Jump to content

Ulvespor?


pixie

Recommended Posts

Det var 2 paralelle spor ja, ca 2 meter fra hverandre.

Må isåfall være en innmari stor bikje, for sporene er like store som sporene etter min fullvoksne Grand Danois på 70 kg. Men en litt annen form. Det er derfor jeg er så spent på hva det kan være.

Vet det ikke er gaupe, for de er det plenty av rundt her og de sporene er helt annerledes...

Link to comment
Share on other sites

Dette er et spennende tema. Jeg vet jo hvordan et hundespor ser ut, men ulven er jo et hundedyr som var utgangspunktet for alle hunder, rait? Hva er egentlig forskjellen på spor fra en hund på ulvestørrelse og en ulv?`

 

Ulven har normalt langt mer målbevisst og energisparende adferd, går rettere linjer og stort sett aldri i andre gangarter enn trav. Unge ulver kan være mer lekne, og en del hunder som har vært uten kontakt med folk over noen dager kan slå over til veldig ulvelik adferd. Ulven er selvøfligelig valp den også, men den mest "valpete" adferden er unnagjort før sporsnøen legger seg.

 

Ulven har ofte mye mer respekt for menneskelig aktivitet, det være seg veier, hus eller andre ting. Er det et sted de er vant til å være kan dem passere uten å tenke noe som helst over det, men på nye steder vil en ofte finne et leie der de har forholdt seg i ro og observert "aktiviteten" og funnet området trygt før de har krysset veien/gått forbi huset.

 

I noen tilfeller kan dette være nesten umulig å skille, men følger man sporet lenge nok vil en ulv før eller siden ha tatt et bytte en tamhund ikke klarer å håndtere...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...