Jump to content

Plettfri vandel


Motörhead

Recommended Posts

Jeg er en ny skytter og er nå et par måneder inne i rekruttperioden før jeg kan søke om mine første håndvåpen.

 

Men det er en ting jeg har tenkt på litt.

 

Da jeg var 14 år gammel så ble jeg og noen kamerater tatt av politiet etter å ha skutt på hverandre og hadde krig, skjøt på søppelkasser, veiskilt etc med softgun. Dette var på den tiden hvor de var forbudt i Norge og softgun'en som var min ble beslaglagt og det ble en sak for barnevernsvakta. Men det var virkelig ikke så dramatiske følger som det høres ut som. Endte bare med at jeg ble innkalt på den lokale politistasjonen for en liten samtale med en politimann som er politiets barn og ungdomskontakt i nærmiljøet.

 

Idag er jeg 25 år og skal jo gjennom søknadsrunden for første våpen iløpet av året.

 

Kan denne hendelsen være en negativ faktor i behandlingen av våpensøknadene mine?

Jeg var jo 14 år og under den kriminelle lavalderen, så det skulle vel ikke stå på rullebladet mitt?

 

Hva kan man si. Skal ikke stikke under en stol at jeg var en idiot da jeg var 14 :P

Link to comment
Share on other sites

Da kan du bare glemme det. Neida, det bør gå bra hvis du har vært edrulig siden. Kjenner flere som har mye verre ting på samvittigheten, og er ivrige jegere, og godtfolk i dag. Er ikke bare du som har vært rampete.

Link to comment
Share on other sites

Rullebladet ditt er renset for dette for lengst (men det synes nok at der har vært noe), politiet virker å ha ett internt register som enkelte kan se i etter tidligere ting (selv om de er slettet fra selve rullebladet). I ditt tilfelle kan du ta det med knusende ro.

 

Selv streffedømte kan søke på våpen 5 år etter soning er ferdig (der er jo grenser for hva som blir akseptert da, t.d. Toska kan bare glemme lovelig våpeninnehav, men det har jo aldri vert noe problem for den karen og hans like :? ).

Link to comment
Share on other sites

Rullebladet ditt er renset for dette for lengst (men det synes nok at der har vært noe), politiet virker å ha ett internt register som enkelte kan se i etter tidligere ting (selv om de er slettet fra selve rullebladet). I ditt tilfelle kan du ta det med knusende ro.

 

Så vidt jeg vet er det ikke helt "renset". I noe som heter STRASAK (straffesakregisteret) står alt politiet har på deg i fem år, så blir det overført til en saneringsbase kalt SANSAK http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/nouer/2003/nou-2003-21/6/9.html?id=147346

 

Men om dine "ungdomssynder" har noe å si i din søknadsprosess vet jeg ikke. Den enkleste måten å finne det ut på, er jo å søke på våpen. Får du avslag kan du vel påklage avslaget vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en ungdomssak og skal iht loven (etter det jeg vet) slettes fra rullebladet ditt når du fyller 16 år.

 

Oksemøkk. Ingenting slettes noen gang i fra "rullebladet", altså vandels attesten til en person.

Vandelsattesten følger person nummeret, og man slipper derfor ikke "unna" ved å f.eks bytte navn.

 

Men det er noe som kalles over og under streken. Over streken vises for alle som søker om en vandels attest, mens "under streken" er det kun Kripos og Nasjonal Sikkerhets Myndighet som får tilgang til, samt de som søker vandels attester igjennom disse to instanser, som f.eks Avinor.

 

Da får man en "uttømmende vandelsattest" hvor ALT strår, også "hønn-gamle" saker som er fra før personen fyller 15 år (som er kriminell lavalder i Norge).

Men lite av dette har noen særlig betydning i forbindelse med en normal vandels attest, med mindre det vises et tydelig mønster i lovvbrudd eller uskikkethet av noe slag.

 

Så til trådstarter, du får bare søke, for du kommer neppe til å få avslag. Får du avslag så er det bare å sende inn klage. Jeg kan ikke se noe som skulle tilsi at du ikke skulle få innvilget søknaden din ut i fra det du skriver.

Link to comment
Share on other sites

@ aimin

 

Var du 14 da?

hei

Nei vår 18 og dette er det eneste eg har gjort og som pr i dag enda står på min vandelsattest. altså 23 år etter dette skjedde. Men som pilar har skrevet under så slettes det aldri og kan plage deg senere i livet. Tro meg eg har følt det på kroppen. :?. Har ikke hatt noe å si for mine skytteraktiviteter og våpensøknader mine har gått greit både rifle og pistol men livet er litt mer en det.

Link to comment
Share on other sites

Det kreves ikke "plettfri" vandel for å få innvilget en kjøpetillatelse. Ett nært familiemedlem kjørte uten førerkort, ble tatt og oppgav navnet til broren (som hadde førerkort) , også en forbrytelse. Samt at han hadde en ett år gammel promilledom bak seg.(Derfor manglende førerkort) For drøyt ett år siden fikk han innvilget kjøpetillatelse til en jaktrifle, men ble informert om at han måtte vente noen ekstra uker på dette papiret, for det måtte gå ett antall år. Tror det var 5. Så noen ungdomsynder vil ikke for alltid hindre noen til å bli jeger , eller skytter. De ville nå vært urimelig også. Det er mulig at volds dommer og slikt behandles strengere for alt jeg vet...

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig at volds dommer og slikt behandles strengere for alt jeg vet...

 

Vold, narkotika og våpen-relaterte saker er nok litt mer "alvorlige" når det gjelder søknader, men ingenting er umulig.

De bruker nok bare litt mer tid for å sjekke at man ikke vanker "i feil miljø" eller noe slikt.

 

Kjenner en som fikk litt vanskeligheter med en søknad pga at en omgangsvenn hadde blitt arrestert for væpna ran, men det løste seg etter personlig fremmøte på våpenkontoet og en 20 minutters samtale med ansvarlig på kontoret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...