Jump to content

Tips til kort og tung kule? 223


fredrik

Recommended Posts

Hei Fredirk,

 

I min gamle Sako i 222 gikk det å få stabilisert 70grs Speer kula med frisk ladning med 202. I Sako'n var stigningen 1-14" om jeg ikke husker feil. Men mange piper gir ikke hastighet nok til å få det til.

 

I 1-12" bør ikke det være noe problem i det hele tatt. I Win/Fed/FC hylser med litt større volum gjør det akkurat så mye at det går fint å få 900m/s med URP/17/Norma 19. Kan være du skulle prøvd VV500 serie også - men vær forberedt på mye flamme foran :-)

 

Lange plastspiss kuler som 55 V-Max og ikke minst 60 Bal Tip kan nok kreve 1-10"/ 1-9" for å fungere tilfredsstillende.

 

I Billig 223 rifle med kjapp snurr tråden finner du også litt info om ulike kuler som passer bra til matviltet

Link to comment
Share on other sites

Genialt :)

 

Er veldig fint å finne ut at det faktisk er mulig å skyte litt tyngre kuler med selv 1:12.. En gjenganger her på kammeret er: 1:12 riflestigning = maks 50-55gr kuler, ferdig, punktum.

 

Hvilke hold kan man strekke seg ut til med en 70gr speer-kule da mon tro? Da med akseptable samlinger selvfølgelig. :)

Link to comment
Share on other sites

24-26grs Norma 203B/Rhino 15/Re 15 er hett tips. Du bør klare 880-900m/s med den kule i en vanlig 1-12" pipe. Da tror jeg også du får anstendig presisjon. Men løp er forskjellige så anbefalingene og virkelige verden er ikke alltid helt i synk med hverandre.

 

Da er en tilbake til den gode gamle prøv og se selv :-)

 

Ja det er mye snakk om dette med snurr i 223 for tiden. Til de fleste er nok 1-12" den beste løsningen om en ikke lader selv. 1-9"/1-10" er sikkert bra om en lader selv men er ofte kilne med kuler lettere enn 50grs. 1-7"/1-8" er supre til bane og tunge kuler - men er ofte skikkelig fiklete med 55grs kjøpeammo. De letteste kan en nesten glemme.

 

Men som sagt i en annen tråd - ønsker en å spesialisere en 223 til bane/langhold/tunge kuler må en avfinne seg med det at det er det den er til. En klarer ikke å ha ett stort nok brukbart hastighets område i en så liten patron med så forskjellige kulevekter.

Link to comment
Share on other sites

Har lest det meste på forumet hva gjelder riflestigning i 223 nå, og det er en del "rart" ute å gå, men føler meg en del klokere.

 

Det finnes ikke noe ladedata med f.eks N-133 da? Hvis ikke må jeg ut å kjøpe enda en krutt-type :P

 

Har og noe Norma 201 liggende.

Link to comment
Share on other sites

For de fleste formål tror jeg en kommer langt med 55gr kuler med boattail og en viss lengde. Dette gir bedre flyveegenskaper med mindre hastighetstap på lengre hold enn butte kuler. I 55 gr får man kuler fra rene hurtigekspanderende skadedyrskuler til mer solide kuler egnet til f.eks. rådyr.

I jakten på høye nok hastigheter for å stabilisere lengre kuler glemmer mange at korte piper har generelt lavere utgangshastighet enn lange piper.

Stabiliteten til kulen kommer som et resultat av hvor mange omdreininger/sek den gjør om sin egen akse. Jo høyere utgangshastighet, jo høyere rotasjonshastighet, det er derfor det er lettere stabilisere en kule i et høyhastighets patron en i en med lavere hastighet om riflestigningen er marginal.

Kapper man pipen i h.h.t. gjeldende mote så kan man risikere å miste muligheten til å drive en kule raskt nok til å stabilsere kuler i løp med marginal riflestigning.

Alt henger sammen viser det seg ofte.

Jeg har skutt noen hundre 75gr BTHP kuler i 223 og mye miljøammunisjon med lange kuler i 5,56x45 og kan for min del si at jeg ikke gjør noe med disse kulevektene som jeg ikke kan gjøre med 55gr prosjektiler. Det er ingen magi i lange kuler i .224" diameter. Ut til 400m er det ngen poeng i tunge kuler for meg. Jeg bruker heller 6,5x55 der jeg trenger tyngre kuler.

Sjarmen med 223 for meg er å skyte en presis patron med ytelse langt ut over det størrelsen tilsier med minimal rekyl og munningsblåst.

Link to comment
Share on other sites

Ingen respons mitt forrige innlegg? Jeg hadde regnet med litt reaksjoner siden jeg pirket litt i to favoritt emner for tiden; korte piper og tunge kuler i 223? Ingen som vil kommentere? Ok da.

Sånn for å komme med litt egne erfaringer rundt tunge kuler i 223 så har jeg skutt noe 60-65 grains i tillegg til 75gr BTHP i min Remington LTR. Et problem som jeg fort kom opp i med 223 og tyngre kuler var patronlengden. Som regel er patronlengden maks ca 57mm p.g.a. magasinlengden i AR-15 familien, som jo 223/5,56x45 ble utviklet for. Noen sivile rifler adopterer en friflukt som vanskeliggjør en patronlengde over 57mm, med butte kuler har jeg sett at maks patronlengde er betydelig under dette også. For min egen del så fikk jeg brotsjet kuleskråningen ut til å kunne lade lengre patroner enn før. Jeg utvidet også magasinlengden i våpenet mitt for å kunne kjøre lengre patroner gjennom magasinet.

For de som ønsker å bruke tyngre kuler i 223 eller bare ønsker å sette kuler som Norma 62gr SP langt nok ut til å få mer kruttvolum; forleng friflukten til passe lengde og om mulig/nødvendig uvid magasinlengden. Hvor mye en kan vinne i hastighet vet jeg ikke, men jeg trives bedre med å ha kulene lengre ut i patronen. Presisjonen er minst like god etter modifikasjonen som før.

Apropos ingenting som helst, den mest presise kula jeg har brukt i dette våpenet er uten tvil 52gr Sierra BTHP. 60gr V-max har også gitt små grupper, men den ladet jeg litt slapt p.g.a.dårlig tid til å utvikle raskere ladninger.

60gr Nosler Partition og 65gr Sierra Gameking har gitt presisjon god nok til rådyr og bever, synes å huske grupper rundt 20-25mm for disse to. Noe utvikling av ladninger kunne kanskje gitt bedre resultat, men igjen så har ikke tiden strukket til.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Ja det er mye snakk om dette med snurr i 223 for tiden. Til de fleste er nok 1-12" den beste løsningen om en ikke lader selv. 1-9"/1-10" er sikkert bra om en lader selv men er ofte kilne med kuler lettere enn 50grs. 1-7"/1-8" er supre til bane og tunge kuler - men er ofte skikkelig fiklete med 55grs kjøpeammo. De letteste kan en nesten glemme.

 

Men som sagt i en annen tråd - ønsker en å spesialisere en 223 til bane/langhold/tunge kuler må en avfinne seg med det at det er det den er til. En klarer ikke å ha ett stort nok brukbart hastighets område i en så liten patron med så forskjellige kulevekter.

 

Helt feil; jeg og mange andre har opplevd strålende presisjon med lette kuler i rifler med 1:9/1:10 stigning.

Min LTR går fantastisk med 40 gr Sierra HP, 50 Hornady SP, 52 gr Sierra BTHP. Det har ikke vært nødvendig å jobbe mye for å få ladninger som går bedre enn 20mm på 100m med disse kulene. Rifla mi går også bra med 60 gr V-Max, 65 gr Sierra Gameking og ikke fullt så fantastisk med 60 gr Nosler Part.

75 gr Partizan går ikke kjempebra i LTRen, men der har jeg bare brukt gamle militærhylser fra noe søppelammunisjon jeg hadde, så det er ikke helt representativt. Denne kula gikk på rundt 50 mm på 200 m i 20" løpet i ARen med L.C. hylser, så den kula kan gå bedre(mulig at denne kule loten er god).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg skal i første omgang teste denne 70gr fra speer :)

 

Har du fått testet denne ?

 

Niks! Bestilte den hos Norsk Jakt her i Oslo, gikk noen uker uten en lyd. Stakk så ned å purra på dem, da skulle de kjappe seg sa de... Hørte fortsatt ingen ting etter noen uker. Ringte dem så å purra på nytt, da hadde han ikke hørt om denne bestillingen i det hele tatt, så jeg måtte legge inn en "ny" bestilling. Har ikke hørt noe etter dette heller. Og det er vel halvannen måned siden nå..

 

Troooor jeg bestiller fra Herr Alvestad jeg :P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 9 years later...

Noen med erfaring i å kappe ned løp på eldre Sako Vixen i .222 rem?

Skal montere demper og lurer på om det går utover presisjon på standard kuler fra Norma (jaktmatch 55 grs).  Tvist på løp vistnok 1/14..

Takk for tips 😊

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...