Jump to content

Hjelp til identifisering av gammel rifle funnet på loft


federal79

Recommended Posts

Heisann, Jeg trenger litt hjelp til å identifisere en gammel rifle som jeg fant på jobb i dag. Den er ikke noe vakert syn slik den fremstår, mangelfull samt en solid sprekk i kolbehalsen.

Men på veggen skal den henges så snart madammen er på seinvakt. Høyt skal den henges og, slik at hun ikke får den ned igjen.. :lol:

 

Då til saken kjerne, er det noen ildsjeler her som klarer å se hva dette er for noe? evnt. model, årstall, fabrikat, kaliber.

 

Bilde bakfra, hele forkjeftet mangler.

P1014907.JPG

 

rundt kammer.

P1014893.JPG

 

samme kammer.

P1014894.JPG

 

Kolbekappe i messing med ordlyden T.M.C. 26. samt på enden våpennr 259. 59 er også slått inn mellom M og C.

P1014905.JPG

 

Glemte å ta bilde av løpet, men der er høl hele veien igjennom, Rundt på utsiden og ca 16mm innvendig diameter.

 

Håper noen kan hjelpe med identifisering, og gjerne lede meg i retning av nyttig oppslagsverk.

 

 

Mange hilsner fra Tom.

Link to comment
Share on other sites

Hei federal79!

Det er en eller annen 18-lødig kammerlader.

Akkurat modellen er sannsynligvis en 1849/55 som er nedkortet i stokken til jaktbruk.

Du kan lese mer på Trond sine sider.

De har nettopp fått nytt design og er i ferd med å bli oppdatert.

Morsom sak men den har større affeksjonsverdi enn det som kan måles i kroner og øre.

 

JJ

 

Edit: Her fikk jeg knipset litt fra sidene om avdelingsmerker i kammerladerboka. Din er altså fra kompani C/ Guldaske Compagnie om jeg leser bildet og teksten din riktig. Rodenummer 26(?):

normal_Federal79.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nei, dette er en av hærens 18 lødige M1849/55 kammerladermodeller og de ble ikke bygget om til patroner. Marinen bygget om rubb og stubb uanhengig av kaliber med Landmarks løsning. Hæren valgte Lunds løsning, men bygget bare om de "fin-kaliberete" M1860 variantene (opprinnelig 11,77 mm, men 12,17 patron).

 

En liten ting til, det er ca 88 forskjellige varianter av kammerladere, hvordan var det så mulig for meg å se at dette var en M1849/55 og ikke en M1855 eller en M1859 ved et øyekast utfra bildene (fikk et lite hint om at det måtte være en bløff). Platen bak kammerstykket er ikke skrudd ned med to skruer - det elimenerer muligheten for 1842 eller M1845. Baksiktet er et M1855 sikte, men serienummeret er tresifret. M1855 ble produsert i fortsettelsen av Kongsbergs M1949 serienummerrekkefølge og begynner på 5600 eller noe slikt. Det jeg ikke klarer å se av bildene er om det er en Crause, Hertzberg; Francotte, Liege eller en Kongsberg. Men mavefølelsen sier at det er en Kongsberg - uten at det skal kunne tas som annet enn en bløff!

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Oppdatering:

Har nå pitlet den fra hverandre for rengjøring og 100-års pussen, (ser som det er bortimot 99 år siden sist).

Sprekken i kolbehalsen var langt værre enn først antatt, den knakk helt over i demonterings fasen. bruddet ser ganske ukomplisert ut, litt rengjøring og lim så er den god som ny igjen.

Tildels store mengder med rust histen og pisten, men med en liten porsjon tålmodighet og ett par 6-pack med pils så skal den bli såpass fin at den den tronhjæmske infanteri brigade ville stått opp fra de døde, marsjert og kost seg med den..

flere bilder følger....

Noen med ett godt tips til fjerning av til dels mye rust på løpet??

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det er morro med rustfjerning ved hjelp av elektrolyse ( <-nyttig link ), det tar bare rust (obs, også brunering om du skulle ha noe av det du var redd for på børsa) og fjerner dypt inn i rustporene. Etter elektrolysen er god rengjøring i rent vann (evt såpevann og børste etter ønske først), tørking og innsetting med fett viktig da det dannes ny rust veldig fort på det rene metallet.

 

Husk på å få pluss og minus riktig, ellers blir børsa di borte!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...