Jump to content

Colt 1911 MkIV 80-series .45 ACP IPSC, a love story...


john2000

Recommended Posts

Helt fra jeg begynte å interessere meg for skytejern av både en- og to-hånds-utgave har 1911 hatt en spesiell plass hos meg.

Ingen annen automatpistol har noe i nærheten av 1911ens historikk og utvikling, og et utall spesialmodeller fra diverse fabrikanter har etter hvert ført til at det finnes en 1911-utgave til nær sagt enhver applikasjon.

Jeg var derfor rimelig klar på at en 1911 ville ha en selvfølgelig plass i våpenskapet når jeg endelig fikk tid og anledning til å begynne med den fortreffelige sporten pistolskyting engang er.

Når det er sagt, jeg er ikke noen utpreget Colt-fantast og var i utgangspunktet på jakt etter en Springfield Mil-Spec eller tilsvarende, men med ventetider på år og dag og meget usikre leveranser så ble det en jakt med lys og lykte etter et brukbart objekt.

Jeg sier objekt, for allerede på kjøpstidspunktet var det avgjort at denne skulle bli noe spesielt, og et av kriteriene for kjøp var at den ikke skulle ha noen spesiell samler- eller historisk verdi da resultatet av mine baktanker ville ødelagt ethvert snev av dette.

 

Helt siden begynnelsen av IPSC midt på 70-tallet har Norge hatt gode og ivrige praktisk-skyttere, enkelte av disse var i sin tid med på å utforme klasseinndeling og de rammer som kjennetegner sporten i dag.

Siden 1911 var Forsvarets standard sidevåpen var 1911 et naturlig våpen i rekkene fra starten.

Med løsere regelverk var det som i alle idretter et "kappløp" om å skaffe seg og beholde det tekniske forspranget, og mange ideer tok form for å barbere vekk 10-deler i løypa.

Kombinert med norsk improvisasjonskunst og kreativitet resulterte dette i at enkelte av de modifikasjoner som i dag anses som standard på enhver 1911 (og andre pistoler for den saks skyld) ble "født" her oppe i steinrøysa Norge.

Det har blitt meg fortalt at enkelte av de som regnes som de store på 1911 i USA i da, blant annet Wilson, var ganske kjappe med å dykke ned i våpenbag-ene til de norske deltakerne på internasjonale stevner for å snappe opp ideer og de norske våpen ble inngående studert og diskutert.

Dessverre har en del av historien gått tapt da lite av dette så vidt meg bekjent har blitt beskrevet i tilgjengelige medier, har riktignok hatt gleden av å lese blant annet en flere siders artikkel angående mag-brønnens historie og utvikling, fra et utfilt originalskjefte via påloddet eller påsveist materiale til svære stål eller aluminiumsklumper som henger under skjeftet for å lette isetting av ny mat, men de som måtte ha historikk å tilføye i denne tråden er hjertelig velkommen til å gjøre så.

 

Uansett, planen var fra første stund å bygge en 1911 til IPSC standard-klasse, ut fra klassisk mal men ikke nødvendigvis låst til denne.

Gleden var derfor til å ta og føle på da det via lokale kanaler ble sporet opp en Colt Combat Government, MkIV 80-Series .45ACP som ny i boks (NIB) støvet ned på et lager i Danmark.

Denne ble sporenstreks hentet hjem over Skagerak og tatt ut for behørig prøveskyting.

Undertegnede trodde først at skyteferdighetene permanent hadde forduftet, og måtte ha en "prøveserie" med lånt 9mm for å bekrefte at så ikke var tilfelle.

Da også andre tilstedeværende, anerkjente skyttere ikke var i stand til å produsere samlinger bedre enn en drøy middagstallerken ble det klart at "The dark ages of Colt" begynte senest i -83, da nevnte pang ble født.

Sideveis slark i sleide kombinert med et grusom tre-trinns-avtrekk og Colts infamøse 4-fingrede "fjær"bushing gjorde sitt til at presisjon ikke var noe tema, man kunne kanskje truffet den berømte låvedøra om man stod inni låven men angående dette skal det ikke gis noen garantier.

Dette skulle det imidlertid snart bli ordning på.

Undertegnede var i jevnlig dialog med en av de "gamle traverne" innen sporten, så allerede på innkjøpsstadiet var planen for videreforedling rimelig klar.

All nødvendig input ble mottatt på "militært vis", og effektuert i henhold av den som utførte arbeidet. Det ble en del timer på telefonen om løst og fast i denne fasen, en utrolig interessant periode som ga mer førstehånds kunnskap om emnet enn mange bøker da så mye av omliggende historie ble dratt inn i samtalene.

 

Når pangen ble demontert viste det seg at tilstanden, til tross for NIB-statusen, var verre enn forventet.

Stor slakk i ramme/sleide, plungerhousing var løs og utenfor redning, grove overflater både her og der til tross for en tilsynelatende nydelig utvendig finnish, til og med sleidestoppen var feilmaskinert og måtte byttes.

Den gode nyheten var at alt dette lot seg ordne, så etter mange timer med tålmodighetsarbeide uten sidestykke var resultatet klart.

-Ramme og sleide tilpasset for hånd etter klassisk oppskrift med peening og lapping.

-Sikter demontert (forsiktet var hardloddet på så dette ble filt/frest vekk) og nye svalesport for Heinie Slant Pro tritium "figure-eight" sikter montert.

-Nytt plungerhousing ble "staket" på.

-Beavertail med lav profil montert, trengte ikke "speedbump" siden grepssikringen skulle pinnes inn uansett.

-Ny utdrager og utstøter tilpasset og montert

-Ny avtrekker, sear, hammer og plate som holder tennål i bakkant av sleide, tilpasset for best mulig timing og rekyl.

-80-seriens "advokatsikring" (firing pin safety) ble fjernet.

-Matchbushing tilpasset og montert.

-Sleide og utdrager serratert i bakkant med samme LPI som siktet.

-Frontstrap serratert til 20 LPI (denne var originalt glatt grunnet Pachmayer wraparound grep, dette ble behørig lagt på hylla)

-Mainspring housing byttet til Les Baer da det originale hadde ujevnheter i serratering og var skjevmaskinert.

-Ny sikring og sleidestopp samt løpslink tilpasset.

-Magasinutløser forlenget, skråslipt og serratert for best mulig anleggsflate, fjær lettet et par tørn, er fortsatt passe hard men nå kan man dumpe magasiner uten å måtte snu pangen i hånda...

-Grepet hevet (slipt/filt opp) under avtrekkerbøyle, selve avtrekkerbøylen slanket.

-Alle kanter på sleide og ramme "brekt" og glattet.

-Utkasteråpning behørig behandlet med fil.

-Lavprofil magasinbrønn lagd fra ett stykke stål, hardloddet på og blånert sammen med resten av ramma, tilpasset så skjefteplatene går utenpå.

-Grepsplater lagd fra norsk valbjørk, et hår tykkere enn originalt for bedre tilpasning til eierens puselanker, lagd slik at MSH kan demonteres uten fjerning av grep.

 

Mens arbeidet pågikk ble bestilling av ett stk 1-AT hylster, magasinholder og belte i mørkebrunt lær effektuert hos Milt Sparks i USA, ventetiden på dette oversteg 6 måneder med noen få dager.

Hylsteret ble valgt da dette var et av de første hylstre lagd for både daglig bruk og konkurranse av denne typen, med justerbar tension.

Ekstra artig er det at samme person som lagde disse da, lagde dette. Det er erstattet av nyere modeller men vedkommende syntes det var gøy å gjenoppta en klassiker.

 

Avdukingen foregikk under høytidelig seremoni på et storkjøkken et sted i hovedstaden, og dette var pent!

Prøveskytingen avslørte potensiale over de beste forhåpninger, denne skyter mye bedre enn undertegnede kan leve opp til på lenge enda.

Det er på ingen måte sagt at et oppsett som dette noensinne vil gi noen skyhøye pallplasseringer men det er fantastisk artig å eie og bruke, og er selvsagt i bagen uansett hvilken ukedag man er på banen.

 

normal_1911_mk4_2.jpg

Magasinbrønn og skjefteplater

 

normal_1911_mk4_3.jpg

Colt-magasin flush med magbrønn, legg merke til forlengelse på magasinutløser og heving av grep

 

normal_1911_mk4_4.jpg

Milt Sparks hylster og norsk bjørk...

 

normal_1911_mk4_5.jpg

Banerigg, bruker to ekstra magasinholdere på stage :mrgreen:

 

normal_1911_mk4_6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ble fristet til å sitere en annen bruker sitt innlegg fra en annen tråd her på kammeret. Håper det er greit ? Da jeg ikke har spurt om lov, velger jeg å anonymisere i første omgang.

 

Har varslet moderatorene om utidig billedbruk i denne tråden :mrgreen: Slikt fører bare til impulskjøp og skrantende husholdningsbudsjett utover våren :!:

 

Den ble skikkelig lekker. Skulle riktignok ønske at bildene ble tatt i et bedre lys. Gratulerer med en skikkelig fin 1911 .

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Takker og bukker for alle kommentarer, trivelig å høre :)

 

Bildene er tatt med mobilkamera i solnedgang, så kvaliteten er under enhver kritikk...skal oppdatere på et senere tidspunkt med skikkelige bilder.

 

Treverket er polert, skal vedlikeholdes med vanlig møbelpolish eller liknende.

Det er riktignok en god stund siden sist det ble gjort, så de er en smule matte nå, skal ordne det også før neste fotosesjon.

Har hatt denne en liten stund nå og det har blitt noen hundre skudd, så jeg fant ut det var på tide å skrive innlegget som en takk til de involverte, de vet selv hvem de er :)

Link to comment
Share on other sites

Og takk for spennende lesing - dette er kultur og veldig flott at du delte dette. Og resultatet vil jeg beskrive som delikat. Bare ett spørsmål som ville vært gøy og fått svar på: Du beskriver prototypen dere henta fra Danmark bl.a. sånn: "Colts infamøse 4-fingrede "fjær"bushing". På Gold Cup'en min er det også en slik en (70-serien), og denne er så tight at jeg strever passelig fint med i det hele tatt få den AV løpet - jeg trodde denne 4-armede bøssingen var nøye tenkt ut, siden den pga. armene slipper ut lufta for å unngå vakuum, og at den derfor kan være nettopp så stram som den er for opptimal låsing.? Totalt åpen for at jeg er helt på viddene, flott med et svar på dette, også fra andre som vet noe.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg får bidra med mine 2 cent. Kasta ut enda en 4 finger bushing for ikke så lenge siden. Har blitt noen med tiden. Idèen var vel å slå to fluer i en smekk. Lage en tait bushing uten at det skulle koste noe tid å montere den. Som kjent, tid er penger. Colt'en har jo et dobbelt problem i forhold til andre konstruksjoner som klarer seg uten bushing i det hele tatt. Se på Hi Power'n f.eks. Men man kan jo snu på flisa og bruke det til sin fordel?

 

Tilbake til firefingeren. Den står jo i konstant spenn og får seg en smekk hver gang man napper i avtrekkeren. Faktisk det sørste ulempen er at en av fingerene KAN knekke grunnet material tretthet eller ørsmå brudd annvisninger. Var noen her på berget som kunne tune sånne på en måte som unngikk brekk. F.eks salig Høydahl.

 

Med fasit i hånd er det selvfølgelig lett å vrake sånne "påfunn" nå når det finnes en oppsjø av oversized bushinger på markedet. Konklusjonene er vel at det ikke er noen vei utenon en massiv bushing for å holde styr på framenden av løpet.

Link to comment
Share on other sites

Igjen - takk til alle for kjempetrivelige kommentarer.

Jeg håper de involverte som kan leser dette, det er deres fortjeneste, jeg bare stod på sidelinja og gliste :D

 

Think; den hadde vel en liten sightseeing på vestkysten for litt fargelegging vil jeg tro :)

 

National Match; Takker og bukker!

Som sagt over, dette er skrevet for å resitere en liten dråpe historikk, og for å presentere en 1911 som er bygget i samarbeid med personer som har banet vei slik at vi kan holde på med det vi gjør.

Den er langt ifra 100% historisk korrekt da f.eks tritium-sikter og denslags ikke akkurat vokste på trær på 70- og 80-tallet, men den er heller ikke bygd som en replica av noe som helst da den var fra børjan ment mer som en "tribute", en moderne klassiker, min personlige bit av historien med moderne preg.

Da som nå ville man jo benytte de beste metodene og delene, og det er sammen med nyproduserte deler mye inspirasjon fra Kuhnhausen, Nastoff og andre av de mest kjente og klassiske 1911-guruene i denne.

Den 4-fingrede bushingen har jeg blitt forklart at ble introdusert for å spare tid og penger i produksjonsfasen, slik at man klarte å skvise litt mer presisjon ut av en standard bushing uten tidkrevende tilpasning.

Den ble visstnok kjent for at en av klørne ville brekke av når man minst hadde bruk for det, og den skaper også spenninger under sleidens rekylbevegelse (låsing/opplåsing) som jeg ikke kan se at kan kontrolleres like bra som en standard bushing.

De som kan mer om dette er hjertelig velkomne til å utdype og korrigere dette, er det noen som har mer historikk, anekdoter og interessante historier fra denne epoken så er det meget interessant om dere ønsker å dele :)

 

 

Noveske: Du vet hvor jeg bor! Du hadde forøvrig fått prøveskutt allerede i sommer hadde det ikke vært for den 9-skudds stagen din med vinduet! Hadde man enda startet med ett i kammeret så, men neidah! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...