Jump to content

168 grain Sierra Matchking på langt hold?


Amons

Recommended Posts

Er det noen som har prøvd 168grain sierra i .308 win på på lange hold?

Har hørt at kulene blir ustabile på lange hold(600m+). Er det noe i dette, eller er det bare tull?

Jeg vil helst bare høre om erfaringer, IKKE teorier.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Høggern. Da vet jeg i hvertfall at den er god for minst 600m, og det er vel stort sett langt nok. Men jeg hadde et lite håp om at det var noen på Kammeret som hadde prøvd de på 800m+, og kunne fortelle meg at de holder stabiliteten gjennom det transsoniske sjiktet også. Har prøvd 155grain Scenar og det virker ikke som de mister stabilitet i det hele tatt. Men Scenar er ei MYE dyrere kule og jeg er gjerrig :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Høggern. Da vet jeg i hvertfall at den er god for minst 600m, og det er vel stort sett langt nok. Men jeg hadde et lite håp om at det var noen på Kammeret som hadde prøvd de på 800m+, og kunne fortelle meg at de holder stabiliteten gjennom det transsoniske sjiktet også. Har prøvd 155grain Scenar og det virker ikke som de mister stabilitet i det hele tatt. Men Scenar er ei MYE dyrere kule og jeg er gjerrig :mrgreen:

Skal du skyte langt er 155grs scenar en MYE BEDRE kule.

Link to comment
Share on other sites

150grs SMK bør være et bedre valg? Noen som har skutt med denne kula ut mot 1000m?

150 grs sierra MK er et like dårlig valg som 168 grs Sierra MK. (150 grs MK har BC.398, 168 grs MK har BC .447)

155 grs kuler som sierra 155 grs palma match, 155 grs scenar og mange fler er mye bedre valg til langhold om du skal bruke 308w. Disse kan ha oppgitt BC på opptil .508

 

155grs scenar eller palma match er av de bedre valgene om du skal skyte ut mot 1000m med 308w.

Link to comment
Share on other sites

Nå har Lapua justert BC på 155gr scenar ned til 0.46 etter målinger med doppler radar. Tror ikke Palmakula på samme vekt er noe bedre. Man får en del høyere hastighet på 155gr enn 168gr så man når litt lengre. Kjøpt i bulk koster vel 155gr scenar 2.10. Kan ikke være mye dyrere enn 168gr MK.

Link to comment
Share on other sites

Om scenar har .460 så tror jeg vel at sierra 168 MK har "noe lavere" BC enn .447. har prøvd de to kulene i samme hastighet og forskjellen i kulebane var merkbar....

på 400m var det 1 knepp(4 cm) i høyde i favør scenar, på 500m var det 2 knepp (10 cm) og på 600m var det minst 3 knepp(18 cm)

Link to comment
Share on other sites

Kjøpt i bulk koster vel 155gr scenar 2.10. Kan ikke være mye dyrere enn 168gr MK.

Får man lapua Scenar til kr 2.10!? Det er akkurat samme prisen som SMK! Kan jeg spørre hvem som selger de til den prisen?

Har skutt en god del med scenar på lengere hold og er virkelig fornøyd, men jeg har bare sett priser på over 3kr, og siden jeg er gjerrig ville jeg skyte billigere, men når Scenar koster 2.10 er valget veldig enkelt.

 

EXBAL oppgir bc .488 på 168gr SMK og .508 på 155gr Scenar, men dette er tall som ikke stemmer. Boka til bryan litz som heter applied ballistics for long ange shooting, eller noe slik, har nok de mest nøyaktige bc tallene. Han har også med variasjonen i forkjellige hastighetsområder. Den boka kan sterkt anbefales!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

EXBAL oppgir bc .488 på 168gr SMK og .508 på 155gr Scenar,

Litz sin G7 BC for Lapua 155gr Scenar, og Lapuas egne (nye) BCer, er såvidt jeg kan forstå, korrekte, observerer <3 klikk (0.1mrad) avvik fra reelt treffpunkt ut til omtrent 1100m (7.62x51), usikkerheten i både hastighet, temperatur, lufttrykk og reell avstand i de aktuelle skytingene tilsvarer ca. 2 klikk.

Den er også meget presis (aldri prøvd noe annet reelt alternativ, men ser ikke at jeg kan utnytte noe bedre presisjon uansett), og rimelig.

Dog mener jeg å ha grunnlag for å si at 155gr Berger VLD går marginalt bedre i Saueren, enn 155 Scenar, den er jo også dobbelt så dyr og har vel dårligere BC.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen i bc mellom Scenar og Berger er vel ikke merkbar i praksis. At Berger går bedre på snitt er nok kanskje tilfelle, men ingen rifler er like. Berger utgår uansett pga pris.

 

Har lagt ut denne linken på Kammeret før, men de fleste tåler nok å se sen en gang til 8) Scenar 155 gr .308Win ut til 1500yards!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...