Jump to content

Dreiebenk/metallarbeid.


Primer

Recommended Posts

Hei.

Håper noe her på kammeret sitter på kunnskap om dreiebenker.

har ikke penger til å kjøpe dreiebenk til flere 10.000,- så jeg tenkte på den typen som selges på jula.

er den brukende til hobbyprosjekter o.l.. kansje noen vet noe om pressisjonen på benken, føltes litt slarkete når jeg klådde på den i butikken...

her er link til benken: http://www.jula.no/dreiemaskin-til-metall-b20-il-125687

 

Mvh

Mats

Link to comment
Share on other sites

har noen små prosjekter på gang. den første tanken var å lage en gjengeovergang for en lyddemper med feil gjenger. men hvis den ikke kan brukes til det så er det uaktuelt å kjøpe den...

går det å bytte til en spindel med større diameter?

 

Mvh

Mats

Link to comment
Share on other sites

Gå for den største benken du kan få i hus, alt annet vil drive deg til vanvidd etter en tid.

 

Jobber som maskinarbeider til daglig og har også hobbymaskiner hjemme til ymse bruk.

 

Bla gjennom annonsene på finn og følg med. Mye bra maskiner å finne der til overkommelige priser.

 

Allier deg med en som har reparert litt maskiner og vet hvilke fallgruver som finnes og jeg er overbevist om att du kan finne deg en fin dreiebenk!

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Vanker mye hos Gasolin/Reodors, fin sjappe med god service. Ikke vær redd fo rå handle hos de om du finner noe du liker der.

 

Skal selvfølgelig ikke motsi M14E2 for mye i slike saker, men jeg vil bare poengtere at slike småmaskiner ikke er like ubrukelige som fagfolk lett vil ha det til. Har laget mange kilo spon på min og det er utrolig hva som går med litt kreativ tenking. Men større er (nesten) alltid bedre, så har du råd og plass til noe mer så ikke nøl. Men skal du kjøpe brukt bør du vite hva skal se etter, helst bør du få med en erfaren maskinist til å se over ting.

 

En liten advarsel er på sin plass: Dette er like vanedannende som dop. Nå ser du på dette som "kjekt å ha", når du først har en vil du heller kvitte deg med TV, komfyr og kjærring enn å måtte være foruten. Maskina du til en hver tid har er dessuten litt for liten, svak, og slarkete. Du har aldri nok eller bra nok verktøy, og for hver maskin du kjøper vil du innse at det er noe annet som mangler. Først er det dreiebenk, så fres. Så en større dreiebenk og fres. Etter hvert blir du lei av å kappe emner med baufil og begynner å lete etter en grei båndsag...

 

Jada Thomas, fremdeles samme benk. Kjører den så det spruter blåspon, blir spennende å se hvor lenge den varer :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, å dreve om blir man fort lei av ja. Bruker aldri mating, dels fordi det er sånn herk å bytte drev og dels for å ikke slite ut skruen på unødvendigheter, sparer den til gjenging. Har forresten en tabell et eller annet sted som gir drevkombinasjoner for tommestigning, selvfølgelig ikke helt perfekt men nok til at det kan brukes om en må.

 

Stikking går tregt ja, men likevel bedre enn baufil. Har lært meg å stoppe når det er 5-10mm igjen, det er som regel da skjærene ryker. Men jøssenammen, det går jo på et vis. stakk av en 30-bolt i går, 3-400 runder og litt aggressiv mating for å få jevnt flytspon funker greit hos meg.

 

Har sett litt på en Crusader, den hadde passet meg fint. Har dessverre ikke plass til slikt, men vi får se hva som skjer i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

jeg har en kamerat som har en fin og stor benk. Men nå har jeg satt inn min Colchester master 2500 der, så den er overflødig..

 

Denne skal vel selges for noen tusenlapper under nypris.. Tror den kosta 32000 for ca 6 mnd sida. Kan forøvrig besiktiges om noen er over snittet interessert. Selges mot rett bud. brukt kanskje 2 timer, så den er som ny.

Link to comment
Share on other sites

Måtte tusener av fluer infisere armhulene deres. Takket være utstyrshysteriet her på forumet var jeg MILLIMETRE fra å kjøpe en 4 tonns dreiebenk i høst. Jeg bor i leilighet i oslo, så hva jeg skulle gjort med den vet jeg ikke... Jeg tror planen var å ha den i bakhånd "i tilfelle" jeg skulle få meg hus en gang. Nå kommer behovet snikende igjen.. Tror jeg må legge inn sperring i browseren på ord som "dobbeltrifle", "afrika", "dreiebenk", "fres", etc

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange flotte svar :D

skal se på finn.no og de andre sidene, så får vi se hva det blir til :D

tror på at det er som dop ja, er litt pellementmaker så får håpe jeg klarer å begrense meg ellers blir sikkert kjerringa GÆÆÆÆÆRN :twisted:

får hele tiden bemerkinger på alt "skrotet" (i mine øyne gull) som jeg har stående :lol:

 

Mvh

Mats

Link to comment
Share on other sites

En kammerat har ei kjærring som har sagt fra i klare ordelag.. Sitat som følger:

 

Hvis du skal ha dreiebenk i garasjen så skal jeg ha hytte!!!

 

For øvrig helt enig med Fulmen. Gasolin anbefales på det varmeste som leverandør av hobbymaskiner!

Link to comment
Share on other sites

Hadde nok fulgt med på finn ell å funnet ein brukt benk med litt størrelse det viktigste er at da følger det med verktøy.Benken er ein liten del av budsjettet,det er ekstra utstyret som koster penger. kjøpte sjøl ein brukt medium størrelse benk på finn for 10k 1200 mm dreielengde konuslinjal masse dreiestål briller og div fulgte med.dette er utstyr eg ellers ikkje hadde kjøpt da det hadde blitt veldig kostbart.

Tror heller ikkje kvaliteten på ein eldre benk står tilbake for ein ny billig benk.

Link to comment
Share on other sites

Etter hvert blir du lei av å kappe emner med baufil og begynner å lete etter en grei båndsag...

 

Det er vel på det nivået jeg har kommet nå. Selv om kjærringa gikk ut døra for flere år siden, så har jeg fortsatt lyst til å beholde både TV og komfyren, men jeg drømmer om en båndsag. Jeg tror kanskje jeg trenger hjelp. Finnes det en forening eller hjelpeapparat for verktøyavhengighet?

 

Fra spøk til revolver. Jeg har også en Chester dreibenk/kombimaskin, en Centurion fra Gasolin. Jeg ser at den koster nesten 20.000,- nå, men jeg kjøpte den så godt som ubrukt på Finn.no for knappe 10.000,-. Hvis du følger litt med der, kan du gjøre et kupp. Det er ganske mange som kjøper dreibenk men fort finner ut at det kanskje ikke var så nyttig likevel.

 

Jeg var faktisk på jakt etter akkurat en slik kombi maskin, ikke fordi jeg hadde bruk for bore/frese delen, men fordi sving over vang var stor nok til at jeg kunne lette svinghjul og rette av bremsetromler osv. Som Fulmer har også jeg blitt overrasket over hvor bra resultat det faktisk går an å få på en slik relativt enkel maskin.

 

Jeg har ikke noe større erfaring med maskinarbeid fra før, men har så langt kappet og gjenget to piper for lyddemper, dreid guide rod i rustfritt til Sig’n, size die for Star pressa, frest forskjellige siktebaser til revolver og løpsvekt til .22. pluss mye mer, med veldig bra resultat.

 

Jeg har også gode erfaringer med Gasolin, og har handlet mye der, og har alltid fått bra oppfølgning.

 

maskin.jpg

Jeg bruker også dreibenken og måleklokke for å rette veivaksler på motorer jeg bygger på hobbybasis. Skyting er jo idrett, man må jo ha et par hobbyer i tillegg. :mrgreen:

 

 

Edit: Faktisk så er også sveiseapparatet på bildet handlet hos Gasolin.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal du gjenge i benken så kan 125 rpm bli litt i raskeste laget med mm gjenger, fort gjort å tryne her.

Sjekk Grizzly.com-http://www.grizzly.com/products/category.aspx?key=460000 mye snadder her.

Kjøpte selv G4003g med 40 mm spindelhull, brukte /shop for you/ som utførte handelen for meg, de har også garantien.

Har aldri angret på denne handelen, og have syken stilnet bektraktelig etter kamring av løp går knirkefritt i denne benken :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er noen år siden jeg sto i maskin selv men nå skal jeg ha en dreiebenk i "børsemaker størrelse". Fikk sneket inn et verksted på rett rundt 20 kvadratmeter i sokkeletasjen ved påbygging på huset vårt. Kona fant vel ut at det er en grei måte å la meg få utløp for kreativitet på. Har vært mye prosjekter på spisebordet og andre uegnede plasser i huset så det var fritt for protester når jeg ville ha verksted.

Jeg trenger litt tips og råd om hvilke dreiebenker det er verdt å satse på. Regner med å kunne bruke ca 50.000,- men da for noe nytt og godt utstyrt. Vi sakker vel om lett proffbenk for at det skal være verdt det.

Tips mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

[skal du gjenge i benken så kan 125 rpm bli litt i raskeste laget med mm gjenger, fort gjort å tryne her.

Sjekk Grizzly.com-http://www.grizzly.com/products/category.aspx?key=460000 mye snadder her.

Kjøpte selv G4003g med 40 mm spindelhull, brukte /shop for you/ som utførte handelen for meg, de har også garantien.

Har aldri angret på denne handelen, og have syken stilnet bektraktelig etter kamring av løp går knirkefritt i denne benken :mrgreen:

 

Hva endte prislappen på?

Link to comment
Share on other sites

men så likte eg bernardo sin utforming bedre.

 

Jeg har jobbet litt med en Bernando maskin, og det er IKKE bra.. Du mener ikke det seriøst? Den orker ingen ting, og den trinnløse

hastighetsregulatoren er talentløs.. Den greier ikke å holde konsekvent hastighet, noe som er viktig om du skal få ett godt resultat. Dere må gjerne kjøpe søppel, men seriøst, den Bernando maskinen er IKKE verd 23000. Desverre.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde ein brøler med å velge kombimaskin, klar over det. I ettertid er eg jo klar over at det var bortkasta peng å betale for ein fres som ca. aldri er i bruk og for det meste i veien.

 

Men dreiedelen funker for meg. Kan ikkje sei eg har oppdaga at fartskontrolleren er ugjevn? Og når det gjelder kraft er det vel mykje det samme som andre kinabenker i den størrelsen.

Uten at eg veit det så gir du kanskje fra deg litt kraft for å få trinnløs fart?

Link to comment
Share on other sites

Om noen skulle være interessert så har jeg stående en Ward revolverbenk. (Til orientering for de som er mere ukjente med dreibenker - nei den er ikke primært til å produsere revolverdeler med).

Den er lite brukt -85 mod - stått på Arlanda flyverksted. Selges for latterlige 5000,- med 80 spennhylser og stangmatningsapparat. 40 mm spindelboring

Med det er altså en produksjonsbenk - eller var - i dag er jo alt slikt elektronisk styrt. Men for den som har et produkt og ikke vil investere en million, har tid og lyst til manuell betjening bør det være et funn.

Hvorfor jeg selger den ? Ideer kommer og går, det eneste som er sikkert er at en blir eldre og bør etterhvert rydde opp.

Den er ikke egnet for hobbyarbeide.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...