Jump to content

Hvilket skismurning merke?


Kjetil-A

Recommended Posts

Har for ikke så lenge siden kjøpt meg nye smøreski, og når jeg treffer på smurningen er de en drøm å bruke i forhold til smørefrie ski. I forbindelse med at jeg skal forsøke å smøre med rett smøring lastet jeg ned en skiprepp app. Meget grei liten sak. I denne appen ligger det et flust av smøremerker. Jeg har sett at eksempelvis xxl har både swix (som jeg egentlig trodde var det eneste smøremerke tilgjengelig) og rhode.

 

Så i undringens navn lurer jeg litt på hvilket merke dere bruker, og hvorfor dere bruker dette merket. (Jeg prøver vel egentlig å finne ut hvilket som er best).

Link to comment
Share on other sites

Hvilket merke som er best er umulig å si. Alle merkene har enkelte produkter som er svært gode, mens andre produkter kanskje står litt tilbake for konkurrentenes.

Men… dette er vitenskap… Som gammel avdanket skiløper vil jeg derfor anbefale deg å gjøre deg godt kjent med i hovedsak ett merke for så å holde deg til det. De små nyansene merkene imellom er mer for proffene og gjør skigåing for hvermannsen unødvendig komplisert.

Link to comment
Share on other sites

etter å ha drassa på kliss og klass,blå,rød,fiolett og nå sist swix universal kliss på oppned sprayboks så gadd jeg ikke mer dill dall... fischer smørefri er treigere ja men greit nok for kona mi og meg på TUR. må si jeg flirer når lokale eksperter åpner bøtta på park plassen og holder foredrag ang dagens smøring.treffer ofte samme eksperten senere på turen men da sparker og glipper det fordi smøringa hadde sluppet festet etc,etc.. fyttikatta om jeg er glad mitt andre fischer par for smøring ligger på låven,sk aldr mer brukes av meg mer den lykkelige skiamatør. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker i hovedsak parafinvoks for og få vekk småskader under skiene. Jeg går på ski for mosjonen, ikke for og komme først til xxx, så bruker jeg lengre tid en dæl bjøli frem dit, så er dagen fortsatt like fin. I skikkelige motbakker hender det seg at fellene kommer på om det er pakket med i sekken.

Link to comment
Share on other sites

Hvilket merke man bruker tror jeg har nærmest null å si for oss på hobbynivå.

Slik festetape har jeg prøvd. Funka ok i løype, men dårlig med en gang det var løssnø. Har du ski som subber pga dårlig spenn bør du holde deg langt unna slikt.

For god glid med minimalt av arbeid anbefales kuzminsikling.

Link to comment
Share on other sites

Den tapen du sikter til "Slemmo" er genial. Fåes flere typer. Men den til Rex er ihvertfall bra. Er tatt pallplass i birkebeinerløpet med den.(usikker på hvilken klasse men:P) funker fra +5 til -20 og tapes på og klosses inn, man kan med fordel rubbe opp smøresonen litt så den sitter bedre. Det finnes flere typer med forskjellige tempraturer. En pakning holder som regel til 2-3par med ski og du kan gå laaangt før du trenger å sette på en ny. Jobber i G-sport og der selger vi mye av den. De fleste sportsbutikker selger denne eller tilsvarende.

Link to comment
Share on other sites

Rex Universal tapen er veldig bra, men den har dårlig slitestyrke når det blir harde og isete spor. Jeg synes den funker best når en bruker ett smørejern/strykejern til å varme den "inn" i såla med, jeg opplever det som om den sitter mye bedre på skia da enn om en bare bruker en kloss til å gni den på med. Der en begynner å legge tapen er det veldig viktig at en får den så jevn og fin som mulig, slik at en ikke risikerer at den begynner å løsne, smørejernet/strykejern er fint å bruke til dette. Litt avhengig av spennet i skia så bruker jeg å legge 2 lag med tape, dvs at i klistersona legger jeg først ett kort lag for så å legge ett lag med tape i hele tørrsnø sona.

 

Brusveen: Det er vel ikke tatt pallplass i Birkebeinerløpet med Rex tape? Hadde du sagt rennet så hadde det nok stemt bedre :D

 

knutis: Har du drevet mye med Kuzminsikling? Synes dette virker litt interessant, men har ikke hatt mulighet til å teste det ut.

Link to comment
Share on other sites

Brusveen: Det er vel ikke tatt pallplass i Birkebeinerløpet med Rex tape? Hadde du sagt rennet så hadde det nok stemt bedre :D

 

Si ikke det. Hørt om bakglatte joggesko! :-)

 

Fra spøk til revolver. De fleste av oss ligger nok et ørlite hakk under Dæl Bjøli (som det stod lengre opp) og Northug, selv om de fleste av oss gjerne ville fått noen tips om smøring på tomannshånd med frøken Johaug.

 

Slik gjør jeg det: Rubber festesonen med fint sandpapir (har til og med brukt stålull i mangel av sandpapir) i lengderetningen og legger på noen lag med blå ekstra for feste. Deretter smører jeg med det som er aktuelt for dagen. Glider glidsonen. Disse to tingene er enkle å gjøre, og selv oldemor får til det. Har som regel gode ski i løypa.

 

Går man utenfor løype er det like godt å kline på litt for bedre feste. God gli gjennom dypsnøen har man neppe uansett. Men vær obs på at om man skal bruke skifeller, så er det lurest å ikke ha noe under skiene. Limet under fellene liker ikke skismurning.

 

Hvilket merke, Rex, Rode eller Swix (finnes det flere?) som er best har ingenting å si for alle oss rett under Northug.

Link to comment
Share on other sites

Slik gjør jeg det: Rubber festesonen med fint sandpapir (har til og med brukt stålull i mangel av sandpapir) i lengderetningen og legger på noen lag med blå ekstra for feste. Deretter smører jeg med det som er aktuelt for dagen. Glider glidsonen. Disse to tingene er enkle å gjøre, og selv oldemor får til det. Har som regel gode ski i løypa.

 

Alt for mye styr for meg, jeg går helst kun i V45føre, så kan jeg bare klabbe på nye lag oppå det gamle hver gang jeg skal ut på ski en tur :mrgreen:

Men jeg bruker kork da i det minste, det er jo ikke alle som gjør det en gang.

Link to comment
Share on other sites

Hvilket merke, Rex, Rode eller Swix (finnes det flere?) som er best har ingenting å si for alle oss rett under Northug.

 

Det finnes nok flere merker, vi nevner sånn i forbifarten, Toko, Magnar, Vauhti, Star og Start. :D

 

De fleste merkene har noen produkter som har bedre egenskaper enn konkurentene sine, jeg er av den oppfattningen at det ikke er noen grunn til å begrense seg til ett merke, men heller kjøpe de beste produktene fra de forskjellige produsentene. Så lenge en holder seg til voks har jeg ikke opplevd at det har vært problemer med å blande forskjellige merker, men på klistersiden har jeg vært utsatt for at det ble problemer med å blande forskjellige merker, så der er jeg litt mer restriktiv på hva jeg mikser sammen.

 

Hvor mye tid og resurser som en vil legge ned i skismurning er valgfritt, veldig mange klarer seg veldig bra med noen få vokser, eventuellt tape hvis en vil slippe smøreproblemer når temperaturen nærmer seg 0.

Link to comment
Share on other sites

For de av dere som ikke gidder å smøre skia kan det være verdt å sjekke ut Peltonen Nanogrip.

 

Ser nesten ut som en ski med rubb langs hele sålen. Ligger nok et godt hakk under skikkelig godt preppa smøreski med riktig spenn,men et like stort hakk over de klassiske smørefrie skia med riller i festesonen.

Link to comment
Share on other sites

Har for ikke så lenge siden kjøpt meg nye smøreski, og når jeg treffer på smurningen er de en drøm å bruke i forhold til smørefrie ski. I forbindelse med at jeg skal forsøke å smøre med rett smøring lastet jeg ned en skiprepp app. Meget grei liten sak. I denne appen ligger det et flust av smøremerker. Jeg har sett at eksempelvis xxl har både swix (som jeg egentlig trodde var det eneste smøremerke tilgjengelig) og rhode.

 

Så i undringens navn lurer jeg litt på hvilket merke dere bruker, og hvorfor dere bruker dette merket. (Jeg prøver vel egentlig å finne ut hvilket som er best).

 

Av ren smøring ville jeg holdt meg til Swix sin VR-serie, om ikke prisen er det viktigste. Av gliding er det lommeboka di som får avgjøre valget, men jeg har holdt meg til de billigere Swix-produktene,altså de uten høyt flour-innhold, som funker mer enn godt nok til mitt bruk (kanskje fordi jeg ikke har testa de grommere alternativene så jeg er lykkelig uviten om forskjellen?).

 

Jeg tror nok likevel det viktigste er å gidde og bruke noen minutter på å grunnpreppe skia ordentlig, dvs smelte inn en grunnvoks (evt spraye for de som er late) samt å mette glidsonen med varm glider. Da har du hvertfall et godt utgangspunkt videre.

Link to comment
Share on other sites

Så i undringens navn lurer jeg litt på hvilket merke dere bruker, og hvorfor dere bruker dette merket. (Jeg prøver vel egentlig å finne ut hvilket som er best).

 

Hvilket merke som er best? Vel, jeg tror ikke at du går på en smell hvis du holder deg til Swix. Norge tok vel 20 medaljer under VM med Swix under skia. Da har det vel heller med kunnskapen og måten man bruker smurninga på :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...