Jump to content

kravepatron i boltrifle ?


royalblue

Recommended Posts

Er det noen som har dreid om kravehylser til å passe i boltrifle? er svak for 45 cal. Ser ut som det er nok gods i 45-70,eller kan jeg lage rebated rim til 458 win mag. Er kanskje bare ønskedrømming? Har en 6,5x55 å bygge på,morro å surre litt med hylser.

Link to comment
Share on other sites

Dette er kanskje litt utenfor det du spør om, siden du spesifikt nevner å bygge om en 6,5x55... men jeg nevner det lell:

Boltrifle for kravepatron har blitt laget, og med ganske stor suksess også. Lee Enfield er ofte kamret i .303 British, som jo er en kravepatron. Akkurat disse børsene ble også (av Gibbs) bygget om for 45-70. Siden .303 og 45-70 visstnok har veldig lik hylsebunn, så er det ikke nødvendig å dreie ned hylsa, eller bygge om sluttstykket i større grad.

45-70 er vel ikke så ulik .410 hagle i dimmensjon, og den klarer ihvertfal sluttstykket i Lee Enfield å gripe godt tak i (måtte jo teste)...

 

GIBBS%20RIFLE%201%20copy.JPG

Link to comment
Share on other sites

Kravepatroner i blant annet Mauser-kasser var en "vanlig" sak blant britiske børsefabrikanter tidlig på 1900-tallet.

 

her er et eksempel på en Rigby:

http://forums.nitroexpress.com/showflat.php?Cat=0&Number=170747&an=0&page=0#Post170747

 

Magasinboksen ble "vinklet" noe framover, slik at hylsekragene ikke kom i konflikt med hverandre. Kragen på overste patron ble liggende foran neste krage, i motsetning til hva de ville gjort i en rett magasinboks. Einfield opererer vel etter omtrent samme prinsipp..

Link to comment
Share on other sites

Joda, men det er en grunn til at 458 WM ble laget. I motsetning til feks Lee Enfield er Mauseren laget for rillepatroner, og fungerer nok best med de.

Til trådstarter: Problemet med kravepatroner i rette magasin er at de kan kile seg bak patronen under, men rettveggede patroner krever en form for krave om man ikke vil kamre på munningen (og det vil man ikke siden det begrenser mulighet for krymp). Beltet på en 458 fungerer i praksis akkurat som en krave, men tykkelsen gjør at de ikke lenger kan kile seg.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, blir mye fundering over kaliber når en sitter med en kopp kaffe. Har en godkjent søknad på en 45-70,men fikk brått ikke lyst til å kjøpe ny pang :shock: ,prøvde 45-70 imagasinet og det virker som den mater. er vel sant at 458 socoom er bedre,da er vel sluttstykke ready to go? går vel ann å rusle ned til onkel og spørre om de kan justere søknaden min.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at 458 SOCOM er veldig fasjonabel i disse tider, men det er en spesialpatron, laget spesifikt for subladninger i an AR15. Ikke gitt at den vil mate pent i en boltrifle på normal lengde. 458WinMag er laget for nettopp dette bruket, men om du vil beholde sluttstykket originalt så får du et problem. Her bør neddreiing av rille fungere, men det blir jo en litt sær løsning da. Går du for en standard WinMag så har du i det minste en kurant patron som duger til alt som blør såfremt holdet ikke blir veldig langt.

Link to comment
Share on other sites

458 Socom er vel basert på en nedkorta 425Westley Richards. 425WR fungerer på en mauser med std støtbunn. Matinga er nok litt kilen å få til, men alt går. Ellers er jo 45 Blaser lagd over samme lest som 425WR.

Se forøvrig "Hyperlink" sin tråd om 425 WRn som Ola Gujord bygde for han. En slik løsning med en "finger" eller klo på hver side av vangene i kassa skulle fungere med en Socom også, ihvertfall med en form for blokkering i bakre del av magasinet, samt en nedkortet tilbringer. lettvint og fort gjort er det nok ikke, men fungere vil det helt sikkert gjøre.

Link to comment
Share on other sites

458 Socom er vel basert på en nedkorta 425Westley Richards. 425WR fungerer på en mauser med std støtbunn. Matinga er nok litt kilen å få til, men alt går.

Joda, men da snakker vi om 67mm hylse, ikke 40mm som på SOCOMen. Det er en ganske vesentlig forskjell med tanke på mating. Jeg er sikker på at det er mulig å få til, men hvorfor i huleste skal man legge så mye arbeid i en suboptimal patron når det er enklere å skaffe en ny bolt om man ønsker det?

Link to comment
Share on other sites

F*en, en likesinnet kverulant. Som jaggu har noen gode poenger.

 

1. Skulder er en god ting. Jeg skjønner ikke helt hvorfor, men de skal visstnok gi bedre presisjon enn rettveggede. Mulig at en konisk skulder retter opp patronen bedre...

2. Urk, der fikk jeg den kjepphesten i retur. Men ja, krave er ikke noen elegant løsning sammenliknet med skulder.

3. Enig, men da ville jeg heller sett på en 425 blåst ut til 458 i steden for den kjukkstutte SOCOMen.

4. Sant nok, men den er kurant og velprøvd. OG den løper sirkler rundt en 45/70 som trådstarter var ute etter, hvordan yter egentlig en SOCOM?

Link to comment
Share on other sites

en mellomting mellom 458 Socom og 425WR kan sies å være 45 Blaser..

 

Den har:

1.lengre hylse enn 458 Socom

2.mye mer kurant kulediameter enn 425WR

altså det beste av begge 2..

 

 

en 458 Socom ladd til full pupp yter vel omtrent som en 45/70 ladd til "Marlin-trykk", dvs 350gr kule i 550-600ms..

Link to comment
Share on other sites

Så det er mulig at rilla i 458 winmag tåler å dreies ned? det hadde jo vært helt rått. Vet at det hele ikke er praktisk,men alt bør ikke være det,holder at jeg synes det er morro å surre litt i kjelleren. Skyter i tillegg links så jeg vil bruke rifla jeg har.

Link to comment
Share on other sites

Det skal la seg gjøre å dreie ned rilla på en beltehylse til std dimensjon. Selvsagt har dette blitt prøvd før, jeg kom bare ikke på det i går kveld. Norma ladet i sin tid en patron som het 8mm Kvale. Nils kvale konstruerte en "Poor mans magnum" , basert på en nedkortet 300H&H, med rimmen neddreid til samme mål som 8x57Is, 30-06 etc.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...