Jump to content

Magnumsyken, forslag?


Remington 1100

Recommended Posts

Hei

 

Etter å ha vert så dom å selge gromriggen min til fordel for BMW for ei tid tilbake,klarer jeg ikke slutte å tenke på å skaffe meg en ny nå :twisted:

 

Den jeg hadde var en aics 1.5 med Hansenkasse og Border løp i kal 300wsm. Er nå på jakt etter noe lignende bare litt mer jaktaktig. Skal brukes til det meste(satser på ei gromrifle i stede for 3 halv gode)så vil har noe med kraft i, og magnum er et nok så fengende ord. Har bestemt meg for at jeg vill ha en 338 denne gangen,men så var det det da..

 

Hvilken 338 ?? er jo så mange versjoner at man kan bli helt gal. Men TROR jeg har kommet til at 338 RUM høres best ut i mitt tilfelle, pga av at den ikke er så dyr å skyte med som bla. 338 LM. Vil vel prøve å holde dette prosjektet rimeligst mulig, så hva skal jeg gjøre? bygge selv? kjøpe ny fra fabrikk?

 

Sitter å ser på remington 700P i 338lm den koster bare 14k ny, men har ingen erfaring med denne eller andre så kom gjerne med innvendinger og hvis noen har noe som passer beskrivelsen som bare står å støver tar jeg gjerne mot tilbud :)

 

Alle råd, innvendinger og tilbud mottas med takk :)

 

Mvh

 

Oddvin

Link to comment
Share on other sites

En i bygda her har en 340 Wby. Den går faktisk veldig bra, men jeg har hørt at det finnes Wby som ikke går bra også.
De fleste klarer vel å levere en og annen som ikke er god, av skyttere/jegere finnes det noen som hevder at puss er en uting.

Accumark løpene pleier å være rett så presise.

340Wby er vel en av de mest balanserte patronene deres(7mm og 375 Wby er heller ikke gale), går man videre opp i hylsevolum er etter mitt syn gevinsten ørliten i forhold til mengden krutt brent og da også løp utbrent.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader .340 for en kompis av meg. Den går knallgodt, men jeg syns rekylen er brutal. liker .375 H&H jeg :wink:

Ser ikke for meg den helt store forskjellen i rekyl på de to,,,,

 

Gjentatte ganger har flere ment at magnumpatroner med både belte og god skulder er som 'smør på flesk'.

Et belte på en godskuldret patron er vel mer en ulempe enn fordel.

I tidligere tider var det et salgsfremmede tiltak å legget et magnumbelte på en patronkonstruksjon. Beltet skulle gi inntrykk at kolossal kraft, og være andre patroner uten belte helt overlegne. Vi er kommet forbi dette 'Weatherby'-stadiet nå, håpet jeg.

 

Magnumbeltet kan gi større motstand i ladegrepet.

Magnumbelet medfører større støtbunn enn nødvendig for patrons egentlige størrelse. Det er diameteren foran beltet som er avgjørende.

Det finnes flere nyere patroner i magnumkategorien som ikke har belte, og med et rimelig hylsevolum i forhold til kaliberet. Og da tenker jeg ikke så mye på de lange 'ultra'-ene eller de tykke 'short'-magnumene.

 

9,3 x 64 er en ubeltet magnum med god styrke, den nyere 9,3 x 66 likeså.

8 x 68 S er en annen belteløs.

.375 Ruger kan være et godt alternativ til .375 H&H.

Link to comment
Share on other sites

du får en sako85 kodiak-til tett på 16 lapper-ny :D kjøpte den selv, for noen år tilbake-såvidt jeg vet, en av svært svært få-som ble/er tatt inn til norge :D jeg valgte 338Wm, fordi jeg hadde det tidligere, og likte/liker det kaliberet-bare bedre og bedre. selv bruker jeg bare 250grns A-frame og 250grns MK, til rifla-noe som går upåklagelig godt, mtp presisjon :D med 73grn MRP bak A-frame, og 68grn N160 bak MK-så samler begge ladningene svært tette samlinger i innertieren, på 100mtr, uten å klikke mellom bytte av ammo :D samtidig, og på tross av lav totalvekt-genererer stokken en håndterlig og grei rekyl :D kort sagt: en kort, lett og rustfri jaktrifle, som jeg tør anbefale, på det sterkeste..

Link to comment
Share on other sites

Gjentatte ganger har flere ment at magnumpatroner med både belte og god skulder er som 'smør på flesk'.

Et belte på en godskuldret patron er vel mer en ulempe enn fordel.

I tidligere tider var det et salgsfremmede tiltak å legget et magnumbelte på en patronkonstruksjon. Beltet skulle gi inntrykk at kolossal kraft, og være andre patroner uten belte helt overlegne. Vi er kommet forbi dette 'Weatherby'-stadiet nå, håpet jeg.

 

Magnumbeltet kan gi større motstand i ladegrepet.

Magnumbelet medfører større støtbunn enn nødvendig for patrons egentlige størrelse. Det er diameteren foran beltet som er avgjørende.

Nå var det vel kanskje H&H som lanserte belte eller ihvertfall gjorde det kjent. Den gang hadde det vel mere for seg enn nå. At toleranser har blitt bedre og hylsemateriale likeså, men i USA måtte liksom patroner ha belte for å være magnum, selv de som åpenbart ikke var det.

En hylse med belte blir ikke svakere av det.

Mulig jeg er sterkere enn normalt (neppe, halvgammle gubben), men det med motstand i ladegrepet har jeg ikke merket og noen tusen beltepatroner har jeg da fått av gårde.

De magnum patronene jeg kjenner har ikke større støtbunn enn nødvendig, sjekk en hylse eller patron tegning. Den gang 416Rigby var umulig å skaffe hylser til tok man bare en 378Wby dreide av beltet og presset i et 416Rigby die.

Link to comment
Share on other sites

Denne er ikke dum http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/rifler/mark-v-accumark-340-wby-mag-1053988

Har en slik i Euromark selv, og den klarer å hoste ut 250grs Sierra Match King i 960m/s, så det er definitivt magnum.

 

Hvis du får 960 m/s ut av denne, så har du enten vært utrolig heldig med kombinasjon løp og krutt, eller så har du overtrykk så det holder. Sliter med å nå 900 m/s uten trykktegn med 338 RUM-en min, og den har større hylse og kruttkapasitet enn 340-en. Normas ladedata for 340 sier maks 880 m/s med 87 grain MRP.

 

Men til trådstarter, 338 RUM er fin den, jeg kjøpte en standard Remington XCR fra Jakt og friluft, eneste jeg har gjort er å bedde den. Nå har jeg kommet ned på samlinger under 20 mm på 100 m, og det er enda litt mer å gå på i forhold til testing av ladninger og ladeutstyr. Har en Redding Competition Seater die på vei, tror den kan gjøre litt i forhold til å få rettere patroner, samt at jeg foreløpig bare har skutt nye hylser. Engangsskutte hylser pleier å gi litt bedre presisjon.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis du får 960 m/s ut av denne, så har du enten vært utrolig heldig med kombinasjon løp og krutt, eller så har du overtrykk så det holder. Sliter med å nå 900 m/s uten trykktegn med 338 RUM-en min, og den har større hylse og kruttkapasitet enn 340-en. Normas ladedata for 340 sier maks 880 m/s med 87 grain MRP.
Vel nå brukte jeg samme ladning som for 250grs kuler fra Barnes og Woodleigh, som har vært dietten. Ser at Norma har reduser sine ladninger ca 3grs siden jeg laste ned datane deres, snart 10år siden.

Må jo også si at jeg ble noe overasket selv siden jaktkulene ikke går like raskt, fortsetter det sånn må jeg se etter en annen kikkert, montere tofot og stille som aspirant på langhold.

Link to comment
Share on other sites

Nå var det vel kanskje H&H som lanserte belte eller ihvertfall gjorde det kjent. Den gang hadde det vel mere for seg enn nå.

Beltets nødvendighet har mye med kamring å gjøre. H&H .300 og .375 , særlig den første har lang slak skulder, var ikke først ute med 'belte', men disse to konstruksjonene bidro nok mye til å gjøre det kjent.

En hylse med god skulder trenger ikke belte for å gi riktig kamring.

En hylse med belte blir ikke svakere av det.

Blir den nevneverdig sterkere?

De magnum patronene jeg kjenner har ikke større støtbunn enn nødvendig, sjekk en hylse eller patron tegning.

Her har du en link, så kan du se selv!

 

http://www.norma.cc/content.asp?Typ=58& ... a%20Magnum

 

Du har kanskje bare brukt magnumpatroner med 'rebated rim du da? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva med en .338 "Snipe Tac" - .408 CheyTac necket ned til 338... Om du vil ha noe som ikke alle andre har.

 

"140 grains of Hodgdon BMG-50 powder propels a 300gr Sierra MatchKing bullet to a average speed of 3300fps". Jeg mener de har VV 24N41 på Jakt og Friluft, og 338 kuler er det jo overalt, så bare å sette igang.

338snipe03.jpg

 

http://www.blackdiamondrifles.com/338_SnipeTac.html

http://bulletin.accurateshooter.com/2009/01/bears-big-boomer-338-snipe-tac%C2%AE-for-hunting/

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hva med en .338 "Snipe Tac" - .408 CheyTac necket ned til 338... Om du vil ha noe som ikke alle andre har.

Det har blitt necket ned og opp mye rart gjennom tiden, den der er en av mer ekstreme kreasjonene.

Er ikke .338 SnipeTac nusselig da?

Nusselig 'overbore', antar jeg.

Link to comment
Share on other sites

De magnum patronene jeg kjenner har ikke større støtbunn enn nødvendig, sjekk en hylse eller patron tegning.

Her har du en link, så kan du se selv!

 

http://www.norma.cc/content.asp?Typ=58& ... a%20Magnum" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Du har kanskje bare brukt magnumpatroner med 'rebated rim du da? :wink:

Først må du finne en tegning som viser mål de aktuelle stedene,

http://www.kammeret.no/bilder/displayimage.php?pos=-12940

så kan du briljere.

Link to comment
Share on other sites

ha sett på den 338 snipe tec du nervner,samme som 338 allen mag den.vert utrolig rått å hatt dette for all del :evil:

 

men har en stygg mistanke om at det en ganske nert umulig å få noe sånt til norge..sikkert umulig å skaffe våpen,hylser og dier..

 

375 h&h og det er nok utelukket pga av at dette våpen kommer til å brukes til langhold av og til.

 

fortsatt takk for all hjelp :)

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke skjønne at det skal være umulig. Har både sett og skutt med mye rarere kaliber.

 

Søk på 338 Allen Magnum, SnipeTac høres ikke bra ut

Kjøp brotsj hos PTG

Dier hos noen C4D f.eks. om ikke Redding eller RCBS eller Hornady vil, de fleste lager customdier på bestilling

Kjøp pipe hvorsomhelst

Kjøp en STOR låskasse, TRG-S(Norge) eller Barnard(utlandet)

Kuler er lett

Hylser kan ganske sikkert Hjemmelading, Midway, KH eller noen skaffe...

Krutt, 570 har de mange steder.

 

Ingenting er umulig hvis man VIL, Ellers så fungerer vel 375HH greit på langhold, om noen kan lage en presis en og du kan holde den - 375 har ballistikk som 30-06 omtrent og det holder i massevis ut til 6-800m iallefall.

 

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mesteparten er nevnt, men her er en liten oversikt:

 

Some other 338 cartridges that may catch your attention and deserve your consideration include: 338×378 Wby mag, 338 Kahn, 338×416 Rigby Improved, 338 Snipe Tac, 338 Allen Magnum, 338 Titan, and others. Any of these will ballistically outperform the RUM, Lapua, and Edge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...