Jump to content

Noen formening om hvilken rifle jeg burde velge?


Fjellvang

Recommended Posts

Heisann!

 

Har sittet å sett på diverse Rifle pakker, men klarer ikke å bestemme meg for hvilken jeg burde satse på.

Har 3 forskjellige som har fanget interessen min:

 

*Savage Edge fra Jaktdepotet 6.495,-

*Howa 1500 Hogue fra Jaktdepotet 9.990,-

link til disse 2 pakkene: http://weewoostorage.com/katalog2011/" target="_blank

 

*Marlin XS7 som jeg har sett flere som selger rundt 9.000,-

 

Alle pakkene er med kikkert og lyddemper.

Har tenkt på 308 da jeg har mulighet å få tak i Nato ammunisjon..

 

Noen andre pakker i ca samme pris klasse jeg burde se nærmere på?

Link to comment
Share on other sites

Hei. Sitter også i samme situasjon. Og jeg velger Savage Edge pakka fra Jaktdepotet pga at jeg synes Savage riflene er fine og jeg har også vært å prøvd en slik rifle å den passet meg kjempebra, vel og merke var det en Stevens 200 men er vel ikke allverden forskjell på dem 2.

Jeg tror dette er en kjempefin førsterifle.

Jeg skal hovedsaklig jakte rev, men skal vel også senere en gang jakte noe større som rådyrbukk/hjort og lignende og derfor velger jeg et kaliber jeg kan bruke på alt.

Kikkerten som følger med er vel ikke allverden tror jeg, men tar pakka som den er så får jeg heller kjøpe en annen kikkert senere.

 

 

 

Edit: Rifla som jeg prøvde hos en kompis av meg har vært veldig driftsikker og har bra presisjon, så da får vi se når jeg får svar på våpensøknaden.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen formening om hvilken du burde velge, men jeg kan fortelle deg litt om hvordan denne tråden kommer til å utvikle seg.

 

Først vil du etter all sannsynlighet få beskjed om å bruke søkefunksjonen. Gjerne vedlagt noen linker til relevante treff eller google.com

Deretter vil antakelig en eller annen forbarme seg over deg og begynne med å kartlegge dine behov ved å spørre deg om hvilke bruksområder du ser for deg for rifla. Etter dette vil noen foreslå Tikka T3 (som er universalløsningen til alle som spør dette "hvilken rifle" spørsmålet). Deretter vil noen komme med forslag om at du bør dra i en butikk og "klå på", som det heter på kammeret, de forskjellige kandidatene for å kjenne hvilken som passer akkurat deg!

 

Jeg er forresten hverken sannspådd eller klarsynt, jeg har bare lest en del slike tråder før. 8)

 

Lykke til med valget av rifle!

Link to comment
Share on other sites

Har ingen formening om hvilken du burde velge, men jeg kan fortelle deg litt om hvordan denne tråden kommer til å utvikle seg.

 

Først vil du etter all sannsynlighet få beskjed om å bruke søkefunksjonen. Gjerne vedlagt noen linker til relevante treff eller google.com

Deretter vil antakelig en eller annen forbarme seg over deg og begynne med å kartlegge dine behov ved å spørre deg om hvilke bruksområder du ser for deg for rifla. Etter dette vil noen foreslå Tikka T3 (som er universalløsningen til alle som spør dette "hvilken rifle" spørsmålet). Deretter vil noen komme med forslag om at du bør dra i en butikk og "klå på", som det heter på kammeret, de forskjellige kandidatene for å kjenne hvilken som passer akkurat deg!

 

Jeg er forresten hverken sannspådd eller klarsynt, jeg har bare lest en del slike tråder før. 8)

 

Lykke til med valget av rifle!

Jeg ler meg skakk :-)

 

PS! Du glemte forresten å nevne at noen kom til å foreslå å bygge egen rifle av en Mauser M98, eller å aller først foreslå 6,5x55 som kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Om du skal ha deg konkurransebørse så finnes det mange bedre alternativer der ute. sjekk ut hos pvas, dpms har en ypperlig ar-10, Ser det er mange som lever i en fantasiverden og tror at 308 er ett kaliber for jakt, det er sant, men da egentlig til småvilt. 308 er på hengende håret egnet til rev.

Nei, se deg om etter noe med krefter i om du skal ha deg jaktbørse.

Link to comment
Share on other sites

Om du skal ha deg konkurransebørse så finnes det mange bedre alternativer der ute. sjekk ut hos pvas, dpms har en ypperlig ar-10, Ser det er mange som lever i en fantasiverden og tror at 308 er ett kaliber for jakt, det er sant, men da egentlig til småvilt. 308 er på hengende håret egnet til rev.

Nei, se deg om etter noe med krefter i om du skal ha deg jaktbørse.

 

 

Hehehehe, dagens! :lol:

 

Hvor har du dette i fra? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ja det er lovlig med 6,5, 308 og 30.06, men en edru voksen mann kan ikke med hånden på hjertet si at det er kraftig, om det finnes slike pusegutter her på kammeret så stikk nesen frem nå.

Nei håper virkelig det blir satt nytt krav til storviltjakt. minimum 10mm.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er lovlig med 6,5, 308 og 30.06, men en edru voksen mann kan ikke med hånden på hjertet si at det er kraftig, om det finnes slike pusegutter her på kammeret så stikk nesen frem nå.

Nei håper virkelig det blir satt nytt krav til storviltjakt. minimum 10mm.

 

Kanskje det er slik i ditt tilfelle at du må ha størst og kraftigst ammo for å klare å treffe viltet?

 

Nei, man klarer seg med 308-30-06 hvis man har et bra velplassert skudd !

Link to comment
Share on other sites

Ja det er lovlig med 6,5, 308 og 30.06, men en edru voksen mann kan ikke med hånden på hjertet si at det er kraftig, om det finnes slike pusegutter her på kammeret så stikk nesen frem nå.

Nei håper virkelig det blir satt nytt krav til storviltjakt. minimum 10mm.

Slike pusegutter som bruker 308 på rev og elg har stor tissefant..dem som mener det motsatte er kjennt for å være svær i kjæften..å små nedentil :mrgreen:

Beklager at det ble litt O.T,men jeg kunne ikke la din uvitenhet gå upåaktet henn.

Men jeg velger å se det humoristiske i det du skriver,å tror du skrev det kun for å få opp stemningen i dette innlegget :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hva faen som skjer her inne?:P Jeg er relativt fersk selv og trodde jegere flest mente 6,5 var mer enn godt nok til alt norsk vilt, og at .308/3006 heller er "litt ekstra". Det overasker meg at flere på samme tråden faktisk mener at det er for lite...(Uvitenhet) Menmen, som de sier, veldig mange har snakket om akkurat det samme (riflepakker), og jeg står nå i samme båt som deg og vurderer Marlin XS7/Howa 1500 Hogue, så det hadde vært arti å høre hva det ble/se noen bilder?:)

Link to comment
Share on other sites

Ja det er lovlig med 6,5, 308 og 30.06, men en edru voksen mann kan ikke med hånden på hjertet si at det er kraftig, om det finnes slike pusegutter her på kammeret så stikk nesen frem nå.

Nei håper virkelig det blir satt nytt krav til storviltjakt. minimum 10mm.

 

Flyr du rundt med 22short hylse som penisfuteral å fanger 30cal kuler med tenna :lol:

Link to comment
Share on other sites

Undersøkelsar utført av språkforskarar, der avisartiklar i ulike sjangrar er grunnlagsmateriale, har ved fleire høve avslørt at bruk av ironi i skrift er vanskeleg. Snittprosenten som ikkje oppfattar ironi i skrift, ligg på rundt 20 prosent, sjølv i tekstar der ironien er svært utilslørt og tjukt påsmurt.

 

Det er derfor ironi fungerer best i tale og ikkje i skrift. Men at alle dei 20 prosentane skulle ende opp med å finne denne tråden, og skrive i den, det var oppsiktsvekkande og statistisk interessant. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at når noen skriver en slik påstand så er det ironi og humor i innlegget, tror selvfølgelig ikke dette var alvor.

Hvis det er meg du sikter til vil jeg si deg at mitt innlegg var skrevet med humor bassert på tidligere svar i tråden.

Men jeg vil vell si at det er du med ditt profesoriske uttalese som er en av de 20% som har gått på limpinnen :lol:

Link to comment
Share on other sites

@ Trådstarter. Ville ikke valgt noen av de tre alt.. Men om jeg MÅTTE, så hadde jeg antagelig valt Marlinen. Howan er vel grei nok, men noen sliter med presisjonen.-- Ville nok heller rek deg å se på Winchester eller Remington = (Winning-Ton :)).

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at når noen skriver en slik påstand så er det ironi og humor i innlegget, tror selvfølgelig ikke dette var alvor.

Hvis det er meg du sikter til vil jeg si deg at mitt innlegg var skrevet med humor bassert på tidligere svar i tråden.

Men jeg vil vell si at det er du med ditt profesoriske uttalese som er en av de 20% som har gått på limpinnen :lol:

 

Nei, trur eg er på rett side av ironilinja. :wink: Men eg skreiv det eg skreiv fordi tråden blei oppretta av ein som virkar som ein fersk jeger, og som kanskje ikkje har like blytung erfaringsplattform som mange andre her inne. Ironikarane burde kanskje finne andre trådar å boltre seg i?

Link to comment
Share on other sites

Det var da voldsomt til utskliing...

Ikke for å virke som en sur jævel,

men jeg synes nesten synd på trådstarter som stiller et legitimt spørsmål og får p*sspreik som svar nedover hele. :roll:

(Med et par hederlige unntak)

 

Nå er det riktignok stilt mange sånne spørsmål opp igjennom, så jeg kan forstå at folk "går lei".

Men kammeret.no er og blir det beste (eneste) forumet det går an å forhøre seg om slik på,

så da vil jo såklart folk gjøre nettopp det.

Er det ingen her som har relevant erfaring med en eller flere av de aktuelle børsene som kan gi noen mere utfyllende svar?

Selv har jeg ikke prøvd/brukt noen av dem,

men jeg gidder da ikke bruke denne tråden på "ironi", tull og tøys.

 

Sånn, da har jeg vært gretten gammal gubbe lenge nok, BTT...

Link to comment
Share on other sites

Hehe, mye rart her ja.. Men TROOOR Sir tulla litt.. Så ta det med en spade salt :)

 

Jeg har Howa 1500 hogue i både 223 og 6,5x55, og er strålende fornøyd. Å basere kalibervalget på at man har tilgang på nato-ammo blir litt tynnt.. Hva om den ikke går bra i børsa di?

 

Jeg blir vel den som vil anbefale deg å vurdere 6,5x55 framfor 308.. ;)

Link to comment
Share on other sites

@ Howan er vel grei nok, men noen sliter med presisjonen.--

 

Den tror jeg nok du må underbygge ganske mye mer enn som påstand, da det stemmer svært svært dårlig med alle tester i ulike blader. Anbefalingen er din å gi, men presisjonspåstanden var såpass langt fra normen og er stikk i strid med annen tilgjengelig informasjon at det kanskje legges fram litt mer info?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har planer om å skyte mye nato ammo så kan det være en ide å finne ut om du kan kamre 7,62x51 i de 308 riflene du har lyst på. Det er ikke alle rifler som klarer det. Min Ruger rifle i 308 klarer det ikke. Patronen vil ikke inn i kammeret. Jeg sitter på et halvt mob-lager med 7,62 nato som jeg ikke får brukt...og det er nedsig.

 

Her er en tråd angående temaet:

 

viewtopic.php?f=14&p=200951

Link to comment
Share on other sites

Eg kjøpte ei brukt Remington 700sps i 308. Den børsa har kort låskasse som er heilt topp og bruke. Dreide den ned til 50cm og på med ein hausken. Hjorten detter som det Hjomer etter!!

 

Pris på den var 5500kr om eg ikkje tar feil, og da var det 2fot og kikkert med, Kikkerten var ikkje av det bra slag, men grei nåk.

så det er ein god pakke til god pris... søk på http://www.finn.no" target="_blank etter den.

 

(og den går Nato`en i også) :mrgreen:

 

mortens

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg ein Remington 700 SPS Tactical (.308) for litt siden sammen med en Trijicon Accupoint 2.5-10x56 kikkert. Dette syns jeg var ein god kombinasjon

Prøvde rifla for første gong i dag og den var veldig behagelig å skyte med, snill rekyl og godt grep er det på den pga gummiert stokk.

Avtrekket er også lett å justere viss ein ikkje liker fabrikk innstillingen.

 

Har jo også sykt med utbyggings muligheter med den

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...