Jump to content

44 magnum på jakt?


ersa

Recommended Posts

har en fifle i kal 44 magnum tror det er en ruger karabin. er der mulig/lovlig og bruke den på rådyr?

og er rifla/kaliber praktisk på rådyrjakt? vil en ikke få litt følelsen av å slå rådyret i bakken?

noen som vet om presisjonen på denne rifla er god nokktil og ta prøven?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hvis det var meg du spurte på hvilken avstand så er jo de fleste skuddene på under 100 m. men de lengste avstandene har ligget på 100 - 140 m. men et par ganger har det blitt 170-180 m. men enda har kula slått tvers gjennom bog/lunge og dyra har ramla innenfor 40 m. Innenfor vanlige avstander i skog oppleves ofte fall på stedet . Jeg bruker 180 og 240 gr. blyspiss. For denne Marlin'n har det ramla over tresifret antall dyr . Jeg bruker også ei i 30-30 og vil ikke si 44'n er dårligere men faktisk har et fortrinn :D Blir en vanvittig kjapp mekanisme og 240 kula tåler litt urene steder .

Bruker den også veldig ofte på hare og rev i los :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nå har jeg endelig fått ut fingeren å skal få satt på ell lite docter sight på den :D så hil høsten skal jeg prøve å få noe rådyr med den :D

tror dere det går ann å sette på QR baser med lik avstand som det er på X bolten min? slik at jeg kan bytte siktene om hverandre :)

Link to comment
Share on other sites

Skal levere den inn til børsemakeren til torsdag :) så da blir det nok ett docter sight på den :) de mente det skulle la seg gjøre å montere slik at basene blir like langt fra hverandre som på rifla, så kan jeg montere kikkert og røpungt om hverandre :D

Link to comment
Share on other sites

sånn nå kommer ilder og litt forklaringer :)

først litt skrytebilder :D

børsa begynner å dra på årene og når jeg tok den ut av skapet i går så så jeg at den var en del mer slitt enn jeg trodde :)

110w45h.jpg

15p3h4x.jpg

or85eo.jpg

14ta89g.jpg

212h3ex.jpg

2w6s3ty.jpg

20iv0nb.jpg

24fcozs.jpg

8x3st3.jpg

 

 

her kommer ett par bilder av de åpne siktene. jeg må bare beklage, men jeg kan ikke ta bilder, men prøvde så godt jeg kunne.

de åpne siktene er så grove at jeg ikke ser det forsvarlig å jakte med de, så noe må gjøres.

2ngv4gp.jpg

33ac801.jpg

 

 

 

 

 

jeg sa jo tidligere at jeg ville prøve å montere QR baser med lik avstand som på rifla, men jeg ser at det kanskje kan bli vanskelig. grunnen er at som dere ser så er låskassa avrundet i bakkant

24677ep.jpg

 

og ytteravstanden mellom basene er akkurat på grensen, jeg misstenker at det akkurat er litt forlangt til å passe oppå carabinen :/

mv26bs.jpg

beklager dårlig vinkel her.

5cg46t.jpg

Som dere ser så er det akkurat på grensen av hva som går.

en kamerat med en del mer våpenerfaring en meg mente at det å bytte rødpunkt mellom børsene var en dårlig ide da klikkene ofte ikke var helt nøyaktige så innskytning var nødvendig uansett. noen av dere som har noe synspungter på dette? :)

 

Jeg må vell tilstå at børsa egentlig er gamlingen sin, men har har jo ikke tid til verken å jakte eller skyte å siden jeg bruker penger påå å få den i stand så regner jeg med at jeg få overta den eventuelt kjøpe den billig når jeg fyller 18 til sommeren :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tenker på å flytte sikter mellom forskjellige våpen så må du nok belage deg på å skyte inn de på nytt.

 

Ellers var det første våpenet jeg kjøpte en Marlin i 44 mag, 44 mag er vel nesten perfekt på rådyr, bare du ikke strekker holdet noe særlig over 100 meter - det vil jo fungere på lengre hold, men begynner å bli vanskelig med tanke på kulebanen. Jeg prøvde hjemmeladninger med Hornady 240 XTP og det fungerte så glimrende på rådyr at jeg holdt meg til det. Solgte rifla etter noen år til en kompis (angrer meg som ei bikkje), han bruker den til rådyr hver høst og vil ikke kvitte seg med den for alt i verden, selv om det er over 20 år siden.

Link to comment
Share on other sites

jeg tror den tar fire skudd om ikke jeg husker feil :)

ser nå at kvaliteten på den filmsnutten er helt forfærdelgi :/ går det an å stille på HD? :)

om jeg må skyte inn på nytt så er ikke det døden, det er stort sett bare i elgjakta jeg har bruk for rødpungten :) men rødpungten vill vell bli motert ganske høyt vist jeg vil ha den i QR kontra i en annen fast montasje? :)

jeg har handla diesett så når siktet er kommet på må jeg bare handle krutt å kuler, må nok ha noe mer hylser også :)

Link to comment
Share on other sites

Det skal mye til at siktet går på begge uten innskyting, selv med to like våpen, det er små forskjeller på montasjer, spor, løp, høyde osv - det blir store forskjeller i praksis - ikke alle rifler har 100% rette montasjer heller. Sats på et eget rødpunkt til 44'en du, får brukbare til under/rundt 2000, f.eks Vortex har flere modeller, Sightron også for.eks.

Link to comment
Share on other sites

jeg har egentlig bestemt meg for å ha ett docter sight :) jeg orger ikke billig opptik på bruksvåpnene mine. og jeg vil ha ett sikte som er som docter altså bare in lite skjerm ikke som ett vandelig sikte man ser gjennom, ala aimpoint micro. ingen som har en ide om det er mulig å montere det bare på en base? :)

Link to comment
Share on other sites

Det enkleste er å få en børsemaker til å sette på ei Picatinny/Weaverskinne på Ruger'n, de aller fleste rødpunkt har weaver\picatinny montasje med i prisen, eller som tillegg. Vortex har sikte ala Docter (Razor HD), og jeg tror ikke det er så mye dårligere - men det koster nesten like mye som Docter å da ;-)

Link to comment
Share on other sites

ja, en skinne er nok det letteste, men hadde jeg bare vert ute etter den letteste måten så hadde jeg bare satt på en base eller en skinne å klæsja det på :mrgreen:

Jeg har vurdert Trijicon RMR også, skal være bedre kvalitet enn Docter og lettere å skyte presist med? :)

Link to comment
Share on other sites

Med mindre du har tenkt å drepe rådyret med siktet, så er nok Docter like bra til ditt bruk, du betaler mye for styrken i Trijicon, de er konstruert som militærsikter og tåler deretter, men for oss som ikke kryper i søla, eller er år under vann osv.. tja...

Link to comment
Share on other sites

Artig børse... de dårlige nyhetene er vel at du neppe får kjøpe den, i og med at den ikke er på lista :(.

Den har forøvrig en viss samleverdi, men dog ikke såpass at bruksverdeien slik du har beskrevet det vil overgå den.

Håper det blir et snasent prosjekt.

Link to comment
Share on other sites

aha, jeg har faktisk aldri tenkt på å sjekke om denne børsa sto på lista eller ikke :) så man får ikke godkjent våpensøknad til jakt bruk men den er lovlig å bruke på jakt? :)

Min far overtok den som en liten del av en større samling da samleren døde for noen år siden. så jeg vil altså ikke få den overført til meg?

Link to comment
Share on other sites

Da var 44'n levert til børsemaker :) Jeg havna på picatinny skinne på både X-bolten og Rugeren. men jeg endte faktisk opp med Aimpoint micro selv om jeg egentlig ikke hadde så lyst på dette. grunnen til det er at mine børser blir brukt hardt og må tåle en del, aimpointen er litt mer robusk enn Docter. og Aimpoint er som eneste merket helt paralakse fri, det var de største argumentene :) valgte også 2 MOA dott :)

Link to comment
Share on other sites

Er nok det at ingen har sendt inn en til godkjenning som gjør at den ikke er på lista.

Det finnes vel for få i Norge til at noen har "en til overs" for sjekk hos Kripos.

Synd, den der er mer verdig et spleiselag enn Garand og US. Carbine, som (jeg personlig mener) aldri vil bli godkjent til jakt åkke som...

Liten halvautokarabin i .44 mag, finnes det ei rådyrbørse som er mer VIL-HA-NÅ, så opplys meg gjerne...

Link to comment
Share on other sites

Står i flere tråder her inne.

Kortversjon, meget fritt etter hukommelsen, så om noen kan korrigere feil er det fint.

Våpen sendes inn til Kripos for godkjenning, pris 5000,- kr.

Så til DN for godkjenning til jakt.

Hvis alt er greit, får eier våpen tilbake.

Hvis ikke, plombering eller destruksjon.

Kan ikke skjønne at siste setning gjelder våpen allerede i privat eie, men jeg ville nå sjekket først lell. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Må bare beklage at jeg er litt treg, for nå er det faktisk en uke siden jeg fikk børsene tilbake :)

Men bedre sent enn aldri :)

 

33ma6u1.jpg

i4fns2.jpg

9axqup.jpg

kb6hec.jpg

 

 

Det ble Aimpoint micro H1, skinna på Rugeren er spesiallaget til akkurat Rugeren siden det ikke var å få tak i ferdiglaget.

Jeg satte også Pickatinny skinne å Qrw ringer på x-bolten, så nå kan sikten byttes om hverandre :)

 

Jeg har ikke fått skutt inn børsene enda, har bare tatt noe kjappe skudd på spylervæskekanner i tunet, bare for å prøve. å det virket veldig bra :) Mulig jeg rekker innskyting i løpet av helgen.

Stay tuned for more info ;D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...