Jump to content

Hvordan fungerer jaktfelt?


Skyttergutt

Recommended Posts

Jeg driver kun med DFS skyting, men har fått med meg at en stor prosentandel her på forumet driver med jaktfelt. Og siden jeg ikke drive med dette selv, er jeg litt nysgjerrig på åssen det går for seg. F.eks hvilke klasser finnes det, og hvordan fungerer klassesystemet? Hvor mange skudd skytes iløpet av en feltrunde, og hvor mange poeng kan man få? Hva er den laveste aldergrensen for å delta? Dette vart mange spørsmål på en gang, men håper at noen kan svare meg på akkurat dette:)

Link to comment
Share on other sites

Å gå selve løypa tar som regel en times tid. Så kommer det helt an på hvor mange deltagere det er på stevne, og hvor lenge du må vente fra du er påmeldt til opprop, og du begynner på løypa. Det er ikke noe du brå stikker bort å skyter du bør sette av formiddagen.

Våpen er max 5kg, 12x forstørrelse på kikkertsikte og 1kg avtrekk i Jegerklassene, og fri vekt og forstørrelse i Sporter klassene.

Reglementet finner du på hjemmesiden til NJFF.

Link to comment
Share on other sites

Å gå selve løypa tar som regel en times tid. Så kommer det helt an på hvor mange deltagere det er på stevne, og hvor lenge du må vente fra du er påmeldt til opprop, og du begynner på løypa. Det er ikke noe du brå stikker bort å skyter du bør sette av formiddagen.

Våpen er max 5kg, 12x forstørrelse på kikkertsikte og 1kg avtrekk i Jegerklassene, og fri vekt og forstørrelse i Sporter klassene.

Reglementet finner du på hjemmesiden til NJFF.

Hvordan komme i sporterklassen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest endel i reglementet om jaktfelt, men jeg syns absolutt denne tråden er bra alikevel. Skikkelig bra å kunne lese spørsmål og svar her for oss som ikke er helt oppdatert.

 

Greit at reglene er tilgjengelig på nett, men det meste er da tilgjengelig på nett i dag, så om man skulle henvise alle mulige spørsmål til nettsøk, så ble det vel rimelig lite aktivitet her inne :wink:

 

Liker sånne tråder hvor de som kan deler litt erfaringer med oss andre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvor er det enklest å finne ut når det er jaktfelt stevner i mitt nærmiljø?

 

Mvh JanT

 

gå inn på NJFF.no så velger du "vel fylke" øverst til høyre og når du har valgt fylke Feks. Oppland fylke, da kommer det opp flere valg til venstre der stykker du på "lokallag" så kommer det en liste over flere lokallag, vis du nå velger det stedet der du bor Feks. Gjøviv jeger og fiskeforening. så kommer du til lokallaget ditt og der kan du trykke på kurs, konnkurranser, skytestevner også videre :) lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hvordan komme i sporterklassen?
Kjøp deg skinnklær. :wink:

 

Og tung børse med lett avtrekk. Du trenger ikke kvalifisere deg til sporterklassen, men for å få lov til å være med i jegerklassen, så må du overholde kravet om forstørrelse, avtrekks- og våpenvekt.

for og skyte sporter så er det faktisk ikke pålagt og bruke skinnklær.og avtrekksvekt er likt på sporter og jeger klasser. og om du så har skinnklær så må en holde i børsa på "lang arm" og uten reim slik dfs praktiserer. så 150p kommer ikke gratis uansett hva du har av utstyr

Link to comment
Share on other sites

Hvordan komme i sporterklassen?
Kjøp deg skinnklær. :wink:

 

Og tung børse med lett avtrekk. Du trenger ikke kvalifisere deg til sporterklassen, men for å få lov til å være med i jegerklassen, så må du overholde kravet om forstørrelse, avtrekks- og våpenvekt.

for og skyte sporter så er det faktisk ikke pålagt og bruke skinnklær.og avtrekksvekt er likt på sporter og jeger klasser. og om du så har skinnklær så må en holde i børsa på "lang arm" og uten reim slik dfs praktiserer. så 150p kommer ikke gratis uansett hva du har av utstyr

Men våpenet skal veies inn med reim? Selv om reim ikke er tillatt brukt? Er det noen krav om hvordan reimen skal være/definisjon i regelværket på hva en reim er? Mitt våpen er 4988 gr uten reim,ergo med en reim vil den veie åver 5 kg. Men hvis jeg bruker en nylontråd(0.60mm)så er det da en reim,samt vekten er under 5 kg. Vet dette er kanske å tyne regelverket litt,men står det noe spesfikk om slike ting el.l dær?

Å vis jeg bytter til den kikkerten jeg har lyst på,Burris Eleminator,blir vekten åver 5 kg. Da går jeg automatisk i sporter. Er det noen begrensninger i konkuransen om bruk av kikkert med elektroniske hjelpemiddler? Da tenker jeg på bruk av en slik kikkert.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

for og skyte sporter så er det faktisk ikke pålagt og bruke skinnklær.og avtrekksvekt er likt på sporter og jeger klasser. og om du så har skinnklær så må en holde i børsa på "lang arm" og uten reim slik dfs praktiserer. så 150p kommer ikke gratis uansett hva du har av utstyr

 

Hei, jeg er helt grønn i jaktfelt. Jeg skyter bare praktisk rifle, kan jeg skyte i Sporterklassen med min praktiske rifle.

Rifla mi er halv automatisk caliber 308 win, veier mere en 5 kg, og har et avtrekk på 1kg, og en kikkert på 5.5-22X56 med BORS ballistisk kalkulator (samme som kikkerten på nederste bilde med BORS), og løps kompensator. Jeg kan sette in 5 skudds magasin ved behov. Jeg regner med at mange gamlinger vil hyle på standplass, but who cares hvis det er lovlig. Jeg har kikket på linkene som er postet om regel verk, men jeg kan ikke se annet om sporter klassen en: Våpen over 5kg, avtrekk over 1 kg. Jeg ser ingen ting om lovlighet med kompensator, Halvautomatisk rifle, magasin kapasitet (Har vell ingen ting og si like vell), ballistisk Computer, stor kikkert, eller må være lovlig til jakt (dette er jo Sporterklassen og ikke jeger klassen).

Nå er jeg mest innterisert i om dette er lovlig og stille opp med, ikke om hva noen jeger syntes er egnet eller ikke. Dette kan være god trening for meg om vinteren, og da slipper jeg og kjøpe en Sauer 202 i tillegg til praktisk riflene som jeg allerede har. Det kan jeg kjøpe siden hvis jeg syntes dette er morsomt.

 

 

DPMS308-1.jpg

DSC00054.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg er helt grønn i jaktfelt. Jeg skyter bare praktisk rifle, kan jeg skyte i Sporterklassen med min praktiske rifle.

Rifla mi er halv automatisk caliber 308 win, veier mere en 5 kg, og har et avtrekk på 1kg, og en kikkert på 5.5-22X56 med BORS ballistisk kalkulator (samme som kikkerten på nederste bilde med BORS), og løps kompensator. Jeg kan sette in 5 skudds magasin ved behov. Jeg regner med at mange gamlinger vil hyle på standplass, but who cares hvis det er lovlig. Jeg har kikket på linkene som er postet om regel verk, men jeg kan ikke se annet om sporter klassen en: Våpen over 5kg, avtrekk over 1 kg. Jeg ser ingen ting om lovlighet med kompensator, Halvautomatisk rifle, magasin kapasitet (Har vell ingen ting og si like vell), ballistisk Computer, stor kikkert, eller må være lovlig til jakt (dette er jo Sporterklassen og ikke jeger klassen).

Nå er jeg mest innterisert i om dette er lovlig og stille opp med, ikke om hva noen jeger syntes er egnet eller ikke. Dette kan være god trening for meg om vinteren, og da slipper jeg og kjøpe en Sauer 202 i tillegg til praktisk riflene som jeg allerede har. Det kan jeg kjøpe siden hvis jeg syntes dette er morsomt.

 

Hvis våpnet må være godkjent til jakt i Norge for og stille i Sporter klassen, så kan jeg glemme hele greine (vi lever tross allt i potet Norge, elgen driter vell i om kula kommer i fra en sauer 202 eller AR-10). Da får jeg spare til en Sauer 202 istedenfor.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En halvauto i 308 er jo i utgangspunktet tillatt til jakt i Norge. Er det pga. den "taktiske" utformingen av stokken du mener at den kanskje ikke ville passert hos politiet for jaktformål? At den ville bli definert som "militærliknende"?

 

Jeg kan ikke se noen grunn til at riggen ikke kan passere på jaktfelt, men du må ta av/ikke bruke tofoten.

Link to comment
Share on other sites

Ser du skriver at du har "løps kompensator", da regner jeg med at du mener rekylbrems. Rekylbrems er ikke tillatt iht regelverket.

Så står det jo i regelverket at rifla må være lovlig på jakt i Norge, og det er ikke rifla di iom at det er " et militær lignende" våpen.

 

Så jeg tror nok du må ut å handle deg en 202, ikke det værste det, hvis lommeboka tillater det da :D

Eller kanskje en 200STR, så kan du skyte DFS felt også(med diopter).....

 

Rifla di vil ikke være godkjent i DFS sitt program heller, iom et det ikke er et avdelingvåpen i forsvaret. Kun HK416 og AG3 som er godkjent i militærklasse.

Link to comment
Share on other sites

rekylbrems er ikke tillatt,om våpenet er tillat eller ikke på jakt hadde ikke jeg brydd meg om på et jaktfeltstevne,det blir kansje håndhevet mer på et nm.vikigste er at avtrekk holder 1kg og du lader med 3-5 skudd etter hva som er på stevnet.en er ikke pålagt og bruke sauer 200str for og være med på jaktfelt bare så det er sagt.bare morro at det kommer deltagere.

Link to comment
Share on other sites

God grunn til å investere i noe dilldal i tre, for å få mer sivil look..

Jeg tror ikke noen hadde brydd seg på lokale stevner der man konkurrerer om heder, ære, og i beste fall en caps.

Etter min erfaring er jaktfeltmiljøet tvers igjennom trivelig og med romslig takhøyde.

 

k268063_US%20AR-10%20synthetic%20stock%20_and_%20tricked%20out%202.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...