Jump to content

Jeg har en "gammel" P226


casevac

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en gammel Sig P226, den har stort sett ligget i ro siden 1999-2000. Jeg har stort sett skutt Glock 17 siden da.

 

Jeg har blitt oppfordret av noen kompiser som skyter "aktivt" om å bli med. En av disse har tilbudt meg 4500kr for min gamle p226 (den har gått max 3000 skudd).

 

For en stund siden var 226'en helt ut "på grunn av den høye kjernelinja", men nå ser jeg at X5 her helt på moten igjen.

 

Hvis jeg hiver meg med og begynner aktivt så blir det antagelig noe annet enn med Glock p-80 (17), så det jeg lurer på er:

 

Er X5 helt forandret i forhold til "gamle 226"?

Hvis jeg selger 226'en min så blir jeg sikkert å kjøpe meg en nyere pistol men jeg holder meg til max 10000kr - er det da like greit å beholde "gamle sig'en"?

 

Det er så lenge siden jeg har skutt med 226'en så jeg er ikke "vant" med den lenger - så det er ikke et stort argument...

 

Takker for innspill - ønsker ikke å bli ribbet for en pistol som er fullt på høyden for å så ende opp med "billig skrot" som erstatning.

Link to comment
Share on other sites

Skyter selv med en X-Five, og elsker denne.

Jeg tror ikke en gammel P226 vil ha noe redusert presisjon kontra en nyprodusert.

 

X5'en er jo litt med konkurranse rigga med justerbart avtrekk osv.....

Skyt litt med din "gamle" Sig, så gjør du deg opp en mening.

Hadde ikke kjøpt en ny hvis jeg hadde en gammel liggende.

 

 

Callandor

Link to comment
Share on other sites

Takk for det!

 

Jeg vil jo tro at hvis jeg tar de 4500 jeg får for min gamle og legger inn i en ny så må jeg legge på nye 5000.

Men hvis jeg legger 3000kr inn i litt "tuning" av den helt orginale gamle P226'en min så skulle det ikke være våpenet det står på lenger?

 

Noen som er bra på å "tune" Sig her i landet?

Hva kan jeg gjøre med våpenet og fremdeles holde meg innenfor krav til "production"?

Link to comment
Share on other sites

Visst du skyter praktisk, så kan du sannsynligvis selge den vanlige p226en, og kjøpe en p226 Allround til ca 10000.. da er du på rundt det nivået, og du får et våpen som er stort innenfor praktisk, og brukt av mange.. ! Det var det våpenet som ble brukt av EM vinneren i production!

Link to comment
Share on other sites

Ok. Men er det av prinsipp, eller er det fordi at det er stor forskjell på en eldre 226 mot en 226 allround?

Vil en nybegynner merke stor forskjell?

 

 

Er du relativ ny ville jeg klart anbefale at du skyter det du har en stund. Du kan helt sikkert klå på andres pistoler i klubben og se om de evt passer bedre.

Da kan man evt vurdere å bytte etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Takker så mye for innspill!

 

Da beholder jeg min gamle 226 og bruker noen småkroner på justeringer og magasiner.

 

Hvilke endringer er lovlige for å holde seg innenfor production?

Kan jeg f.eks:

- Serratere litt fremme på sleiden?

- Sette på nye sikter?

- Skjefteplater?

Link to comment
Share on other sites

Takker så mye for innspill!

 

Da beholder jeg min gamle 226 og bruker noen småkroner på justeringer og magasiner.

 

Hvilke endringer er lovlige for å holde seg innenfor production?

Kan jeg f.eks:

- Serratere litt fremme på sleiden? Nei.

- Sette på nye sikter? Ja sålenge du ikke endrer/maskinerer sleiden fo å få dem til å passe

- Skjefteplater? Orginale grep produsert av SIG og som er en option til den modellen. Aftermarket må tilfredstille 20.3

 

20.3. Aftermarket grips which match the profile of the OFM standard for

the approved handgun and/or the application of tape on grips (see

Appendix F4) is permitted, however, rubber sleeves are prohibited.

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Greit med litt begrensninger, det kan være fort gjort å ta helt av på bling og stæsj.

Da prøver jeg med "Vintage p226" legger noen kroner i ekstra magasiner og litt omtanke for avtrekket.

 

i production får du ikke modifisere avtrekket utenom å bytte til fabrikkfjærer og den holder kravet til avtrekksvekt.

så polering/tuning er fy fy

Link to comment
Share on other sites

i production får du ikke modifisere avtrekket utenom å bytte til fabrikkfjærer og den holder kravet til avtrekksvekt.

så polering/tuning er fy fy

 

Nei da, du har lov til å polere og bytte fjærer (hvem skal kunne avgjøre om det er gjort eller ikke?) men første skudd (DA) skal holde 2,25kg...

Link to comment
Share on other sites

Appendix D4 http://www.ipsc.org/pdf/RulesHandgun.pdf

 

19. Original parts and components offered by the OFM as standard equipment,

or as an option, for a specific model handgun on the IPSC approved

handgun list are permitted, subject to the following:

19.1. Modifications to them, other than minor detailing (the removal of

burrs and/or adjustments unavoidably required in order to fit

replacement OFM parts or components, and/or identifying marks

which add or remove negligible weight to/from magazines), are

prohibited. Other prohibited modifications include those which

facilitate faster reloading (e.g. flared, enlarged and/or add-on

magwells, etc.) changing the original color and/or finish of a

handgun, and/or adding stripes or other embellishments.

19.2. Magazines accessible to a competitor during a COF must not contain

more that 15 rounds at the Start Signal.

19.3. Sights may be trimmed, adjusted and/or have sight black applied.

20. Aftermarket parts, components and accessories are prohibited, except as

follows:

20.1. Aftermarket magazines are permitted, subject to 19.2 above.

20.2. Aftermarket open sights (see Rule 5.1.3.1) are permitted, provided

their installation and/or adjustment requires no alteration to the

handgun.

20.3. Aftermarket grips which match the profile of the OFM standard for

the approved handgun and/or the application of tape on grips (see

Appendix F4) is permitted, however, rubber sleeves are prohibited.

21. A competitor who fails to comply with any of the requirements above will

be subject to Rule 6.2.5.1.

Link to comment
Share on other sites

 

Polering går LETT under minor detailing...

 

 

NEI, det gjør det IKKE. Det har blitt gjort VELDIG klart på IPSC GV.

Prøver du deg på det på feks VM nå på Rhodos, kan du kose deg i Open med din 9mm minor uten optikk og comp.

 

Du kan jo evt kaste bort 100 USD på en arbitration men den taper du.

 

Fjærer har du heller IKKE lov til å bytte med annet enn orginalfjærer til den spesifikke modellen

Link to comment
Share on other sites

 

Polering går LETT under minor detailing...

 

 

NEI, det gjør det IKKE. Det har blitt gjort VELDIG klart på IPSC GV.

Prøver du deg på det på feks VM nå på Rhodos, kan du kose deg i Open med din 9mm minor uten optikk og comp.

 

Du kan jo evt kaste bort 100 USD på en arbitration men den taper du.

 

Fjærer har du heller IKKE lov til å bytte med annet enn orginalfjærer til den spesifikke modellen

 

Da vil jeg bare ønske RO'ene lykke til med håndheving av denne regelen. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

På alle level 3 jeg har vært på og sikkert på level 4/5 så er det egen cronostage+ sjekk av avtrekksvekt osv.

 

Skal du abosulut ha det beste avtrekket så skyt standard. du slepper DA førte skudd og kan ha så mange skd i magasinet du vil bare den går i boksen.

 

har du samvittighet til å vite at din pistol er ulovlig og fortsatt bruke den? da undergraver du hensikten med production.

Link to comment
Share on other sites

Hele poenget er vel at hele divisjonen production undergraver seg selv, den er etter min mening dødfødt fra begynnelsen av, og det hele bekreftes jo av en regel som umulig han håndheves. Men dette er jo ikke akkurat den første og eneste tabba de som sitter å bestemmer over divisjonen har gjort.

 

Ikke bland samvittighet inn i sport/idrett er du snill, det passer så dårlig sammen.

Link to comment
Share on other sites

Ikke bland samvittighet inn i sport/idrett er du snill, det passer så dårlig sammen.

 

 

Du sier jo helt klart at du synes det er helt ok å bevist bryte regler du ikke er enig i. Og det sier noe om din moral/samvittighet.

 

 

 

Hvis en vet at det ikke er lov og allikevel gjør det fordi man ikke er enig i reglen ("det burde ikke være en slik regel"), dvs bevist bryter den, da vil jeg som RO begynne å se på 10.6 og ikke bare bump til Open.

Link to comment
Share on other sites

Men hvordan skal man i motsatt fall kunne klare å bevise at sine deler faktisk er orginale hvis man blir mistenkeliggjort da...? Skjeftene på min er greie nok, da det jo står pistolfabrikanten navn gravert der, men hva med fjærene og hammeren...? Synd dersom man faktisk følger reglene men blir tatt for "juks" fordi man ikke kan motbevise framsatte påstander.

 

Antar man i motsetning til vanlig rettspraksis her, ikke er uskyldig til det motsatte er bevist.....?

Link to comment
Share on other sites

 

Polering går LETT under minor detailing...

 

 

NEI, det gjør det IKKE. Det har blitt gjort VELDIG klart på IPSC GV.

 

[...]

 

 

Det står jo at deburring er tillatt. Spørs jo hvor hardt man går til verks, men deburring er jo fjerning av metalldefekter i overflate og kanter. Høres ut som polering for min del.

 

 

P226 er forøvrig et valg jeg også håper er bra. Jeg har akkurat mottatt min P226 Tactical Operations i posten. Har ikke fått prøvd den ennå, men gjentatte inspeksjoner de siste par dagene tyder på kvalitet. Sitter og gnurer som om jeg var gollum akkurat nå :D

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Låner denne tråden, vurderer å kjøpe en brukt 226.

Er det stor forskjell på nyere og gamle modeller av 226?

Vet at på nyere modeller er sleiden frest ut av et stykke, mens de gamle er stanset ut. Har det noen praktisk betydning?

Og hva skal man se etter ved brukt kjøp av denne type pistoler?

Link to comment
Share on other sites

At sleiden er maskinert i ett stykke heller enn å være produsert i flere stykker og så satt sammen (Sleiden ble stanset ut, fronten ble sveiset inn, bakenden ble loddet og stiftet) gjør at den er mye sterkere, noe som var nødvendig for å få overspesifisert den nok til at Sig-Saueringeniørene ville kamre de i .40 eller .357SIG. Det går an å få en mistanke om at "godt nok" ikke er akseptabelt for den gjengen :P

På en 9mm skal det ikke påvirke i noe særlig grad. Amerikanerene er skeptiske til den eldre sleiden, men det er fordi de ikke er vant til tysk arbeid. Omtrent umulig å se at fronten er sveiset inn heller enn å være gjort av ett stykke. Dette er også mer et problem for de som liker å mishandle tingene sine. Du skal jobbe rimelig hardt for å klare å skille delene, så det er ingen grunn til å frykte at dette skal skje under "normal bruk". Det er tross alt et våpen beregnet for de slemmeste gutta Nato har å oppvise.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...