Jump to content

Tune en 1911


helon

Recommended Posts

Du kan bytte bladfjæra som sitter under slagfjærhuset med en som ikke er så hard. Denne kan også tunes ved å bøye den. Husk bare å bøye rett "bein".

 

Brownells har en liten bruksanvisning for DIY's:

http://www.brownells.com/.aspx/lid=10297/learn/2___lb__Trigger_Pull

 

Kings har en fjær med 4 bein istedenfor 3, litt større sjanse for brudd, men da kan man justere en og en parameter, på originalfjæra så påviker spennet i et bein mer enn en komponent (hatt noen uhell med dette uten at jeg vil gå i detalj, foråsaket mitt andre skudd i skytebenken i karrieren min...).

 

http://www.google.no/url?sa=t&source=web&cd=3&ved=0CCkQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.kingsgunworks.com%2Fcatalog%2FKG_Catalog.pdf&rct=j&q=king's%20%22sear%20spring%22%204%20fingers&ei=QIxJTabYJ87Nswb2hNG2Dw&usg=AFQjCNGN5Mjd3MmdJCP6fKH1WHLfxqEmmA

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Prøve å vøre litt mer utfyllende selvom det meste er sikkert er skrevet før. Det gjør ikkeno. Det hele avhenger litt av hvilke ambisjoner man har med sluttproduktet. Skal det brukes til mengder med seriøs konkuranse skjyting eller bare en tur på banen sånn i ny og ne. går fint ann å tune de orginale delene. Les den linken som er lagt ut. Den er ganske informativ. Får et innblikk i hva som kreves. Føler man at man er hendig nokk og har en forståelse av finmekanikken, så syns jeg man skal hive seg på. Ganske lærerikt.

 

Skjelden man finner et hane/sear kit som gir et spesifikt avtrekk rett ut av posen. Vel, finnes noen bra unntak. Jeg har jobbet en del med Cylinder & Slide. De har en kvalitet og finnish av en annen værden. Laget i hardeste værktøy stål, riktige vinkler og pollert til speilblank finnish. Eneste som trenges er litt jobbing med bladfjæra og avtrekket bryter klokkerent. Låter som et høyt ping fra en stemmegaffel når hanen faller. Komplette kitt med fjærer og alt fra $150,- til $200,- Det er helt rått.

 

Bør kanskje tenke på en lettvekt avtrekker sko også da med ettervandrings justering. Større lengde passer bedre de fleste hender bedre pluss eliminerer opp og ned raklinga.

Link to comment
Share on other sites

...... Ganske lærerikt........

 

Ja og særlig når man har filt i stykker x antall searer og haner, og spesielt etter at man har tatt kverken på rebound leveren til Colt revolverene etter å ha filt på den i 4 dager, da lærer man virkelig noen nye ord og uttrykk.

 

- it happened to me - big time.

Link to comment
Share on other sites

Den som sier de ikke gjør noe galt enten lyver eller aldri gjort noe.

For gjort å knekke en gjenge tapp i en sleide til mange k. kroner. Been there, done that.

Ikke noe gøy, men fikk reddet skyta på ett hvis.

 

Syns bladfjæra kan beholdes. Kan være ganske stiv, men de lar seg bearbeide. Værre med gamle krigs-colter og KV-Colter. De er så sprø i tillegg at de nesten knekker. Da kan man kjøpe(bestille) en ny med god sanvittighet.

Link to comment
Share on other sites

Syns bladfjæra kan beholdes. Kan være ganske stiv, men de lar seg bearbeide.

 

Jeg er småbarnspappa. Får en ferdig lettet fjær hjem i postkassa for under hundrelappen. Det tar tid å pusse en bladfjær så den blir myk nok, og man risikerer å lage et hakk eller ujevn tykkelse som kan gi brudd.

 

Ikke King's men Clark som leverer 4-beinsfjær. Her kan du redusere vekta på returfjæra til avtrekkeren uten at det påvirker noen av de andre funksjonene.

http://www.brownells.com/.aspx/pid=5008/Product/1911_AUTO_CUSTOM_SEAR_SPRING

 

Ville vurdert 3-pack'n i linken over, man kan være uheldig og ødelegge fjæra når man driver og tuner. Kommer fortsatt under momsgrensa. Har også bestilt smådeler fra Brownells hvor de ikke har tatt betalt for frakt (Typisk små, lette deler som reiser over Atlanteren i en liten boblekonvolutt.).

 

OT:

Vet det er en del som synes det er gøy med fil og tidkrevende håndarbeid, men å misjonere det som det eneste rette blir litt overanstrengt. Ved å bytte ut originaldeler, kan man også sette våpenet tilbake i original stand, enten for salg, eller hvis modifikasjonene har gjort våpenet mindre trygt.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Har nå justert bladfløra og avtrekket ligger nå på mellom 1360 - 1500, returen for avtrekker er også blitt bra.

 

Har da igjen noe krymp, men det skal fikses med hjelp av linkene jeg allerede har fått.

 

Slarken i avtrekkeren før trykkpunkt må jeg også gjøre noe med, men ser ingen muligheter til forandring der med den originale delen. Er det andre avtrekkere å få kjøpt og da uten slark ????

Link to comment
Share on other sites

Som en tilleggs kommentar til OIH's siste. Hvis jeg forsto deg rett. Jeg kvier meg mange ganger å utbrodere i for mye detaljer anng. ting man kan eller ikke kan eller bør gjøre selv. Men jeg mener det ikke kan skade å rettlede et lite stykke på veien. Så får man rundt omkring ta et lite oppgjør med seg selv og vurdere om det man har hevet seg i kast med er innenfor sin rekkevidde.

Nå har jeg pusla med dette som en hobby i nesten tyve år, så noe har jeg vel snappet opp. Fant vel fort ut jeg hadde større talent for dette enn på skjytebanen. Blir nokk ikke norgesmester. :oops:

Men som sagt, fristende å bare annbefale å sende den i posten til noen.

Link to comment
Share on other sites

Men som sagt, fristende å bare annbefale å sende den i posten til noen.

 

Til beste for alle parter, uskyldige forbipasserende inkludert, så håper jeg virkelig at flest mulig tar denne til seg... :mrgreen:

 

Severin vet hva han snakker om når det kommer til hjemmemekking, så hæla sammen og sett i marsj retning nærmeste postkontor!

Husk å dele`n i to pakker da, så er du dobbelt så sikker på at noe blir borte underveis! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nei John 2000, er ikke enig her i dine anbefalinger. Vi er nok ikke skrudd likt i sammen ang ønske om å få innsikt selv eller bare få ting ferdig fikset.

Som en skytter ser jeg det som viktig å kjenne verktøyets funksjonalitet på godt og vondt, uten denne kunnskapen vil man ikke ha mulighetene til videre etterstrebet forbedringer som faktisk er en del av flere viktig deler om man vil være med i gamet.

Link to comment
Share on other sites

Tar jeg fryktelig feil hvis jeg oppfatter deg som relativt grønn på dette området? Prøver å trekke en konklusjon ut fra de tidligere spørsmålene. Hvis ambisjonen er å komme skikkelig inn i materien med småspørsmål sånn etterhvert, kan det ta fryktelig lang tid. Jeg vil heller da annbefale deg å finne egnet literatur å studere det istedet. Kuhnhausen kan annbefales på det varmeste, begynn der.

Link to comment
Share on other sites

Ja grønn på 1911 er nok korrekt. Tjunet noe på en Goverment 9mm for mange år siden, men tilfeldighetene rådde nok mest den gangen. Det er jo noe spesielt med denne 45 greia da, den er liksom ikke som alle andre våpen der alt er nærsakt perfekt fra leverandør og da en noe større selv tilfredsstillelse om en får dette til. Det blir vel noe ala Harly i MC verdenen og for de spesielle entusiaster som liker å mekke selv.

Får sjekke denne “Kuhnhausen”

Link to comment
Share on other sites

Dukker opp noen tanker om hvordan omgivelsene oppfatter en 1911 så forskjellig. Den er jo nesten en anakronisme som en 2cv eller en boble. (nå er de alle borte) Hvor mange tekniske innretninger opplever å feire sin 100 års dag og er i produksjon mer enn noen gang. Det er et skjeldent fenomen.

Det er tydlig at det eksisterer en tosidighet i hvordan den oppfattes. På den ene side er den en historisk etterlevning fra krigen. Det er jo rett på sett og hvis. På den annen side etter mange års tornerosesøvn eksplodeerte det på 90-tallet. Neste generasjon skjyttere har ikke den referansen tilbake i tid, men ser en pistol som byr seg fram i ny drakt. Den er ny, men likevel den samme gamle. Det tror jeg er fasinasjonen.

Moderne produksjons teknologi har i stor grad reddet den fra glemselen. Begynte med Jerico arms (senere Kimber) Siden har det eksplodert. Alle vil være med på karusellen.

 

Var innom M1911.org og tittet på en besøks side til Wilson Combat. Oh - My - God :shock: Det lager rummet med ferdig produserte rammer rad på rad. Det er så lekkert at man har lyst å grine.

 

Så hva skiller egentlig denne museale tingesten mot noe hiteck fra Tyskland? Ikke noe særlig egentlig. De bruker samme ammo, sier bang hver gang, treffer der den skal, men de må tilvennes å trenes med for å ha noe for seg til seriøst bruk. (Hvor mange etater er åpne for mengdetrening som praktiske skjyttere.)

Vil si Glock er den eneste som har kommet på banen med nytenkning, men basic - prinsippet det samme.

Link to comment
Share on other sites

Tror det må ha noe med historikken som fenger om man har hvert med en stund. Er det kun poengene på skiva som teller, ja for noen og de velger dagens spesialutgaver med gode avtrekk og lange siktelinjer og velger ofte ut denne 45 greia til fordel av 9mm som stort sett fungerer utmerket.

Men noen av oss forbanner seg på at å ta rotta på dem med den gamle 45 slitern bare vi får bygd en som fungerer slik vi vet den kan “å så skjønt det skulle hvert” He he

 

Men får vi det til, tja hmm tiden for vise det og andre presisjonsvåpen har vi jo, men 45in må være med.

 

Og small blockn skrur vi vilt på og koser oss glugg i hjel, men Audi,n tør vi ikke åpne panseret på.

Link to comment
Share on other sites

Ingen feltskytter med ambisjoner idag ville vurdere .45acp. Det valget er nesten gjort på forhånd før man har startet. Ikke det at .45 har noe mindre presisjons potensiale enn en nier. Snarere tvært imot. Men la oss si da at en fremadstormende kanon hadde fått det for seg at det skulle være .45 med knallhard trening hele sesongen. Koste hva det koste vil, ja så hadde vi nokk sett en .45 på seierspallen. Helt hypotetisk.

Så stanser'n så store, fine hull i skiva med H&G 200 :D

Link to comment
Share on other sites

Men noen av oss forbanner seg på at å ta rotta på dem med den gamle 45 slitern bare vi får bygd en som fungerer slik vi vet den kan “å så skjønt det skulle hvert” He he

Hmm, det er jo litt i de retninger jeg tenker når jeg skyter spesialpistol med 1911 i .45 acp, imot alle som stiller med kappa Hämmerli X-esse…

 

Vent nå litt, du har jo en sånn kappa Hämmerli X-esse?

 

Tsk tsk :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...