Jump to content

Sako AII og montasje/ringer?


ko-stens

Recommended Posts

Kan noen fortelle meg nøyaktig hva slags montasje og ringer jeg skal ha på en Sako AII Forester fra 1980!? Er i startgropa til å kjøpe nytt sikte til børsa og trenger derfor 30 mm ringer.

 

I dag er det Originale ringer (Optiloc? montasje og ringer i ett) som sitter på, men de er i 1".

 

Vil ha lav montasje/ringer da jeg ikke skal ha større enn 42 mm objektiv.

 

Det er jo en jungel av ulike typer å få tak i, og jeg har ikke lyst å kjøpe noe galt!

Gi gjerne også tips om brukte, evt rimelig butikk som selger slikt. Det er noen til salgs her på forumet, men vil de passe min da de er til nyere børse, AIV/AV?

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=105&t=47425

Link to comment
Share on other sites

Hei. AIV og AV er ikke nyere modeller enn AII. Dette er modellbenevnelse etter låskasselengde.

Om jeg ikke husker feil er AI den minste i kal. 222 og 223, AII er 22 PPC og 6mm PPC, AIII er i 22-250, 243W, 308W, AIV er 6,5x55, 30-06, 9,3x62 og til slutt AV magnumkal. som f.eks. 300 W.M., 338 W.M. og 375H&H.

Loptiloc basene som du har passer til alle de nevnete låskassene. Det er bare ringdia. og høyde som er forskjellen.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Sako's Optilock kikkertmontasjer kommer i flere utgaver. Her er en kjapp beskrivelse etter hukommelsen:

 

1-Standard baser, kan utstyres med ringer i tre høyder. De laveste går fint for kikkert med 42mm objektiv.

 

2-Quick Mount baser, kan utstyres med de samme ringene i tre høyder. Med disse basene kan kikkerten enkelt tas av og settes på, uten treffpunktforandringer. Jeg bruker dem på to av mine Sakoer. De er litt dyrere enn standard baser, og litt høyrere (+1,5 mm tror jeg)

 

3-Ring Mounts: Dette er ringer med "integrerte" baser, som altså festes rett på Sako riflen. De bygger enda lavere enn standard baser med lave ringer. Jeg bruker dette på en Sako med 1,5-6 x 42 kikkert - det er det laveste Optilock-alternativet, og det rimeligste. Anbefales.

 

Håper dette er til hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Mente at AIV og AV var Sako 75-modellene jeg, men det finnes kanskje før og. Synes det er rimelig uklart da jeg ikke finner de hos Sako.fi eller på Wikipedia. Tror jeg sender en pm til han med ringene her på Kammeret jeg!

 

Min er for øvrig en L579 AII .308. AI har minste kassa, AII medium, for bla .308, mens AIII har lang kasse. Mulig gammel AIV har enda lengre kasse for magnum? Skulle tro alle de gamle passer om en annen når det gjelder montasjer. Tipper de gjør det for senere modeller og, men dumt å kjøpe noe som ikke passer...

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Sako's Optilock kikkertmontasjer kommer i flere utgaver. Her er en kjapp beskrivelse etter hukommelsen:

 

1-Standard baser, kan utstyres med ringer i tre høyder. De laveste går fint for kikkert med 42mm objektiv.

 

2-Quick Mount baser, kan utstyres med de samme ringene i tre høyder. Med disse basene kan kikkerten enkelt tas av og settes på, uten treffpunktforandringer. Jeg bruker dem på to av mine Sakoer. De er litt dyrere enn standard baser, og litt høyrere (+1,5 mm tror jeg)

 

3-Ring Mounts: Dette er ringer med "integrerte" baser, som altså festes rett på Sako riflen. De bygger enda lavere enn standard baser med lave ringer. Jeg bruker dette på en Sako med 1,5-6 x 42 kikkert - det er det laveste Optilock-alternativet, og det rimeligste. Anbefales.

 

Håper dette er til hjelp.

 

Tror nok jeg har 3'ern her. Basene, om det kan kalles det, settes på og skrus fast rett på ringene, som så igjen skrus fast i sporene på kassa. Dette er rimelig lavt, og det er ikke så mye om å gjøre at det ikke går med 40 mm objektiv. Liker systemet da det blir lavt, men om det går an å få ringer til denne, og evt hvor får en sjekke.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt over, Ringmounts som er i et stykke er de laveste og rimligste av orginal Sako. De er også pene, passer på kassa di, og til 42mm. objetiv. Koster en drøy tusenlapp tror jeg. Disse har plastforinga, anbefales.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Hei. Jeg sitter I USA med et nytt par leupold ringer til en a2 og lurer på om jeg har fått rett.

 

Den ene er ca 17mm i festet og den andre er ca 35 mm, jeg har bare målt uten å pakke dem ut....

 

De er originale leupold til sako men vil bare sjekke med noen som kan dette før jeg tar dem med hjem!

 

http://www.amazon.com/Leupold-Sako-Moun ... ld+30+high

 

 

Takker for alle svar

Link to comment
Share on other sites

Dem passer til sako a II.

Medium ringer klarer en kikkert med 50mm objektiv.

Lave ringer er pent til en kikkert med 40mm objektiv.

MEN.. på en sako A II kan hevarmen komme i konflikt med okularet(bak på kikkerten).

Feks en leupold kikkert har slankt okular og vil passe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...