Jump to content

Erfaringer med kuler i 9,3


Recommended Posts

Hei

 

Har hatt 3006èn min inne til løpsskifte, har satt i 9,3x62

Blir også en A-tec demper på den, løpet blir kappet til 50cm

noen som har noen erfaringer med kule valg her og eventuelt hvor mange m/s man mister?

Har alltid brukt oryx i 3006èn og har vært fornøyd med resultatet.

Link to comment
Share on other sites

Buster

 

Har en 9,3 pipe underveis til Sauer`n, og skal montere demper på den. Etter en prat med børsemakerne til Landrø, fikk jeg anbefaling om ikke å kutte under 54cm.

 

Må vel teste ut treffpunktsendinger med/uten demper. Erfaringer her med Oryx/Sauer?

Link to comment
Share on other sites

Må vel teste ut treffpunktsendinger med/uten demper. Erfaringer her med Oryx/Sauer?

 

Har ingen konkrete erfaringer med denne kombinasjonen, men både Sauer og Oryx er ting som som regel funker bra hver for seg, så jeg vil vel tro at presisjonen skulle kunne være ok.

9,3x62 er vel en patron som funker relativt greit med kort pipe. Ja, den har en god del krutt, men hylsa er ganske "åpen" så med litt raskt krutt så brenner den fort opp kruttet. Jeg tror nok ikke det er noe farlig å kappe den på 50cm hvis du absolutt må... :wink:

Men litt fart taper du nok. Men så behøver ikke 9,3'n å ha så voldsom fart heller da, og har du på demper så er ikke munningssmellen så fæl heller. Men du merker det nok i ørebrusken hvis du skyter uten hørselvern, og demper en tidlig morgen.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

9,3x62 har moderat hastighet og er derfor ikke særlig kresen på kulene.

Jeg brukte i mange år den gamle Norma Alaska med stålmantel. Aldri problemer, fine slakt og god virkning.

Senere har jeg brukt Lapua mega med samme gode resultat. Jeg har også prøvd Swift A frame med godt resultat.

Vi var i afrika på jakt nylig, to av oss brukte 9,3, en med mega og en med oryx kuler. De virket godt begge to.

 

Mitt råd er å bruke den som gir best presisjon, Jeg ville brukt så tung kule som mulig, helst 286 eller 250 gr, de gir best dybdevirkning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en Sauer Outback i 9,3 med A-Tec demper. Solgte denne da lettmetall kassa, løpsbytte og demper ikke var en god kombinasjon. Løpet løsnet flere ganger med treffpunkts forandring.

Eller så bør du regne med at du får treffpunktsforandring med eller uten demper. Uansett hvilken kule du bruker.

Jeg brukte børsa med demper som hundefører børse. Med kort løp og rem festepunktet til Sauer går det greit. Selvfølgelig smidigere uten, men valg har alltid nedsider. :cry: Det hjelper jo godt å kutte løpet til 47 cm. Elgen merker neppe forskjell på hastigheten anyway! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Mange mener at Oryx`n blir litt bløtt, jeg er en av dem. Vil du ha en så bløt kula, kan man like gjerne ta en titt på Lapua Mega som er et billigere alternativ.

 

Jeg har testet en del Sako Hammerhead på 286 grs i 9,3x62 og 9,3x74. Denne kula er egentlig veldig lik Oryx, men noe stivere. Prisen og presisjonen er også hyggelig!

 

Test av kuler i 9,3: http://www.performancebullet.no/filer/jv_okt2004.pdf

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har kappet løpet til 47cm på min Sako. Jeg bruker standard Hauskendemper. Jeg bruker 286gr nosler partition til jakt og får 700m/sek med 61gr N150. Nosler kula har veldig bra bc slik att ut til 200 meter er i alle fall ikke kulefallet noe problem. Er alt i alt veldig godt fonøyd med børsa, og bruker den forøvrig til hundeførerbørse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...