Jump to content

Oppbevaring av ladeutstyr


Bukke

Recommended Posts

Bare et tips: ikke kjøp stålskap som låses, og i hvertfall ikke et våpenskap. Oppbevares krutt, tennhetter mm. i et våpenskap ved brann i hus, så har du laget en gigantisk rørbome. Dette gjelder nok og i et vanlig stålskap skulle man tro.

 

Uansett, tennhetter og krutt skal vel aldri lagres sammen.

 

Har du søkt på finn? Om du ikke finner noe der, så kanskje en bøtte med inspirasjon? :)

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg bruker et gammelt arkivskap som har flere skuffer. Dette fungerer greit om man holder orden og ting adskilt. Disse er store og ruvende, men de rommer utrolig mye. Så man kan bygge rom i skuffene som man kan skille kaliber og annet fra hverandre. Utover det så har jeg en slik hylle boks seksjon jeg kjøpte fra biltema, og en gammeldags kjøkken / krydderhyle med flere skuffer i. Disse for å ha ymse greier i - rene hylser, kuler ol.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg et stort brann safe som jeg oppbevarer krutt og ammo i.

 

Føler at det er 1. sikker oppbevaring siden skapet i seg veier 220 kg, 2. det er brannklasifisert at tåle brann i 2 timer.

 

Litt dyrt i innkjøp men god plass og ikke minst sikkert.

 

Men det er klart du monterer ikke det hengende på veggen :)

 

Er enig i at det ikke er lurt at oppbevare større mengder med ammo osv i våpenskapet, og hvis jeg ikke har tolket forskriftene feil så er det eneste kravet at det ska være ås på det.

 

Dokument skap som er sagt tidligere er ypperlig, bruker nederste skuffen i en vanlig arkiv skuffe seksjon til litt forskjellig stæsj. Får stabble utrolig mye i den.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Bare et tips: ikke kjøp stålskap som låses, og i hvertfall ikke et våpenskap. Oppbevares krutt, tennhetter mm. i et våpenskap ved brann i hus, så har du laget en gigantisk rørbome. Dette gjelder nok og i et vanlig stålskap skulle man tro.

 

Uansett, tennhetter og krutt skal vel aldri lagres sammen.

 

Har du søkt på finn? Om du ikke finner noe der, så kanskje en bøtte med inspirasjon? :)

 

 

 

Har du noe referanse på at litt krutt i et våpenskap lager en gigantisk rørbombe?

Og hvor mye snakker du om da?

Tror ikke at et par kg krutt i et våpenskap kommer i kateogorien "rørbombe"

Link to comment
Share on other sites

Dette kommer jo selvfølgelig an på mengden krutt og størrelsen på våpenskapet. Samt hvor tett skapet er.

 

Dette temaet kan jeg en hel del om, og det er utvilsomt tilfelle at om du stenger en gitt mengde krutt inni et tett skap og varmer det hele opp vil du få en temmelig heftig eksplosjon når det hele antennes.

 

For de som er interessert i å lese om dette, så er freak.no stedet. Her finner du og referanser i bøttevis på det jeg snakker om :)

 

Er noen av de gutta der som har testet mye rart :)

Link to comment
Share on other sites

Enkelt og trygt skap kan være ett Ikea PS stålskap (garderobeskap kvalitet og så luftigt at selv ikke flere kg krutt kan lage bombe av det).

 

Dette har lås, og er dermed innenfor lovens krav om nedlåsing av alt som klasses som amo (ferdige patroner og hylser isatt tenhette).

 

Når det gjelder separate ladekomponenter som kuler, hylser, krutt og tenhetter er der ingen krav til nedlåsing. Kun brannforskriftens krav om forsvarlig oppbevaring med tanke på brannkilder (varmeovner, lys etc.), men jeg vill tro alle som driver med hjemmeladning anbefaler at alt slikt i det minste er låst inn / skjermet fra nysgjerrige fingre. For ikke nevne at man for sin egen del bør ha ett system der man kun har det kruttet man bruker fremme, og resten i skapet.

 

 

Hadde jo vert morrsomt å visst hva trådsterter endte opp med? (er jo en gammel tråd dette).

Link to comment
Share on other sites

Det med at ammo/krutt i et skap kan lage en bombe er vel en problemstilling som har blitt høyaktuell etter våpenlovens krav om at slikt skal låses inn uten at det er spesifisert noen krav til hva det skal låses inn i.

Er et låsbart treskap godt nok kan man spørre seg selv... å for å ikke bryte våpenloven så låser man kruttet og ammoen inn i våpenskapet i steden (man vil jo ikke bryte våpenloven heller)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...