Jump to content

8x56 til 3-4000kr er det mulig?


Gnu

Recommended Posts

Trenger kikkertsikte til åtejakt natterstid. Finnes det en 8x56 kikkertsikte el.l i prisleie 3-4000kr som har optikk som holder om natten? Eller må jeg å "grave dypt" og betale 15 laken for en "tysker"

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jaktkamerat kjøte en Nikon Monach, 8 x 42 (eller noe sånt) for en tid tilbake. Overaskende bra, også iflg ham selv, og han har en Zeiss i tillegg.

 

Jeg ser at Nikon Monarch også leveres i 8/10 x 56, og kan leveres i det prisleie du refererer til. Absolutt verdt å ta en titt på den.

Link to comment
Share on other sites

Har en slik 8,5x56 Dream Season selv. Er meget fornøyd. Ypperlig i skumring. Behagelig bilde. Utrolig mye kikkert for pengene.

 

Nattjegern til Poacher er et ypperlig og hakket bedre alternativ, men tviler sterkt på om han er villig til å kvitte seg med den til den prisklassen det her er snakk om :wink:

Link to comment
Share on other sites

Trenger kikkert til åtejakt natterstid. Finnes det en 8x56 kikkertsikte el.l i prisleie 3-4000kr

 

For meg virker det som de fleste har tolket deg til at du trenger en håndkikkert.

 

Men skal du ka et kikkertskite 8x56 til under 4000,-, er eneste mulighet å kjøpe brukt.

 

Klarer du å strekke deg en ca tusenlapp til, kan du kjøpe det bet beste:

 

http://www.opticswarehouse.co.uk/proddetail.asp?prod=zeissCDiat856T&cat=84

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Jeg solgte nettop en 8*56 s&b med lys til 4000kr - den gikk litt billigere en jeg hadde tenkt meg men slik er det. Følger du med på finn, jakt og friluft (m.f), kammeret og qxl kan det dukke opp slike tyske gode sikter som ikke bør ligge langt i fra din prisantydning.

Link to comment
Share on other sites

Trenger kikkertsikte til åtejakt natterstid. Finnes det en 8x56 kikkertsikte el.l i prisleie 3-4000kr som har optikk som holder om natten? Eller må jeg å "grave dypt" og betale 15 laken for en "tysker"

 

Hamilton her på forumet kjøpte en 8x56 zeizz til 2000kr tidligere i år.

Den var vel 10år ca, han skaut vel en 3-4 rever med den på montert en 22 hornet.

Så er du heldig skal du nok finne en til under 4000.

Link to comment
Share on other sites

Jakt & Frilfuft har en brukt Meopta 7x50 på sin bruktside for 3000,-

 

Dere som har peiling. Vil denne fungere på ei revåte uten kunstig lys med skyteavstand ca 60-70m ?

Har Meopta flere utgaver av denne med varierende gad av optisk kvalitet?

Link to comment
Share on other sites

Har selv vurderet at købe en Seeadler herfra:

http://www.cml-jagd.de/zielfernrohre.htm

 

De fås til ca 1500 uden lys og lidt mere end det dobbelte - så vidt jeg husker.

 

jes

 

Snart kommer det vel noen å anbefaler Jathi-jakt, eller OXO også...

 

Nei, til en så spesialisert jaktform velg det du spør etter fast 8x56. Jeg ville absolutt ha slått til på det tilbudet jeg linket til litt over. £418 + norsk MVA pluss frakt, blir vel ikke mer enn ca 5500,-?

 

Uansett er budsjettet lite velg fast optikk av så god kvalitet du har råd til. I tillegg dropp lys, det er ikke lurt å kjøpe dårligere optikk for å få råd til å få med opplyst retikkel.

Link to comment
Share on other sites

Takk for input alle sammen. Har et spørsmål som kansje låter dumt men...

Hvis vi sammenlignet skumringsegenskaper på en Meopta 7x50 med Meopta 3-12x50 satt på 7x forstørrelse vil det da være forskjell ? Er vel en linse til i 3-12 ganger`n ? Vil det gi merkbar forskjell ?

Link to comment
Share on other sites

Absolutt ikke et dumt spørsmål; fast optikk vil normalt være bedre.

 

For å lage Zoom må man gjøre kompromisser, slik at oppløsningen og kontrasten blir dårligere. Fast optikk kan korrigeres til den ene forstørrelsen den har, zoom må være brukbar på alle forstørrelsene.

 

Normalt vil et zoomsystem være best optisk på den midterste forstørrelsen.

 

Det er ikke nødvendighvis slik at det er et linseelemnt mer i kikkertsikter med zoom kontra en uten. Dette komer helt an på det optiske designet.

 

Det er designet og toleransene som gjør at noe optikk er bedre enn andre.

Link to comment
Share on other sites

Ole magnum skrev

Bare pass på at retikkelet IKKE er 4A, det er den med avstandsbedømmelse i retikkelet. Det blir alt for tynt til aktiv nattjakt etter rev siden trådkorset forsvinner relativt fort.

Gjelder det også retikkelet som heter 4B ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg sendte PM for noen dager siden til deg GNU, om at jeg har en ca 1 år gammel Doctor 8x56 med lys til overs siden jeg solgte rifla den var tiltenkt. Den havner innenfor priskategorien din.

Tror flere på forumet har samme kikkert og kan si noe mer "upartisk" om den. Men at den er bedre skumringskikkert enn den meoptaen du lurer på vil jeg påstå. Beklager denne "salgsannonsen", men det virker som PM ikke virker...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...