Jump to content

Presisjon i Krag v.s. Mauser


Silkesvarten

Recommended Posts

Etter å ha forlest meg på Hanevik si bok om Norske militærgeværer er det ein ting som eg lurar fælt på.

 

Det vert hevda at mange skyttara hadde ein Krag til banebruk og fint ver, og ein Mauser til feltskyting og vått ver. Dette grunna kragen sin leie tendens til treffpunktforandring med våte patroner. Kvifor var det ei allmenn oppfatning at Kragen hadde betre presisjon (i fint ver) enn Mauser M59/M67 ?

 

Var det sluttstykkegangen ?

Var det at Kragen alltid var i 6,5x55 og Mauseren var å få i kaliber 30 (eller 6,5)?

Var det patriotisme ?

Var Kragen produsert med betre passningar og var mindre slarkete enn ein Mauser ?

Link to comment
Share on other sites

Mange mauser M67 hadde god presisjon.

Men mauser ble ikke godkjent i 6,5X55 før på 60 tallet.

M59 kom i 30-06 ca i 1959 og etterhvert i 308(7,62 nato) og 6,5 løp ble vel ikke godkjent før utpå 60 tallet engang. M67 kom i -67, men disse to børsene hadde kun 1 godkjent skjefte. Fluss at sluttstykkegangen var noe raklete i forhold til krag kan ha gjort at de ikke nådde samme popularitet som ombygde krager hadde. Kragene hadde mange fler skjefter man kunne velge mellom. Mausern kun de orginale (fram til 1990)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Heisann!

 

Jeg brukte begge disse tidlig på åttitallet, var egentlig ikke presisjon på Krag som var tingen, mer at låsekasse glir lettere, ladegrep går kjappere og med mindre bevegelse i våpenet mens kassa på Mauser krevde mer bruk av kraft, mer slinger i valsen..

 

... På feltskyting var det problemer med Kragen ved vått vær og som det bemerkes treffpunktforandring..

 

mvh

Erik

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har brukt Krag siden 1961 og frem til Saueren kom. Kan ikke si annet enn att det er bedre presisjon på en Krag enn Mauser. Ikke spør om jeg har prøvd Mauser for selvfølgelig hadde jeg det og. Men, for og få bedre presisjon med Krag så var det et must med godt løp. Bedde den og ellers alt som kunne bedre rifla. Kragen var ikke best UANSETT. Vi brukte Kragen selv i snøvær, dekket den til med håndkle og lignende. Ble det oppdaget fuktighet var det alltid godt og ha ett tørt lommetørkle i lomma og tørke det rent (tørt) igjen.

Dette jeg skriver her er ikke noe som omhandler bare meg, men det var en allmen oppfatning om det samme. Når det gjelder presisjonen på Kragen kontra mauser tror jeg det rett og slett var konstruksonen som hadde mye og si. Les (tror jeg). :D . Jeg oppnådde 50 på kne 50 liggende og 50 stående, 99 på grunnlaget og 100 på omgangen. (tenk om jeg hadde hatt dette på et og samma stevne :D:D . Beste enkelt resultat noen sinne var 243. Så Kragen gjorde jobben sin den.

Link to comment
Share on other sites

Presisjonen i krag og mauser var (og er) omtrent like god dersom børsemakeren gjør jobben sin. Kragen har større beddeflater og holder derfor presisjonen litt lengre enn mauser der beddeflatene er mindre. (Dette var slik bedding ble gjort på 60, 70 og 80 tallet) På grunn av størrelsen og utformiing av låskassen ble det mindre problemer med at treverket i kragstokken beveget seg enn med mauser der låskassen lettere bøyes.

Kragen har en ulempe med at låskassen slites/gir etter slik at sluttstykket kommer litt lengre bakover.

Når bakre låseklakk får kontakt med låskassen blir presisjonen dårligere, og det må slipes bort litt gods for å få klaring. Dette er et slitasjeproblem som gjorde at enkelte fikk dårlig presisjon på kragen.

 

Konklusjonen er at begge våpen krevde mye vedlikehold for å opprettholde presisjonen. Langt mer enn saueren.

Link to comment
Share on other sites

Når bakre låseklakk får kontakt med låskassen blir presisjonen dårligere, og det må slipes bort litt gods for å få klaring. Dette er et slitasjeproblem som gjorde at enkelte fikk dårlig presisjon på kragen.

 

 

 

Hva skjer om en sliper inn klakkene på en Krag slik at en får likt anlegg begge klakkene?

Link to comment
Share on other sites

Når bakre låseklakk får kontakt med låskassen blir presisjonen dårligere, og det må slipes bort litt gods for å få klaring. Dette er et slitasjeproblem som gjorde at enkelte fikk dårlig presisjon på kragen.

 

 

 

Hva skjer om en sliper inn klakkene på en Krag slik at en får likt anlegg begge klakkene?

Det har jeg prøvd for 25-30 år tilbake. Likt anlegg er det helt til det er skutt noen skudd, og kragen blir varmere.

Fikk "uforklarlig" vertikal spredning, som etter en del fintenking nok sier at sluttstykket ikke varmes likt som låskasse, og anlegget da blir forskjellig.

Brynet av bakre klakk slik at ikke noe "blåfarve" vistes, og da kom presisjonen tilbake.

Den kragen Krag fikk aprobert i USA i -92 har ikke denne sikkerhetsklakken.

 

Opplevde mer presisjon med kragen enn min mauser, men trolig kom nok det av at Mauser var i 308 og der gikk det neon NATO-skudd, som sikkert ikke hadde samme presisjon som min hjemmeladede 6.5x55. Hadde en mauser i 6.5 bygget på en "Brasil M/08" mauser laget av "Deuche Waffen und munitionfabrik, Berlin en gang på 30 tallet. Den gikk minst like godt som kragen.

Men så er det som "Høggern" sier, mye av resultatet lå i den som trakk av også. Så en del synsing og følelse ligger bak bedømmelse av om en krag går bedre enn en mauser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...