Enkelt men veldig bra.

Så dette sette vil jeg varmt anbefale om du ikke lader mere enn noen hundre skudd i året.

Satt en kveld å ladet nesten 200. Ikke et eneste problem.

Vel.......kansje et da :lol: ......... i iveren etter å bli ferdig hadde jeg glemt å fylle krutt i en hylse. men merket det like etter at jeg hadde slengt den sammen med di andre ferdige. Var bare fram med vekten å begynne å veie dem ALLE :(

Link to comment
Share on other sites

Veldig lett å få utstyr og reserve deler til RCBS også.

Ønsker gjerne å vite hvor du eventuelt har handlet reservedeler? Har også et Rockchuker og er fornøyd med det. Men reservedeler har vært et slit!

 

 

 

Jeg har kjøpt mine reserve deler til RCBS tingene mine, hos hjemmelading.no. Sjøl om det ikke er på lager i Norge hos han, tar det ikke mange dager til delene er hos meg. Sist måtte jeg ha den plastkoppen under pressa, som tar opp brukte tennhetter. 6-5 dager hadde jeg det hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Alvestad er en bra mann. Har handlet mye der og det er viktig å støtte slike nisjebedrifter. Kundebehandlig er topp og det er fine priser. Men de aktuelle RCBS reservedelene jeg skulle ha tak i, klarte han ikke å levere. Er lenge siden dem ble bestilt og jeg har også purret, men dem dukket ikke opp. Men de samme standard delene klarte heller ingen andre leverandører i Norge å levere meg. Da ble rednigen en trivelig bruker på Kammeret. Så langt er min erfaring at Kammeret er den beste leverandøren av RCBS reservedeler i Norge :moresarcasm:

Link to comment
Share on other sites

Gjør ikke mye feil hvis du går for et Lee Classic Cast sett. 1990,- hos Interarms er ikke noe å si på. Let litt i tidligere tråder og du kan se at Classic Cast'n får mye bra omtale.

Andre muligheter er Lee Challenger settet eller RCBS Rockchucker settet. Selv gikk jeg for Rockchukeren da jeg skulle ta det samme valget.

 

I tillegg kan det være lurt å skaffe seg et elektronisk skyvelær.

Eks, http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=604242" target="_blank" target="_blank" target="_blank (Bruker å komme på tilbud med jevne mellomrom.)

 

Hvis feil oppstår i ladingen og du har behov for å fjerne kulene etter at patronen er ferdigladd;

http://www.hjemmelading.no/produkter/12 ... 1257425473" target="_blank" target="_blank" target="_blank

(Mange foretrekker dog kulehammer.)

 

Når du etter hvert blir lei av å vaske hylser, er dette en brukbar invistering;

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=184804" target="_blank" target="_blank (Bruker å komme på tilbud med jevne mellomrom.)

 

Og hvis det ikke er med i settet, er en kruttdrypper også noe man etter hvert "må" ha;

http://www.midwaynorge.com/apps/ebrowse ... **+731+***" target="_blank

 

Etter hvert så baller dette bare på seg. Og du blir sittende å forsvare deg med at "dette er en meget givende hobby i hobbyen, selv om det ble mye dyrere enn å kjøpe ferdigladd" :D

Link to comment
Share on other sites

i iveren etter å bli ferdig hadde jeg glemt å fylle krutt i en hylse. men merket det like etter at jeg hadde slengt den sammen med di andre ferdige. Var bare fram med vekten å begynne å veie dem ALLE :(

 

Et lite tips til neste gang (så fremt du ikke har ladet komprimerte ladninger): rist på patronene og bruk ørene :)

 

Dette har jeg gjort noen ganger hvis jeg har blitt litt usikker. Du får selvfølgelig ikke sjekka om du har hatt korrekt mengde krutt i på denne måten, men det gjør man vel strengt tatt ikke ved å veie dem heller, da det er andre variasjoner som ødelegger.

Link to comment
Share on other sites

Hehe....jeg prøvde å riste, men da fant jeg flere som det ikke ristet i :lol:

Var disse som ble veid, å det stemte.....en av dem var det. Å heldig vis for at jeg hadde alle hullene i benken for tomhylser fylt. Om ikke, hadde jeg ikke merket at det var tatt en fra den andre raden.

Noen bruker slike esker som dem setter patronene i etter hvert som dem fyller. Men jeg har enkelt å greit boret huller i den tykke heltre plata som jeg har til bord. Har 40 hull fordelt på to rekker.

Lurer på dere som bruker å lade litt mye......hvordan pakker dere skuddene etter dem er ferdige??

Hadde en gammel adr til en kartong fabrikk, å dem skulle ha 25 kr pr eske :shock: pluss at minste bestilling var 500 stk.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...