Jump to content

Ca. pris ved hjemmelading?


M695

Recommended Posts

Enig med deg. Hvor mange timer og hvor mange kvadratmeter jeg setter av på det er for meg irrelevant siden det uansett er på fritiden. Fant ut med litt ca-regning at jeg ikke sparer mer enn 5-600 i året dersom jeg i tillegg må kjøpe en viss mengde ammo for å få tomhylser. Dersom jeg har anledning til å plukke på skytebanen vil nok besparelsen være noe mer.

 

Ladesett med det man trenger koster vel rundt 2500 kroner, så det tar noen år før det lønner seg. Ser på hjemmelading.no at Norma Jaktmatch 120grs koster 7,5kr/kula. Det kan vel ikke stemme? Er jo nesten samme pris som ferdigammo fra G-sport/G-max om man er medlem i NJFF.

 

Blir vel uansett til at jeg venter litt og heller sparer på tomhylsene. Så om jeg en dag bestemmer meg for å begynne så har jeg noen hundre tomhylser liggende.

Link to comment
Share on other sites

Om eneste grunn til å lade selv i stedet for å kjøpe ammo koker ned til å spare et par-tre kroner pr skudd tror jeg motivasjonen for å bruke timer ved ladebenken fort kan bli skral for de fleste. Er grunnen til at jeg selv har begynt å trene med .223, der jeg kan få billig ferdig ammo til samme pris som jeg klarer å lade til 6,5 eller 308. Riktignok ikke riktig samme kvalitet,men det duger til formålet. Må riktignok ha ennå ei rifle til da, men hvem vil ikke det?

Link to comment
Share on other sites

Om man skyter med "standard" kalibre og primært for jakt så er det vel snarere en utgiftspost enn en besparelse med hjemmeladning? Når det er sagt - alle trenger en hobby eller 2 eller 5, og om man regner langt frem i tid så kan man kanskje forsvare investeringen i ladeutstyr til 10-20 tusen? :)

 

Har selv kun holdt meg til .223 og .308 pga nettopp billig ammo og at jeg ikke er begynt å lade selv. Har lyst dog men må vel kjøpe ett sært løp til Blasern for å sterkere kunne argumentere for dette :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner slik at alt jeg driver med på fritiden et en erstatning for å ligge på sofaen. Om jeg lader patroner , brøyter eller hugger ved er det penger spart. Jeg måtte tatt av lønna mi for å kjøpe ved ,fått brøytet tunet eller kjøpt ferdig-ladde skudd. Og når jeg har kaliberet som 204 Ruger , 35 Whelen ,8x57 og 6x70R blir det fort penger av det.

Link to comment
Share on other sites

Hadde hatt kun et standard kaliber, f. ex 6.5, så er kanskje ikke så mye vits å lade. Men det har en tendens til å bale på seg... Nå sitter jeg med 3 pistol samt 3 rife kalibre å lade, da er det fint å ha en Dillon 550 stående. Er lat, så har kjøpt inn krutt tårn til alle kalibre, så tar sekunder å skifte kaliber.

Etter 10 år med lading har jeg ikke angret et eneste sekund. Startet på stuebordet... nå er en ørliten krok på mekkerommet som blir brukt. 6 kalibre bruker jeg kun 3 sorter med krutt. Vithavuori N140, N320 samt N340. Nå som Nammo har gått inn i Vithavuori, så må man jo sponse de...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...