Jump to content

Hvor mye NC 96 M krutt?


RWA

Recommended Posts

Hei. Har noen bokser med Raufoss NC 96 M krutt beregnet for 6,5x55 skan. Er det noen som har et ca. mål på hvor mye krutt man skal bruke til ei partisan 120gr HPBT match kule? Og - er det noe krutt som man kan sammenligne dette kruttet med? Finner det ikke i tabellene...

Link to comment
Share on other sites

Tips1: hva med å lese litt?

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=19217

 

Tips2: bruk ladedata på boksen, bruk utgangspunkt i data for 140 grs kula (står på boksen) Om det står data for 120/123 grs kuler kan du bruke det.

(Det står vel ikke data for 120/123 grs kuler på eldre bokser NC96M iallefall, kansje på nyere bokser? )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare hatt en virkelig farlig episode med hjemmelading, og det var knyttet til problemstillingen din. Jeg hadde en boks med skytterlagskrutt, og slo opp i en eldre årgang av ladeboken for å finne en passelig ladning. Jeg la meg godt under det som stod oppgitt som maks i ladeboken. Så nær våpensprenging har jeg aldri vert, blårøyken sto og hetta var flat som en pannekake...

 

Lærdommen var at skytterlagskrutt har veldig stor variasjon mellom lottene, det som ifg ladeboken var 3 gr under maks, var sikkert 6-7 grain over maks!

Når det gjelder skytterlagskrutt MÅ man bruke ladetabellene som står på boksen. Om det ikke står noe, bør man hive kruttet...

Link to comment
Share on other sites

Søkefunksjonen her på sidene er kanskje ikke av de aller beste - ofte er det bedre å bruke Google e.l., - men jeg fant da, uten noen som helst problemer, fram til denne artikkelen.

 

Jeg antar det er nevnt opptil mange ganger i artikkelen - skytterlagskrutt er ikke "en sort krutt", men er "grovblandet" krutt, der produsentene tester, og så gir laderåd for den enkelte lotten. Derfor kan f.eks. din NC96M være langt fra min NC96M i brennhastighet og oppførsel med forskjellige kulevekter. Standard handelskrutt testes også på samme måte, men etter testing blandes forskjellige lotter, og man tester igjen, til man har oppnådd en fastsatt brennhastighet. De forenklede produksjonsrutinene er grunnen til at skytterlagskrutt kan leveres til såpass rimelige priser.

Link to comment
Share on other sites

Så nær våpensprenging har jeg aldri vert, blårøyken sto og hetta var flat som en pannekake...

Du gjorde nok det som mange andre gjorde - og som heldigvis ikke førte til alvorlige personskader! Noen ganger er lykka MYE bedre enn forstanden! Og det er ikke din eller de andres forstand jeg sikter til, men de (u)ansvarlige på Raufoss og Skytterkontoret.

 

Det anerkjente skytterlagskruttet, som fylte 6,5-hylsa med vanlige ladninger, het NC 96. Da det ble tillatt å lade rekruttammunisjon, ble det lansert et nytt krutt til det bruket, som ikke fylte hylsa på samme måte. Idi.., eh, unnskyld, "personene" bak dette presterte å kalle det nye kruttet "NC 96 M", og la dermed opp til at disse kruttlottene kunne forveksles, og at potensielt livsfarlige situasjoner kunne oppstå.

 

"Våpenjournalen" reagerte sterkt på dette,og kuttet ut skytterlagskrutt i neste utgave av Ladeboken.

Link to comment
Share on other sites

Skulle akkurat til å si det, jeg synes det er uansvarlig at ladeboken oppgir ladedata på dette kruttet siden lottene varierer så mye. Jeg husker ikke hvilket skytterlagskrutt jeg ladet med, eller jeg trodde jeg ladet med. Dette var vel første året jeg ladet patroner, og internett var vel knapt oppfunnet. Sikkerhetsmessig hadde jeg fått med meg at en ladebok var viktig, og at man skulle ta utgangspunkt i denne, og legge seg noen grain under i starten. Ikke skjønte jeg at dette var farlig heller, før en litt mer erfaren kamerat, som stussa litt på blårøyken, kom bort og plukka opp ei av hylsene mine, og ga meg umiddelbart skyteforbud.

 

faktisk visste jeg ikke om dette med MC 96 og MC 96M før jeg las innlegget til jegermaistern. Men jeg bruker aldri skytterlagskrutt lenger om jeg ikke finner ladedata til den aktuelle kula på boksen...

 

Jeg har ikke problemer med å innrømme at lykken var betydelig større enn forstanden i dette tilfellet, og at jeg kunne ha skadet meg selv og andre på banen. Det er derfor jeg forteller dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener det var dumt av raufoss å gi det nye kruttet navnet NC96M når det var så forskjellig fra NC96 som det var. Men NC96 varierte bortimot voldsomt fra lot til lot, så man burde lese ladedata på boksen uansett. PÅ den andre siden var det dumt av de som ladet å ikke lese ladedataetiketten på boksen. Så jeg vil ikke bare gi raufoss skylda for NC96/NC96M problematikken.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Takker for tips og råd - det smalt og det gikk i fra 805 til 817 m/s på de 5 skudda jeg testa. 3 skudd lå på jevnt 814 m/s. Kanskje hastigheten er litt i overkant, men etter det som sto (litt utydelig) på boksen, så er det +30 m/s i forskjell. Samlingen ble på 4 skudd innenfor en femmer, med en slenger...hehe...skjer av og til :)

 

(måtte rette litt her - det snek seg med et 9 tall flere ganger...beklager)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei. Takker for tips og råd - det smalt og det gikk i fra 905 til 917 m/s på de 5 skudda jeg testa. 3 skudd lå på jevnt 914 m/s. Kanskje hastigheten er litt i overkant, men etter det som sto (litt utydelig) på boksen, så er det +30 m/s i forskjell. Samlingen ble på 4 skudd innenfor en femmer, med en slenger...hehe...skjer av og til :)

Sto det ladedata for 120 grs kuler på boksen? (tror det bare sto for 100, 107 grs og 140-144 grs )

Hvilke ladedata (på boksen) benytta du?

Link to comment
Share on other sites

Avvik mellom loter av skytterlagskrutt som er så store som tikkat3 her beskriver eksisterer ikke.

Lærdommen var at skytterlagskrutt har veldig stor variasjon mellom lottene, det som ifg ladeboken var 3 gr under maks, var sikkert 6-7 grain over maks!
For å sammenligne dette avviket med kruttyper som er lettere å forstå, vil det tilsvare svingningen mellom N130 og N150. Eller Normas 140 og 160. Så store avvik forekommer rett og slett ikke. Den vanlige variasjonen er på vippet mellom to kruttyper. Jeg vil velge å tro det er forvekslingen mellom NC96 og NC96M som er skjedd her ja.
Når det gjelder skytterlagskrutt MÅ man bruke ladetabellene som står på boksen. Om det ikke står noe' date=' bør man hive kruttet...[/quote']Dette er uten tvil en god regel inntil man får mer erfaring og begynner å kjenne kruttets egenskaper.
Link to comment
Share on other sites

Nope, det stod for 6,5 g (100 gr) og 9,3 g (143 gr) på boksen. Jeg benyttet mengde etter 143 gr. En gammel ringrev av en lader sa det vart mest riktig på tlf. Han har god kjennskap til det aktuelle kruttet.

jepp.

Går helt greit med ladedata for 140-144 grs kuler når du skal lade 120 grs kuler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...