Jump to content

den perfekt rådyrhunden til en nybegynner?


ersa

Recommended Posts

jeg kan tenke meg en hund som er lett og lære opp men fortsat god til og drive fram dyrene i los.

jeg liker hunder med korte bein siden de vil drive dyrene ikke jage dem og de vil der med komme roligere in på post. :D

er det noe mer dere trenger å vite? :)

Link to comment
Share on other sites

jeg kan tenke meg en hund som er lett og lære opp men fortsat god til og drive fram dyrene i los.

jeg liker hunder med korte bein siden de vil drive dyrene ikke jage dem og de vil der med komme roligere in på post. :D

er det noe mer dere trenger å vite? :)

Alle rådyrhunder har forsåvidt korte bein, siden det ikke er tillatt med boghøyde over 41 cm. :wink: Jeg tenkte mer på om du har store eller små terreng, er det bratt/kupert eller flatt, mye eller lite snø, vil du bruke den på hare og rev i tillegg, osv.

Basset må selvsagt nevnes her ja, og da spesielt petit basset griffon vendeen. :wink: Men det kan godt hende en annen rase passer deg like bra, spesielt hvis du er uerfaren med jakthunder. Du kan jo myse litt på pbgv på hjemmesiden min og alle bassetrasene hos Norsk Bassetklubb. Skal det gå virkelig sakte i skogen så er kanskje en dachs tingen, men du kjenner snart hvilken rase som tiltrekker deg mest. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har selv hatt Drever, men de KAN være litt strie, men ellers fine hunder. Har en lei tendens til og bli borte hele dagen og vel så det. MEN, det gjelder ikke alle på langt nær. Har de senere årene hatt gleden av og kunne jakte med Basset Petit. Det må etter mine erfaringer være en mye bedre hund for en nybegynner da min erfaring er at de er mye roligere og ikke så hardtdrivende. Men her er det vel like mange meninger som det er medlemmer på Kammeret :moresarcasm:

Link to comment
Share on other sites

4500 mål passer petiten veldig bra. Ofte har petiten et kraftig og hørbart losmål, så du vil gjerne kunne høre bikkja når den loser i andre enden av terrenget. Noen av de andre rasene (ingen nevnt) blir for veike og spinkle i losmålet synes jeg, men det er litt individuelt fra hund til hund også.

 

Jeg er ikke så sikker på om basset er den enkleste hunden å få til, kontra feks drever som Melvin er inne på. Man må være mye i skogen med basset, og grunndressur og innkalling bør man ha taket på, men tar man seg først tid så belønnes man for det. Da finnes det i mine øyne ikke bedre jakthunder enn petit basset. Og de er fantastisk bra i gemyttet og fine å ha i heimen ja. Husk bare å velge valper fra jaktpremierte foreldre, og se til at det er godt med jaktpremieringer i stamtavla bakover. Søk opplysninger om hvordan eventuelle tidligere avkom fra disse foreldredyrene jager også. Uansett rase.

 

Hva sier magefølelsen din om rasevalg da? Ofte er den en god indikasjon. :D

Link to comment
Share on other sites

Og hvis du lurer så har jeg en Basset Fauve de Bretagne

 

 

 

 

Har også en Basset Fauve De Bretagne :mrgreen:

Etter de erfaringene jeg har gjort meg som førstegangseier av drivende hund hadde jeg helt klart valgt samme rase om igjen.

Har brukt en del tid i skogen, og resten har kommet av seg selv når det gjelder jakta.

Link to comment
Share on other sites

Den perfekte rådyrhunden finner du aldri...men hvis du bruker tid til å lete , se og vurdere den riktige individ hund (valp / voksen). Primært let etter en valp med dokumenterte gode jaktpremierte (på rådyr) og friske foreldre. Let etter et individ som både selv er og som har foreldre som er nervefaste, fysisk friske og som du liker.

 

Rasen ""rådyrhund" er ikke så viktig, men ser du på prøveresultatene så ser man at noen rase/linjerr gjør det bedre enn andre.

 

Velg individ ikke rase.

Link to comment
Share on other sites

Var også i tvil når jeg skulle kjøpe hund,valgte drever å har ikke angret etter jeg fikk den,nå har jeg vel hatt utrolig flaks med min godt søk,loser sjelden over 3 timer,gla i unger å en kjempe grei hund,eneste minuset er turer i bånd da drar den som fan, :lol: ellers meget fornøyd,ikke trente jeg den mye heller den hadde det i seg,men var hard det 2 året 6 til9 timer er lenge å vente det :( tenk deg godt om før du bestemmer deg.

Link to comment
Share on other sites

Ikke alle drevere er langjagere, min hannhund vil jeg si er meget samarbeidsvillig, selv om han har blitt hentet med bil et eller annet sted borti bygda, ser jeg at han er mye mer sikker på retur etter endt drev enn feks strihårsdachsen min som alltid måtte hentes med bil ett eller annet sted (til høylydte protester)

 

Mitt inntrykke er at dreveren nærmest har "plug&play" når det gjelder jaging dvs du må ikke file rundt timesvis i skogen for å få det til å jage. Hvis du venter til hunden er 8-9 mnd og så tar denne til skogs ville jeg vært forundret om den ikke jaget første dagen du slipper.

 

Her er et bildet av min; fantastisk jakthund og enda med fantastisk familiehund; særdeles rolig, snill og ikke utidig bjeffing selv om vi har 5 andre som bjeffer hele forb...tiden

dxjn91.jpg

Link to comment
Share on other sites

min mage følelse peker i retning av PBGV.

og tid i skogen skal hunden få MASSE av.

og inkalings komando tror jeg at jeg skal greie på denne hunden å :)

Høres bra ut. :) 1-2 timer er normal drevtid for en petit, dvs du har en mellomjager som har en flott evne til å legge av etter en viss tid og komme inn. Det samme hvis drevdyret drar ut som en strek. Man rekker derfor flere slipp på en dag med denne rasen, eller du kan slippe bikkja på ei ettermiddagsøkt og regne med å få den med hjem før det blir mørkt.

Om du bestemmer deg for petit så er det mange seriøse oppdrettere i Norge og Sverige. Søstra til Ares (NJCH Thyra) skal parres med en NJCH på neste løpetid, det kan bli et veldig interessant kull. Bare si fra hvis du trenger mer info og hjelp, dersom valget faller på pbgv.

 

Dessuten er petiter noen utrolig sjarmerende pelsdotter, så istedet for å slå opp med deg så blir dama med deg ut med hunden! :mrgreen:

 

Her er min petit, nappet i pelsen her da.

38427_1327158863839_1376942356_30772502_733337_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hannhunder må muligens ha en litt fastere hånd i oppdragelsen, ellers så er de like gemyttlige og gode bikkjer de. Valg av tispe eller hannhund blir bare smak og behag. Tispene har jo løpetider der de kanskje er lite egnet til jakt, på den annen side så har hannhunder løpetid hele året, he he! Jeg har hannhund og vil ikke ha noe annet; stort pågangsmot og kraftig losmål.

 

Jeg kjenner ikke basset fauve så godt, men har inntrykk av at de bortsett fra fargen er veldig lik petiten i væremåte og jaktegenskaper. Av det jeg leser på svensk forum så gies det inntrykk av at fauven kan bli mer langjager enn petiten, men dette kommer vel an på blodslinjer også. Det er langt flere petiter i Norge enn fauver, så muligheten for å finne bra valper i gode kull er større med pbgv.

 

Du kan lese litt mer om de forskjellige bassetrasene hos Norsk Bassetklubb (link) ved å klikke på "raser".

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Slike tråder som dette her farges sterkt av jegere som argumenterer høylytt for sin egen rase. Det er fordeler og ulemper med alle rasene,

var jeg deg ville jeg tatt meg tid til å sett litt på både basset, drever og dachs. Hils på noen hunder, les deg litt opp på hver enkelt rases særegenheter - og ta en beslutning basert på magefølelsen. Jeg vurderte alle rasene i høst, men har falt pladask for den strihårete dachsen.

 

Det handler like mye om følelser som om alt det andre, individ og linjer teller mye mer enn rase.

Link to comment
Share on other sites

Nå blusser tanken opp igjen, men jeg flytter til byggland vgs(99% sikkert) for og gå på naturbruk med fordypning i jakt og fangst etter sommeren, det er tilrettelagt for hund på skolen. Er det da dumt og skaffe meghund nå ?

Gjekk sjølv på bygland for ein del år sida :wink: knall bra skule, bra rådyrterreng. du kjem ikkje til å angre!

Ein kamerat av meg skal byrje der haust 2012, han skal skaffe seg Petit basset no snart, då får hunden din selskap :D

Link to comment
Share on other sites

Som 16år og på hybelhus for første gang så tror jeg ikke jeg hadde turt å starte med en valp.

Fleire som hadde hund der då eg gjekk på skulen, dei har hunde gård, og elevane bur på internat på skulen, jakterrenget er rett bak skulen, og hunden kan få lufte seg kvar dag,absolutt ingen problem for ein 16 åring. syns meir synd på hundar som må bu i byen!

Link to comment
Share on other sites

Jeg går på Bygland nå.

OK+ jakt terreng til rådyr. Gode bikkjegårder. Det som er viktig er at man må få tid mellom alt skolearbiedet til å reise ut i skogen med bikkja :wink:

 

Anyway..

En liten tanke;

Hørte om en kar som hadde en svin-god drever. Den jagde 1time-1,5 time, kom på kommando. Han sov med denne hunden i hundegården i en uke, var masse ute med den, og plystret og ropte navnet, når den skulle ha mat osv.. (pga, innkallingskommandoen). Grunnen til at han sov med den, var for å skape ett unikt godt forhold mellom han og bikkja. Dvs. at bikkja kom til eieren sin for å se hvordan det gikk med han osv..

 

Hva tenker dere om dette, erfarne hundeeiere? Er jo egentlig nokså lurt hvis man tenker litt langsiktig!?

 

Knudi12

Link to comment
Share on other sites

noen som vet noe om denne kennelen?

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=32667376" target="_blank

 

Sikkert en bra hund det. Men jeg synes annonsen er litt useriøs, "Skandinavias BESTE MULIGE LINJER"... javel? Spenstig påstand.

 

Akki`s colon er faren ser jeg... er han så mye bedre enn fibbe da? Siden vi snakker beste mulige mener jeg..

Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke låst meg på rase en da for og si det sånn.

 

det er vell petti og dachs som er mest aktuelle, jeg hadde ikke sett det som noe bakdel om hunden viste interesse for hjort også. og da er vel petti og dachs de mest aktuerlle rasene?

Link to comment
Share on other sites

noen som vet noe om denne kennelen?

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=32667376" target="_blank" target="_blank

 

Sikkert en bra hund det. Men jeg synes annonsen er litt useriøs, "Skandinavias BESTE MULIGE LINJER"... javel? Spenstig påstand.

 

Akki`s colon er faren ser jeg... er han så mye bedre enn fibbe da? Siden vi snakker beste mulige mener jeg..

 

Så hvor god er Fibbe når det gjelder avl, har han mye premierte avkom slik at man kan si han representerer bedre linjer ( eller halve stammtreet til fibbe er jo Akki's linjer)

 

Når man ser på antall premierte avkom som Akki's linjene har er det ikke umulig at han har rett i uttalelsene sine

Link to comment
Share on other sites

Mange som begynner med dachs og bytter til drever etter som kunskapen øker.

Dachs er lett å få til krever lite plass og driver ikke så hardt som en drever. Så har du alle begrensingene prg, avstørrelsen på dachsen.

Dreveren er 3X dachs og jakter mye mer, men krever derfor enn mer erfaren eier. En uerfaren drevereier får som oftes en jaktidiot, (har aldri hørt om drevere som ikke vil jage) Men lydighetstrening med en hund med så stor jaktlyst krever erfaring. Men har du talent og stor hundeforståelse så takler du fint de fleste hunderaser.

Basset rasene har jeg ikke prøvd meg på enda!

Link to comment
Share on other sites

noen som vet noe om denne kennelen?

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=32667376" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Sikkert en bra hund det. Men jeg synes annonsen er litt useriøs, "Skandinavias BESTE MULIGE LINJER"... javel? Spenstig påstand.

 

Akki`s colon er faren ser jeg... er han så mye bedre enn fibbe da? Siden vi snakker beste mulige mener jeg..

 

Så hvor god er Fibbe når det gjelder avl, har han mye premierte avkom slik at man kan si han representerer bedre linjer ( eller halve stammtreet til fibbe er jo Akki's linjer)

 

Når man ser på antall premierte avkom som Akki's linjene har er det ikke umulig at han har rett i uttalelsene sine

 

Poenget mitt er at jeg synes såpass bombastiske uttalelser blir litt "bruktbilselger-aktige". Når alt er verdens beste begynner man å ta ting med en klype salt. Har mer sansen for ærlige oppdrettere som er mer spesifikke mht. linjenens egenskaper. "Moren er meget bra på det og det og det, men litt svak på det og det, samt kanskje..". Faren har en del 2. og 3. plasser på drevprøver, 35-42 poeng her og der...greit nok det, men skandinavias beste?

 

Når det gjelder Fibbe er vel den bikkja fyllt knapt 4 år, så det blir litt vanskelig å si så mye om valpene enda - MEN - han ble nylig slått på drevprøve av den 1.5 år gamle dattera si. Så helt elendig kan vel ikke linjene være..

Link to comment
Share on other sites

Mange som begynner med dachs og bytter til drever etter som kunskapen øker.

Dachs er lett å få til krever lite plass og driver ikke så hardt som en drever. Så har du alle begrensingene prg, avstørrelsen på dachsen.

Dreveren er 3X dachs og jakter mye mer, men krever derfor enn mer erfaren eier. En uerfaren drevereier får som oftes en jaktidiot, (har aldri hørt om drevere som ikke vil jage) Men lydighetstrening med en hund med så stor jaktlyst krever erfaring. Men har du talent og stor hundeforståelse så takler du fint de fleste hunderaser.

Basset rasene har jeg ikke prøvd meg på enda!

 

Riktig dette, men det er ikke alle som vil ha 3 ganger så mye hund. En venn av meg har begge deler. Det har blitt MANGE timer i Nissan Petrolen på jakt etter bikkja, han er smålei av det. Som svenskene sier: "Bli känd med din grannkommun, köp en drever".

 

Når han slipper dachsen, rusler den litt rolig rundt, løfter litt på benet ved et tre, før den setter i gang. Dreveren er som en atomrakett - AV eller PÅ :D

 

En annen ting å tenke på er farten på drevet. Rådyrene har en tendens til å komme i et litt roligere tempo med en dachs etter seg enn med en drever...

 

Dreveren er nok rent "teknisk" en bedre jakthund, men om den er bedre for enhver jeger? Nja, det vil jeg ikke si meg helt enig i.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan anbefale Dachs til jakt på rådyr, rev og grevling.

Jeg har selv en strihårs dachs, og er veldig fornøyd med henne. Det er altid bakdeler med alle rasene vil jeg påstå. Bakdelen jeg føler litt på med dachsen, er at den blir veldig sårbar så fort det kommer mer enn 10 cm med snø som nevnt tidligere i tråden din. En annen ting som jeg tar som en bakdel, men som sikkert ikke er det for alle dachs eiere, er at ihvertfall min hund har så jaktlyst at vist hun ikke finner rådyr innen ganske kort tid, jager hun ALT som kan jages på. Dvs. Elg, Hare, Rev, Grevling, Ekorn m.m.

Men jeg er ihvertfall kjempe glad i rasen Dachs, og støtter ditt valg i den retning om det er det det viser seg og bli.

Det er en fin og rolig hund med kjempe godt gemytt.

 

 

viewtopic.php?f=7&t=31830

 

Mvh

Ole

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...