Jump to content

Åte for rev.


Hemil

Recommended Posts

Får du tak i et dødt dyr, er det viktig å bruka øksa og jevnlig hugge av biter og kaste rundt i snøen. Da går Mikkel og plukker i dette her, og det gir mange skuddsjanser. Et helt dyr blir ofte liggende urørt hele vinteren. Da får du også jobben med å fjerne råttenskapen til våren.

Høns er bra, bedre og bedre desto verre de lukter. Men hugg også disse opp, samme hvor mye magen vrenger seg. Plasser gjerne en huggestabbe ved åta. da er det lett å dele opp. Og obs! Øksa glanter lett på frossent kjøtt. Synd om det er beinet til jegeren som deles opp.....

Link to comment
Share on other sites

Gris funker bra for meg. legg gjerne ut hel gris, men husk og kutt den opp flere plasser(Viktig).skjær ut vomba og la dette trekke fugl.på den ene åteplassen min der eg la ut gris for ett par uker siden er det allerede 2 stykker så spiser jevnlig.men skal få slutt på det nå :lol:

Link to comment
Share on other sites

Den hesten hadde jeg stykket opp så godt som mulig med håndsag og øks, av flere grunner.

 

For det første vil forbipasserende kun se en haug med uidentifiserbart kjøtt, og ikke en stakkars hest (som av en eller annen grunn har nærmest blitt ei hellig ku her i landet).Hover og hode bør av samme grunn graves ned eller gjemmes godt. Utrolig hva noen "dyreelskere" kan få seg til å gjøre hvis man hisser dem opp nok.

 

Som tidligere nevnt eter reven lettere på små stykker. En hel gamp på åtet kan skremme like mye som den lokker. Og en stivtæla hest er en helt utilgjengelig matkilde for en rev.

 

Er ikke sikkert at hest faller i smak. Har aldri prøvd hest som åte, men jeg vet av erfaring at kalv og geit ikke er spesielt populært hos reven i bygda her iallefall. Hvis ikke blakken skulle falle i smak, vil iallefall kråkefugl og slikt lettere rydde opp, og det som blir til overs er lettere å fjerne.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Har prøvd div. åter etter rev og kommet fram til at mye fungerer å noe ikke fungerer. Leser flere plasser at hundefor er noe som fungerer. Er det noen som har erfaring ang det? Del gjerne erfaringer om andre typer åte også. :-P

 

Har du ike hørt om han som ikke kunne begrave gammer`n før til våren da han skulle bruke ham som reveåte først :lol::lol:

Sannhet med modifikasjoner :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I min tid som åtejeger brukte jeg mye revepellets kjøpt på felleskjøpet som jeg også fora harebikkja med.Dette er jo et for basert på at burrever bl.a.skal få finest mulig skinn. Innertier å starte tidlig med å strø ut dette slik at reven fikk perfekt pels til den skulle skytes :D

En rev som først begynner å plukke pellets som ligger strødd i snøen utover et bra område blir ei stund for å si det sånn(såfremt den ikke blir skremt da).

Link to comment
Share on other sites

Hvilke tidspunkt har dere best erfaringer av? Jeg ligger under åpen himmel, noe som er forferdelig kaldt i -15. Så kunne tenkt meg å fått vite et genialt tidspunkt slik at jeg slipper å ligge i timesvis. Har hørt at fra 23-04 er greit nok. Hva tror dere?

Link to comment
Share on other sites

er nok ikke noe fasit på dette.kommer helt ann på plass osv. men min erfaring er vell fra 21.00 og utover, men ligger skjeldent lengre enn 02.00. da tar eg heller noen timer fra 05.00 og utover. det sies vell att den er mest aktiv mellom 22.00 til 01.00 . men under paretiden kan vell tidene variere en del tror eg :o

Link to comment
Share on other sites

er nok ikke noe fasit på dette.kommer helt ann på plass osv. men min erfaring er vell fra 21.00 og utover, men ligger skjeldent lengre enn 02.00. da tar eg heller noen timer fra 05.00 og utover. det sies vell att den er mest aktiv mellom 22.00 til 01.00 . men under paretiden kan vell tidene variere en del tror eg :o

 

Okei. Får se å mørkt det blir, kanskje jeg legger meg ut rundt 10 tia og ligger til jeg fryser ihjel. -16 på gradestokken nå så kan bli noen tøffe timer :lol: Sist jeg lå ute, hørte jeg en revetispe eller hva der var som skreik 1 skrik ihvertfall. Hadde jeg liggi en halvtime til kanskje så hadde den vel kanskje kommet bort på åta. Men men

Link to comment
Share on other sites

jeg har to griser liggende på åte. Den ene har jeg hugget opp en del og kastet biter av utover jordet. Åtet ligger akkurat i jordekanten mot en skog. Har også ribbein av hjort som er fryst i ei bøtte og tatt isklumpen å satt på åtet. Har også kastet en del hundefor/pellets utover jordet. Kan desverre ikke se at reven har vært på åtet ennå. Har ligget der i 14 dager nå. har vært der å sjekket 2-3 ganger.

 

Har to paller liggende delvis over åtet for at reven ikke skal stikke av med grisene.. Er det pallene som kan være problemet tru?

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med sel til åte? Gravde ned flere 5-10kg stykker av selkjøtt med tykkt lag med fett på i tillegg til å ha spre rundt med noen mindre kjøttbiter og ribbeben. Det lukta iallefall bra så får se hvordan det virker, har gått en uke nå uten noe aktivitet. Har stående revevarsler og viltkamera på åte så vet ikke om den må få venne seg til det først.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fungerer det å legge en død rev på åtet sammen med andre ingrediensene :?:

Jeg har brukt gris, men tenkte eg skulle supplere med litt gammelt fra frysern og litt hundefor.

2 skjærer ble skutt sist gang, men jeg har ikke sjekket om de er der enda.

Bare skutt 1 rev på åtet men det er flere rever som har vert innom i ettertid.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...