Jump to content

N150, 6,5x55 og soting på hylser


FrodeLof

Recommended Posts

Hei

 

Til min Tikka T3 i 6,5x55 lader jeg som følger:

Hylse: Norma

Kule: Lapua Scenar 123 gr

Krutt: 41,0 gr med N150

COL: 78 mm

Snitt hastighet: 805 m/s

 

Dette synes jeg gir god presisjon (for meg). Under er hva jeg kan få til med denne ladningen. Men sliter med å gjøre jobben jeg skal for hvert skudd, så får stort sett en flue eller to hver gang.... Det sitter da 6 skudd i det store hullet.

 

33xy2ys.jpg

 

Men problemet er at hylsene soter noe så jæ.... De soter langt nedover hylsen og helt ned mot kraven. Mitt spørsmål blir da om dette egentlig er ett "problem"? Er dette pga lavt trykk og dermed er "farlig"? Synes det er litt merkelig at trykket skal være for lavt med denne kruttmengden. Eller er dette rett og slett "normalt"?

 

Hvor mye påvirkes trykket hvis jeg forsøker å sette kulen slik at COL blir 76 mm? Bør kruttmengden i så fall reduseres?

 

På forhånd takk for innspill.

Link to comment
Share on other sites

Presser du hylsene for mye? Selv unngår jeg problemet i kragen ved å halspresse. Har også prøvd å sette kulene dypere for å få opp starttrykket men reduserte da ladningen litt for å være på den sikre siden. Gikk allikavel opp til samme kruttmengde med den kortere patronlengden.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder pressing av hylsene, så følger jeg "oppskriften" fra Ladeboken. Dvs at jeg har justert dien slik at hylsene akkurat kamrer i mitt våpen etter pressing. Så mener at jeg ikke presser for mye.

 

Hvor mye bør jeg redusere kruttmengden for å være sikker om jeg setter kulen 2 mm lavere? Er det nok med 1 gr?

Link to comment
Share on other sites

Magnumhetter er et alternativ for å få bort soting hvis problemet er lavt start trykk ved bruk av "lette" kuler og tregt krutt. Eller litt kraftigere krymp slik at kula sitter bedre i hylsa. Men uten krymperille er der fort gjort å deformere skuldra på hylsa. Det enkleste er vel å prøve noen ladninger med N-140??

Link to comment
Share on other sites

Bruker dier fra Lee med Factory Crimp Die når jeg lader. Mener at bruk av denne skal gi godt (og nok) kulehold? Hadde god erfaring med dette når jeg hadde (og ladet) .223.

 

Er N140 ett mer egnet krutt til denne kulevekten? Kanskje det er løsningen. Men synes jeg har funnet en ladning som gir god presisjon, så har egentlig ikke lyst til å gå bort fra den heller. Det er sånn sett ikke ett problem for meg at de soter. Etter en runde i vaskemaskinen blir de gullende rene. Begynte mest å tenke på om det er noe som er "galt og farlig".

 

Men hvis jeg forsøker med magnum hetter, så bør vel kruttmengden reduseres? Har aldri prøvd det. De gir høyere trykk?

Link to comment
Share on other sites

Magnumhetter kan gi lavere trykk også, hetta er såpass kraftig at kula starter tidligere i forbrenninga og kruttgassene får større volum å jobbe i i prosessen, som gir lavere trykk.

 

Jeg foretrekker hettene som er brukt i krutt og kuleprodusentenes data. Halspressing og evt. sette kula dypere hadde jeg prøvd først.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde nøyaktig samme problem.

 

Ifølge en autoritet på området kommer problemet fra at ekspanderknappen i sizedien er bittelitt for grov/stor,

og sizer ut igjen halsen på vei ut til en dimensjon som er litt for stor. Å pusse ned 5 hundredeler skal gjøre underverker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En liten oppdatering på denne:

Det ser ut som om medisinen var å sette kulen dypere. Fikk teste litt i formiddag. Reduserte ladningen til 40,0 gr med N150 og satte kulen til COL på 76,5 mm. Og da forsvant sotingen helt. Men fikk litt høy hastighet, så det er mulig jeg bør ned litt mer på kruttmengden.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jeg låner denne tråden litt.

 

Slet selv med soting og bruk av N150 og har fulgt rådene i denne tråden.

 

Men i dag fikk jeg meg en overraskelse på banen når jeg testet ny ladning, på tre av hylsene var tennhetta borte og klart merke etter utdrager i bunnen av hylsa, med andre ord alt for høyt trykk.

 

Ladningene jeg testet er som følger:

33 grain N150

140 grain kule (kule tatt fra gammel Raufoss ammo fra 50 tallet der jeg har banket ut kule)

Col 76,5mm

Denne ladningen sotet ganske mye, ingen tegn på overtrykk med unntak av tre hylser som nevnt over.

 

34 grain N150

140 grain kule (kule tatt fra gammel Raufoss ammo fra 50 tallet der jeg har banket ut kule)

Col 76,5mm

Denne ladningen sotet også en del, ingen tegn på overtrykk.

 

34 grain N150

140 grain kule (kule tatt fra gammel Raufoss ammo fra 50 tallet der jeg har banket ut kule)

Col 75mm

Denne ladningen sotet mindre.

 

Det er her jeg klør meg i hodet for alle disse ladningen bør være et stykke unna overtrykk.

 

Så HJELP, noen som har noen tips her?

Link to comment
Share on other sites

Du skriver "tennhetta borte", dvs var den inne i mekanismen eller forduftet?

 

Min umiddelbare tanke er at du har hylser som er helpresset for mye(for stort patronspill), kombinert med at hylsa ikke kleber tilstrekkelig. En kombinasjon som kan gi tydelige trykktegn etter min erfaring.

 

Om du har veldig stort patronspill kan kansje hetta ha blitt blåst ut av hylsa pga dårlig støtte fra støtbunnen (for stort patronspill).

men nå tipper jeg bare på den siste påstanden min.

 

Her står det noe:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=48526&p=541069&hilit=trykktegn#p541069

Link to comment
Share on other sites

Ja når jeg sier borte så er det vel mer presist at de har falt ut. Det var ganske mørkt på slutten av skytinga i dag når jeg testet dette så jeg har ikke sett at hetta var borte før jeg kom hjem.

 

Hetta har nok falt ut ved utdrag av patron, ei hette fant jeg igjen i magasinet mens de to andre har nok falt av på vei ned til bakken eller etter at hylsa falt i betongen.

 

For stort patronspill ja, hmm ja det kan jo selvsagt være en grunn, det må jeg sjekke.

 

Har hele tiden trodd at sotingen har vært for lang col eller for dårlig hold på kula men kanskje inne på et feil spor her.

 

Forresten det er kun Norma hylser jeg bruker.

Link to comment
Share on other sites

Sotinga kommer av for lavt trykk (eller for treg trykkoppbygging som fører til at hylsa ikke ekspanderer nok/tidsnok og tetter mot kammeret.)

Det lave trykket kan komme av lav ladevekt for kruttet, for dårlig kulehold, for lang col, eller andre ting.

 

I mine våpen soter alt opp til endel over 38 grs N150 kombinert med 139-144grs kuler.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg forsker litt mer her.

 

Tatt fra hverandre de 7 patronene jeg hadde og alle hadde 34 grain krutt som det var meningen de skulle ha. Altså ikke ei vekt som har tulla med meg.

 

Merket at hos to av patronene var det vesentlig vanskeligere å få ut kula igjen uten at jeg vet om vi skal legge så veldig mye vekt på dette da kraften i hvert slag med kulehammeren jo garantert ikke har vært lik.

 

Jeg har kalibert helpresse dien nok en gang og presset to patroner. Her merker jeg at disse er lettere å kamre enn de andre faktisk.

 

Disse to patronene måtte jeg også trimme litt da de hadde en lengde på 55.3mm etter pressing. Før rekalibrering av die trengte jeg ikke trimme hylsene, alle på 55mm.

 

Noen hylser har ikke tennhetta 100% presset inn men dette utgjør bare 0,01 til 0,02mm.

 

Skal jeg tørre og lade noen patroner og testskyte igjen?

 

Mao feilkalibrert die som var årsaken til overtrykk sist?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...