Jump to content

tips og triks for langholdskyting med kongsberg m67


Remedy

Recommended Posts

Hei

 

Jeg tenkte å prøve meg fram med langholdskyting med en arvet rifle. En kongsberg m67 6,5x55 banerifle som jeg skal i første omgang montere en kikkert og tofot på, og kanskje modifisere stokken om det er nødvendig etterhvert.

Det er flere som har skrevet om lignene prosjekter men jeg fant ikke helt det jeg lurer på etter en halvtimes søking, så jeg lager en ny post.

 

Hvilke patroner har folk erfaringer med mtp langholdsskyting og hva anbefales å prøve først ?

Finnes det tabeller eller software som har foreslåtte kulebaner til denne riflen og patroner ?

Hva bør jeg gjøre med en rifle som har stått nærmest ubrukt i skapet i et par tiår ?

Finnes det baner på 600m+ i østfold som går an å bruke ?

 

 

Det er sikkert mer jeg lurer på underveis men jeg kan drøye det litt. Flott om noen har forslag eller tips utenom det jeg spør etter også.

Link to comment
Share on other sites

6,5X55 patroner om du skal skyte langt:

 

Norma Diamond Line felt (130 grs VLD kule i 900 msek)

RA 8 grams Hispeed (123grs kule i 920 msek)

Lapua 8 grams scenar 920 msek

 

Alle de tre er patroner som har bra BC og bra hastighet om du skal skyte ut til feks 600m+

Link to comment
Share on other sites

Til høggern og ifm ballistikk på patroner, er det noen som har prøvd forskjellig ammunisjon i en 6,5mm m67 mauser og kan fortelle litt om hva som fungerer optimalt for den rifla ? Kan jo være individuelt fra rifle til rifle men det er kjekt å begynne der andre har hatt suksess :)

Link to comment
Share on other sites

Hva med A-max 140 grs? Bedre eller dårligere enn Norma DL 130 grs på langhold?

 

Jeg bruker 140grs A-max på DFS feltskyting. Lader kula til ca 855 msek og får omtrent tilsvarende balistikk som 130 grs DL i 900 msek ut til 600m.

Men spørsmålet her var vel "patroner som er egnet". Jeg vet ikke om man får 140 grs A-max som ferdigpatron her i landet. Jeg ramsa opp gode ferdigpatroner jeg vet om.

Link to comment
Share on other sites

Til høggern og ifm ballistikk på patroner, er det noen som har prøvd forskjellig ammunisjon i en 6,5mm m67 mauser og kan fortelle litt om hva som fungerer optimalt for den rifla ? Kan jo være individuelt fra rifle til rifle men det er kjekt å begynne der andre har hatt suksess :)

Børsa er laget for 139-144 grs kuler. Vanligvis funker disse fint. Men disse patronene som er å få kjøpt er balistisk dårligere enn de jeg ramsa opp (som og kan samle fint i mauser M67)

Link to comment
Share on other sites

Har vel svart på akkurat det lengre opp

 

Jeg bruker 140grs A-max på DFS feltskyting. Lader kula til ca 855 msek og får omtrent tilsvarende balistikk som 130 grs DL i 900 msek ut til 600m.

 

Hvilken av de to glimrende kulene som er best på 400+ kommer an på hvor fort du lader kula, hva som samler best i ditt våpen osv.

(jeg mener huske jeg med 140 A-max i 855 msek har et par knepp mer i høyda på 600m enn jeg hadde fått med DL i 900msek, men at vindavdrifta er så å si lik)

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke lite gjestfrihet å se fra blakergjengen ;) Jeg tar heller en tur når jeg har kikkert på rifla mi så jeg kan skyte litt med dere en gang.

 

Er det noen spesielle "ting" jeg bør gjøre når jeg skal begynne å skyte med en børse som har stått lenge i skapet ?

 

Jeg har en mulig langholdsbane på hjemgården, men hva slags krav stilles til "hjemmeskytebaner" ? Sikker bakgrunn er jo greit men hvor stor bør bakgrunnen være og kan jeg skyte over jordene til andre hvis jeg skyter hjemme og blinken står på grunnen til en kompis ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg fått rifla tilbake fra børsemakeren med kikkert montert. Nå har jeg også satt på en harris tofot.

 

Skal skyte med den til helga, og den skal være innskutt på 100 meter hos børsemaker.

 

Planen er etterhvert å modifisere stokken litt for å tilpasse kinnstykke og lage en liten grop eller grep helt bakerst for å ha venstre hånden på under skyting. Hva slags materiale bør jeg bruke ? Ser for meg noe ala glassfiber eller sparkelmasse lignende saker som jeg kan forme fritt men det må sitte godt og ikke bli sprøtt og sprekke opp etc. Anbefalinger ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en mulig langholdsbane på hjemgården, men hva slags krav stilles til "hjemmeskytebaner" ? Sikker bakgrunn er jo greit men hvor stor bør bakgrunnen være og kan jeg skyte over jordene til andre hvis jeg skyter hjemme og blinken står på grunnen til en kompis ?

 

Så lenge du bare skal skyte selv trenger du tilatelse av grunneiern og sikker bakgrunn. Organisert skyting utenom skytebane krever polititilatelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk skutt med rifla i kvinesdal og etter kort tid skjøt jeg ut til 800 meter. Etter å ha visuelt bekreftet hvor de første kulene landet var det bare noen knepp for å få den inn på plata (iron maiden). Måtte ha noen knepp til venstre for å få den inn riktig, noe jeg kanskje mistenker å være skjevhet i retikkelet på rifla i forhold til turretene. Mulig også at dette skyldes lokale variasjoner og vindpust.

 

Børsemakeren freste ikke montasjen skikkelig så jeg hare bare knepp til 700 meter, (brukte mildot holdover på 800) og siden jeg må en tur til innom børsemakeren vurderer jeg å kappe løpet en anelse kortere. Hvilken løpslengde kan folk her anbefale ? Vil jo ikke miste for mye utgangshastighet men den er nokså lang og uhåndterlig som den er idag.

 

Leser litt på "el cheapo langholdsrigg", men har enda ikke kommet til hvor dem bruker en bra sparkelmasse, noen tips her ?

 

Tenkte å montere en cheekrest av typen DesertWarriorProducts cheekrest hos capsicum. Anbefales eller frarådes ?

Link to comment
Share on other sites

Det er en grunn til at noen langholdsrifler er bullpup for å få plass til 71cm piper uten å vippe over tofoten :mrgreen: Lang pipe = høy fart = kulen er utsatt for vind og andre atmosfæriske påvirkninger i kortere tid = lettere å treffe når det er vindkast. M67'er er jo så smekre originalt, jeg hadde aldri kappet den medmindre det er veldig nødvendig pga at du bruker den til spesiell jakt eller noe? På langhold så bruker man jo annlegg eller tofot og slipper som regel å bære den lenger enn fra bilen til standplass så det er jo også to grunner til ikke å kappe. Uansett så er det jo moro å skyte langhold :D Skal skyte selv i sokndal i morgen med min foreløpig kjipe weatherby og en lånt sauer 202, begge i 30-06spr. -Gleder meg som en unge!

Lykke til med rifla, skytingen og valget kvaler! -Digger m67, må nok skaffe meg en slik i framtiden :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå har jeg fått laget til en ålreit butthook med litt epoksy og tre. I mangel på noe annet så brukte jeg det jeg fant og det ble vanlig gran 2x4 plank. Først når jeg hadde limt den på så kom jeg på at det lå noe tykk kryssfiner jeg kunne limt sammen lagvis til en tjukk klump som antagelig ville vært et langt bedre emne, men det er for seint nå. Forhåpentligvis holder det da det ikke skal være mye belastninger på den.

Sparklet, pusset og malt mange lag med emaljelakk før den er pusset ned igjen for en hard og jevn overflate så er det sikkert bra nok. Det er nok mange ting jeg kunne gjort annerledes for et perfekt resultat men slik ble det nå.

 

Planen fremover er da et nytt besøk hos børsemaker for å frese ned montasjen for å få rekkevidde utover 700m og kanskje bytte ringene han satte på. De virker som billige aluminiumsringer bestående av to symmetriske halvringer som skrus inn i hverandre. Nå er ikke prosjektet påkostet store summer i optikk e.l. men det er kanskje dumt å gå for billigste ringer allikevel ?

Tenkte jeg skulle bestille cheekrest av Capsicum og så er det klart for lakkeringsarbeider.

Plan A her er å spraye alt i duracoat tactical dark earth ( samme som jeg har på hagla mi, super farge) og så lage kamuflasjemønster av annen maling fra sprayboks. Hva anbefales her ? EC spray eller finnes det bedre alternativer ? Hvis EC spray er lett å fjerne med "EC paint remover" så vil malinga kanskje tåle dårlig all slags løsemidler etc ? erfaringer eller fagkunnskaper her ?

 

Er det ønskelig med bilder av prosjektet sålangt eller skal jeg bare drøye det til ferdig rifle ?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det blitt så "in" med kamuflasje farge???......virker jo som om folk nå til dags ikke tåler å ha en børse med "vanlige" farger på lengre.

Kan ikke tenke meg at noen trenger å kammuflere børsa om dem skal på banen å skyte på 600m :?:

Link to comment
Share on other sites

Sikkert fordi noen synes det er fint, tror du ikke? :wink:

-På samme måte som mange synes treverk behandlet med flotte oljer er nydelig så finnes det altså folk som liker andre ting. Noe av det jeg setter mest pris på når jeg er på trening i JSK er akkurat det at det finnes så mange ulike rifler i forskjellige stiler. Alt fra M67, via jaktrifler til de råeste "tacticoole" riflene jeg har sett! Og ingen blir sett ned på uansett hva de kommer drassende med :D Jeg er usikker på hvor jeg står i forhold til lakkering av rifler, havner vel enten på camo eller det motsatte, nemlig friske farger som på mange benke/langholdsrifler i statene. Det har seg sånn at jeg liker begge stilene, ja tilogmed flott treverk tiltaler meg så det er mulig jeg er noe feilkoblet siden jeg ikke misliker det jeg ikke har selv? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hehe....joda, vil ikke si at slik nymotens greier ikke er fint heller. men smaken er som kjent som baken :D

Å personlig synes jeg jo at en rifle skal se ut som en rifle.....altså slik den opprinnelig ble laget. Mye av det som kommer nå har jo kun den fellesnevneren med ei "børse" at det kommer et prosjektil ut av det......å der stopper all likhet.

Men for all del, er mye kreativitet her inne :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei

 

Da er børsa klar for dura coating, men jeg har i mellomtiden lastet ned en skyte app til thc tellefonen min og lurer på hvilen "rifle twist" mausern min har, noen som vet ?

 

noen som også kanskje har mer informasjon jeg kan dytte inn i ballistikk programmet ? skyter for tiden med norma jaktmatch elektron 6,5x55

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det blitt så "in" med kamuflasje farge???......virker jo som om folk nå til dags ikke tåler å ha en børse med "vanlige" farger på lengre.

Kan ikke tenke meg at noen trenger å kammuflere børsa om dem skal på banen å skyte på 600m :?:

 

mine børser er full camo.ikke fordi jeg synes det er så spesielt fansy,men det er en stor fordel på posteringsjakt etter rev,og spesielt gås/ender.....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei Igjen, da er rifla "ferdig" for denne gang. Ble endel jobb å duracoate men det er jo moro når man får det til. Slet i starten med at de billige aluminiumsringene som våpensmeden satte på børsa ikke klarte å holde kikkerten på plass og den flytta seg mye under skyting. Tok en benkesliper og jobba litt med dem og nå holder det nokså bra. Kommer kanskje til å bytte til noen bedre stålringer etterhvert. Litt forsiktig prøving på skytebanen indikerer at børsa har sub moa potensiale. Trenger mer DOPE for å kunne skyte effektift på flere hold men det kommer etterhvert med trening og erfaring med børsa.

 

Her er noen bilder av hvordan prosjektet ble til slutt.

Kom på ideèn at en hoggorm ville være stilig på rifla og symbolikken hinter tilbake til militær sanitets symbolikk med en slange rundt et sverd.

 

juli2011bilder51.jpg

 

juli2011bilder50.jpg

 

juli2011bilder46.jpg

 

juli2011bilder45.jpg

 

Legg merke til bean bagen jeg sydde meg her om dagen, den gir fantastisk god støtte og øker presisjonen mye på lange hold.

 

Fargen er alt i duracoat. Tactical - dark earth, - brown, - olive drab.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Hei

 

Da er børsa klar for dura coating, men jeg har i mellomtiden lastet ned en skyte app til thc tellefonen min og lurer på hvilen "rifle twist" mausern min har, noen som vet ?

 

noen som også kanskje har mer informasjon jeg kan dytte inn i ballistikk programmet ? skyter for tiden med norma jaktmatch elektron 6,5x55

 

Her er en tråd som viser deg en enkel måte å måle riflestigningen i en hvilket som helst børse, hvis du ikke alt har funnet det ut:

 

viewtopic.php?f=14&t=29456&p=448611

 

Når det gjelder andre data, er temperatur greit å vite. Jo varmere lufta er, desto mindre luftmotstand blir det. Dette betyr høyere BC. Barometertrykket har også mye å si, da høyere trykk betyr mer luftmotstand, og lavere BC. Ellers kan det jo være greit å vite avstanden mellom senteret av kikkerten og senteret av løpet. Det vil som regel være nøyaktig nok å måle med en tommestokk fremme ved objektivet og til midten av løpet.

 

Du har gjort en imponerende jobb med børsa, som så veldig bra ut. Du er tydelig veldig praktisk anlagt!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 8 months later...

Som en liten oppdatering på denne tråden så har jeg skutt 800 meter med børsa og da smeller det godt i stålet :)

 

Lader nå selv med norma golden target kuler med n-19 43grain krutt. Dette gir best presisjon etter litt testing og jeg får omtrent 13-15mm samlinger med disse patronene. Box ammo golden target samler omtrent 15-20mm så det er jo en vesentlig forbedring.

 

Har etterhvert fått på skikkelige leupold qrw ringer og det hjalp merkbart på presisjonen fra de billige aluminiumsringene børsemakeren satte på for meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...