Jump to content

Rådyrjakt i Sveio


spetsen

Recommended Posts

Har faktisk vurdert om jeg skal ta meg en tur ned dit etter rådyrbukker selv i starten av bukkejakten...

 

Noen som har kjennskap til områdene og som kan fortelle litt om dem?

:)

 

Da er jakten bestilt... Bukkejakt 10-17august hos Sveiobonden... Da blir det telt og kos for alle penga!!! Satser på å få skutt mitt første rådyr i år! :D Blir min første tur etter hårvilt så spenningen er på TOPP!!! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Heisann folkens.

Hadde planlagt bukkejakt sammen med en bekjent i år, men så har han dessverre "sviktet" meg, pga sykdom :(

Har fått tilbud fra Sveiobonden på bukkejakt i ett område i Sveio, men kjenner ikke til dette området.

 

http://sveiobonden.no/kartvigdarvatnet.htm" target="_blank

 

Er det noen som kjenner området, og vet om det er noe å satse på?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Enig!

 

Har du sagt A så må du si B.

 

Har grublet på jakt i dette området selv, men hvis tilbakemeldinger fra området blir så vage som dette så mister jeg interessen.

 

Alle og enhver og spesielt personer som leier ut terreng må tåle konstruktiv kritikk, det er på den måten de blir bedre og resultatet blir som forventet for alle parter.

 

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Er helt enig med villdyret.

Har selv vært hos Sveiobonden på hjortejakt, syntes opplegget var helt greit, fikk tildelt et område og that's it. Hva er problemet, hjort er det i massevis og det er opp til enhver hva man får ut av dette. Man må her huske på at ahn kjøper opp 30+ hjorteløyver årlig og det er umulig for en mann alene å guide alle jegerne rundt på terrengene. Har selv fått utdelt gode kart med anbefalte poster og dette fungerte helt greit- for min del....

Rådyr har jeg aldri jaktet i Sveio, men så da en del rådyr under hjortejakta.

Det er vel som med alt annet, du får hva du betaler for. Hvis du vil ha en guidet jakt så må du betale deretter. Vil du ha en rimelig jakt og klarer deg på egenhånd så anbefales Sveiobonden !

Har sans for opplegget til Sigve, du betaler en rimelig dagspris for jakta og det er ingen upris for å få med kjøtt. Jeg har vært ute for useriøse utleiere mere en en gang, har gått på limpinnen og leid tomme terreng. Har hørt de utroligste bortforklaringer ! Noen ganger har det hele bare vært til å le av, men andre ganger kan man bli ganske forbannet. For noen år siden fikk jeg tilbud om hjortejakt og jeg ble litt skeptisk pga litt ullen forklaring fra grunneier. Tok kontakt med viltforvalter i kommunen det gjalt og det viste seg at grunneier ikke hadde fellingstillatelse på en eneste hjort. Han ville fått det hvis han hadde søkt, men det hadde han aldri brydd seg om !!!

Kan ikke skjønne hvorfor noen legger inn negative kommentarer uten begrunnelse. Helt OK med negativ kritikk, men man må vite hva som er kritikkverdig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg burde kanskje ikke blande meg inn her, men latt diskusjonen leve sitt eget liv, men noen ganger kan det være greit å oppklare litt også.

 

"Til lags åt alle kan ingen gjere" heter det i et ordtak. For noen er terrenget for nære vei, for andre blir det for langt å gå fra veien.

 

Vi skal vel kanskje la det være opplest og vedtatt at område "Haugalandet" har en brukbar bestand av både hjort og rådyr.

La oss sammenligne Haugalandet med et hus med 7 etasjer. Etasjene er kommunene Haugesund, Karmøy, Tysvær, Bokn, Vindafjord, Etne og Sveio. Om hvert vald i hver kommune er et rom med en dør, så var det for noen år siden et hus med mange låste dører for de fleste av oss. Jeg har låst opp noen dører i ulike etasjer. Man får innpass i et jaktterreng på samme vilkår som om du selv har kjøpt jaktretten hos grunneier. Vel, dette stemmer ikke helt, for etterhvert har vi bygget en del tårn, prøver å legge tilrette med kjølerom, vinsj, hugger ut lysninger osv for å lette mulighetene for jakt.

 

Jeg håper at de som er misfornøyde er så konkrete som mulig med hvorfor de er misfornøyde, slik at vi stadig kan bli bedre. Det er nå 7-8 år siden det hele startet, og vi lærer litt nytt for hvert år hvordan gjøre det bedre. Men enkelte ting kan vi ikke gjøre noe med. Feks ser jeg at en viss bruker ovenfor ikke anbefaler opplegget. Han reiste hjem fordi bonden på en av områdene hadde kjørt ut møkk, og at det i et annet område kom to jenter ridende forbi der han satt på post. Som jegere må vi stå med luen i handa og være litt ydmyke. Vi er en sekundær bruker av jorbrukseiendommene. Hvis vi skal begynne å diktere bonden i hvordan han skal drive gården sin, så blir vi nok fort bedt om å dra dit peppern gror.... Og skal vi begynne å jage bort bærplukkere, hestejenter, turgåere osv, så er vi med på å skape jaktmotstandere. Skogen er for alle, og vi må tilpasse oss allmenheten, og ikke omvendt.

 

Money talks and bullshit walks? Hva legger du i det? Tar vi overpris? Såvidt jeg vet er vi det rimeligste alternativet av de som selger dagskort. Og jeg for min del blir opprinnelig glad for hver gang en jeger får en flott opplevelse med en felling. Dette har på ingen måte vært noen gullgruve økonomisk sett. Stort sett er det såvidt det går irundt balansemessig mellom det som betales ut til grunneiere for løyvene, og det som kommer inn ved salg av dagskort.

 

For deg som kommenterte at vi besitter langt bedre terreng enn vigdarvatnet, så vil jeg først si at de som har jaktet rådyr til nå i år har skutt 2 bukker i nettopp dette terrenget, og de har observert både hjort og rådyr. Nå skal det sies at når vi fikk dette terrenget for en del år siden så drev begge grunneierne stort med sau, samt at det gikk en flokk villsau på selvstyr i område. Etter et par år sluttet den ene grunneieren med sau, og nå har også den andre sluttet. I tillegg ser det ut til at villsauproblemet er borte.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer å ta en "helgetur" til Sveio nå kommende helg, for å se etter råbukken:-)

 

Er dette for seint? Vet at eventyret startet den 10ende, men det er så alt for lenge til hjortejakta starter at det kribler i magen etter godfølelsen :winke1:

 

Lokking, hjelper dette nå så seint på starten?

 

Dersom noen har erfaring med gode rådyrområder så er jeg evig takknemmelig for alle anbefalninger.

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig med villdyret.

Har selv vært hos Sveiobonden på hjortejakt, syntes opplegget var helt greit, fikk tildelt et område og that's it. Hva er problemet, hjort er det i massevis og det er opp til enhver hva man får ut av dette. Man må her huske på at ahn kjøper opp 30+ hjorteløyver årlig og det er umulig for en mann alene å guide alle jegerne rundt på terrengene. Har selv fått utdelt gode kart med anbefalte poster og dette fungerte helt greit- for min del....

Rådyr har jeg aldri jaktet i Sveio, men så da en del rådyr under hjortejakta.

Det er vel som med alt annet, du får hva du betaler for. Hvis du vil ha en guidet jakt så må du betale deretter. Vil du ha en rimelig jakt og klarer deg på egenhånd så anbefales Sveiobonden !

Har sans for opplegget til Sigve, du betaler en rimelig dagspris for jakta og det er ingen upris for å få med kjøtt. Jeg har vært ute for useriøse utleiere mere en en gang, har gått på limpinnen og leid tomme terreng. Har hørt de utroligste bortforklaringer ! Noen ganger har det hele bare vært til å le av, men andre ganger kan man bli ganske forbannet. For noen år siden fikk jeg tilbud om hjortejakt og jeg ble litt skeptisk pga litt ullen forklaring fra grunneier. Tok kontakt med viltforvalter i kommunen det gjalt og det viste seg at grunneier ikke hadde fellingstillatelse på en eneste hjort. Han ville fått det hvis han hadde søkt, men det hadde han aldri brydd seg om !!!

Kan ikke skjønne hvorfor noen legger inn negative kommentarer uten begrunnelse. Helt OK med negativ kritikk, men man må vite hva som er kritikkverdig.

 

Om sveiobonden har 30+ hjorteløyver så kan det ikke være mange lokale jegere som slipper til. Hvor mangen rådyrløyver har han da? Jammen glad jeg ikke bor i den kommunen.

 

Betale for rådyrjakt..Nei her skal grunneierne bare være glad til å noen skyter ut disse dyra som er skadedyr med tanke på avling, gjærder, de store problemene med flått osv osv. Og i tillegg får grunneiger levert halve dyret på døra! Om grunneiger i tillegg tar betalt så er det nesten toppen på frekkhet...det var bare min mening :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Betale for rådyrjakt..Nei her skal grunneierne bare være glad til å noen skyter disse dyra som er skadedyr med tanke på avling, gjærder, flott osv osv. Og i tillegg får grunneiger levert halve dyret på døra! Om grunneiger i tillegg tar betalt så er det nesten toppen på frekkhet...det var bare min mening :D

 

Hei

tolker innlegget ditt sånn ar der du kommer fra er jakta gratis mot å dele kjøtt med grunneiger.

har du navn på noen av desse grunneigerene så blir eg glad visst du sender dei på PM

Link to comment
Share on other sites

Tools..jeg betaler hverken for hjorte eller rådyrjakta. Men klart skal jeg til f.eks sverige å jakte vilsvin så skjønner jeg at jeg må betale men det blir noe annet. Tror også det er mangen svensker som har gratis svinejakt.

 

Med litt egeninnsats burde du klare å ivertfall skaffe deg gratis rådyrjakt mellom Hordaland og Øst-Agder.

Jeg kjenner ikke noen som betaler for rådyrjakt bortsett fra de som kjøper kort igjennom en forening kanskje.

Link to comment
Share on other sites

Tools..jeg betaler hverken for hjorte eller rådyrjakta. Men klart skal jeg til f.eks sverige å jakte vilsvin så skjønner jeg at jeg må betale men det blir noe annet. Tror også det er mangen svensker som har gratis svinejakt.

 

Med litt egeninnsats burde du klare å ivertfall skaffe deg gratis rådyrjakt mellom Hordaland og Øst-Agder.

Jeg kjenner ikke noen som betaler for rådyrjakt bortsett fra de som kjøper kort igjennom en forening kanskje.

 

:D:wink:

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig med villdyret.

Har selv vært hos Sveiobonden på hjortejakt, syntes opplegget var helt greit, fikk tildelt et område og that's it. Hva er problemet, hjort er det i massevis og det er opp til enhver hva man får ut av dette. Man må her huske på at ahn kjøper opp 30+ hjorteløyver årlig og det er umulig for en mann alene å guide alle jegerne rundt på terrengene. Har selv fått utdelt gode kart med anbefalte poster og dette fungerte helt greit- for min del....

Rådyr har jeg aldri jaktet i Sveio, men så da en del rådyr under hjortejakta.

Det er vel som med alt annet, du får hva du betaler for. Hvis du vil ha en guidet jakt så må du betale deretter. Vil du ha en rimelig jakt og klarer deg på egenhånd så anbefales Sveiobonden !

Har sans for opplegget til Sigve, du betaler en rimelig dagspris for jakta og det er ingen upris for å få med kjøtt. Jeg har vært ute for useriøse utleiere mere en en gang, har gått på limpinnen og leid tomme terreng. Har hørt de utroligste bortforklaringer ! Noen ganger har det hele bare vært til å le av, men andre ganger kan man bli ganske forbannet. For noen år siden fikk jeg tilbud om hjortejakt og jeg ble litt skeptisk pga litt ullen forklaring fra grunneier. Tok kontakt med viltforvalter i kommunen det gjalt og det viste seg at grunneier ikke hadde fellingstillatelse på en eneste hjort. Han ville fått det hvis han hadde søkt, men det hadde han aldri brydd seg om !!!

Kan ikke skjønne hvorfor noen legger inn negative kommentarer uten begrunnelse. Helt OK med negativ kritikk, men man må vite hva som er kritikkverdig.

 

Om sveiobonden har 30+ hjorteløyver så kan det ikke være mange lokale jegere som slipper til. Hvor mangen rådyrløyver har han da? Jammen glad jeg ikke bor i den kommunen.

 

Betale for rådyrjakt..Nei her skal grunneierne bare være glad til å noen skyter ut disse dyra som er skadedyr med tanke på avling, gjærder, de store problemene med flått osv osv. Og i tillegg får grunneiger levert halve dyret på døra! Om grunneiger i tillegg tar betalt så er det nesten toppen på frekkhet...det var bare min mening :D

 

Sveiobondens hjorteløyver er fordelt på flere kommuner.

Tildelingene i kommunene som ligger rundt Haugesund var på totalt ca 3300 hjorteløyver (2009 tall), Så om sveiobonden har ca 30 løyver, så er dette en ganske liten prosent, så det er plenty igjen til resten. Sveiobonden har i 2011 4 hjorteløyver i Sveio, 8 i Tysvær og resten i Vindafjord. I vindafjord er det totalt ca 1000 løyver.

Av rådyr har sveiobonden 8 i vindafjord, 11 i tysvær og 2 + fri jakt i sveio.

 

I utgangspunktet er jakt hos sveiobonden åpen for alle som har papirene i orden. Både lokale og utenforstående. Det hele fungerer som et spleiselag hvor man betaler etter hvor mye man jakter. Noen lokale jegere har også inngått egne avtaler der de jakter gratis mot å bygge jakttårn og drive ulike former for viltstell.

Link to comment
Share on other sites

Sveiobonden.. Dette var en oppløftende tilbakemelding. Hadde det hvert 30+ hjorteløyver kun i sveio kommune så tror jeg ikke så mangen lokale jegere hadde hvert så glad i at du drev den typen bedrift i nærområdet. Men 4 dyr har nok ikke stor betydning og som du sier, da er dt nok til de fleste andre også i kommunen.

 

Rent generelt synes jeg det er en uting at noen driver å kjøper opp løyver..til slutt er det ikke lenger for de fleste.

På det nivå du driver nå tror jeg ikke noen er rammet eller skviset ut på noen måte.(uten at jeg vet det)

 

Du har en god hjemmeside, det skal du ha!

Link to comment
Share on other sites

Tja, det kan jo også tenkes at enkelte områder i det hele tatt ikke hadde blitt jaktet om ikke Sveiobonden hadde kjøpt opp de løyvene.

Så lenge oppkjøpet blir tilbudt interesserte jegere til en fornuftig pris må det jo bare være en fordel, det er jo ikke alle som har tid og mulighet til å reise land og strand rundt for å spørre de ulike grunneierne om å få jakte.

Link to comment
Share on other sites

Sveiobonden.. Dette var en oppløftende tilbakemelding. Hadde det hvert 30+ hjorteløyver kun i sveio kommune så tror jeg ikke så mangen lokale jegere hadde hvert så glad i at du drev den typen bedrift i nærområdet. Men 4 dyr har nok ikke stor betydning og som du sier, da er dt nok til de fleste andre også i kommunen.

 

Rent generelt synes jeg det er en uting at noen driver å kjøper opp løyver..til slutt er det ikke lenger for de fleste.

På det nivå du driver nå tror jeg ikke noen er rammet eller skviset ut på noen måte.(uten at jeg vet det)

 

Du har en god hjemmeside, det skal du ha!

 

Det er nettopp fordi jeg har kjøpt opp jeg kan åpne og tilby jakt til alle som ønsker. Tidligere var det veldig vanskelig for noen utenfra å for eksempel ta en jakthelg i Sveio.

Link to comment
Share on other sites

Synes tilbudet ser bra ut jeg, hadde det ikke vært for at jeg leier ett stort terreng på langtidskontrakt hadde det absolutt vært aktuelt for min del.

Jeg er tilflytter til Rogaland og lette høyt og lavt da jeg flyttet hit etter jakt, ett utall telefoner og flere annonser ga ingen resultat, så så enkelt å få tak i jakt som conibear beskriver har ikke jeg erfart...

 

Synes tilbudene og prisene ser bra ut bortsett, fra at rev og minkjakt bør være gratis etter min mening, selv om man får skuddpremie bør man ikke betale for å drive viltstell på andres terreng, ikke at prisen er avskrekkende men er mer prinsippet med det. Om det blit gratis kan det være jeg tar en tur med lokkefløyta en dag :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...