Jump to content

Første rifle tråder.


Arrowmaker

Recommended Posts

Det blir startet en del tråder av folk som skal kjøpe sin første rifle og de spør om råd og vink. Budskjettet er ofte ganske spenstig etter min oppfatning. Det er kanskje naturlig i og for seg at det ikke blir nevnt i forbindelse med riflekjøpet, men av og til lurer jeg på om det blir penger igjen til ammunisjon?

For meg er det naturlig å kjøpe ammunisjon sammen med rifla, egentlig burde ladeutstyr være det også, for poenget med å ha ei rifle er vel å bruke den, og bruke den mye, slik at en blir god til å skyte.

 

Hvis dette ikke er budsjettert med ville jeg råde folk til å slå av litt på kravet til rifle og kikkert, og sette av minimum 5000,- til ammunisjon eller ladeutstyr :wink:

Link to comment
Share on other sites

Syntes det er greiere å ta slikt litt etter litt.

Er ikke rare fyringsutgiftene den gjennomsnittlige jeger har i året.

Litt kipt å bruke 5000.- på kikkert når den du helst vil ha koster 10.000.-

Da ender du opp med en kikkert til 5000 som du taper penger på når du selger den for så å kjøpe den du først ville ha.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det hadde vært kjipt å sitte med ammo til 5000 kr som ikke treffer! Hohoho!

Kanskje går den ikke under 10mm, men det skal være ei drittrifle som ikke kan trenes med, med kvalitets-treningsammo.

Om jeg kjøper ammo, så er det Lapua Scenar, eller noe DFS-greier - og holder ikke det innertier så er det noe feil et sted.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nei da du kjøper sikkert ikke bare en type ammo til nye børse og satser på det går(selv om jeg vet om flere som går ut av en butikk jeg ikke skal nevne navnet på med en pakke norma jaktmatch og oryx fordi de treffer alltid likt og er det mest presise du får kjøpt).

 

Skal du teste ei ny rifle må du ha minst 2-3 typer jaktammo med kuler du kunen tenke deg å bruke på jakt. Det er fort 1500kr++++ Så 2-3 typer treningsammo for å teste hva som går best, eller kanskje du velger en som går litt dårligere pga den treffer likt med jaktammoen. Det er også fort en 1000 lapp i ammo.

 

 

Så at du må regne med 2500kr++ i ammo til ny børse eller ladeutstyr er ikke noe å fnyse av...

 

Så kjøper du børse og kikkert bør du også tenke på dette i regnestykket. Pluss ett sikkelig pussesett. Det er mange som kjøper nye våpen uten å kjøpe med pusse utstyr :evil:

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig opp til hver og en hvor mye man har planer om å skyte, men jeg ville jo tro at for de fleste er vitsen å skyte mest mulig.

 

I mine øyne blir det jo litt feil uansett å kjøpe så dyrt utstyr at man ikke har råd til ammunisjon eller å kjøpe dyrt utstyr hvis man ikke har planer om å bruke det, og lære seg å bruke det ordentlig.

 

Som M67 sier så skal det godt gjøres om ikke skytterlagsammunisjon går mer enn godt nok til både trening og konkurranse.

 

Og kjøper man rifle i et annet kaliber er jo en investering i ladeutstyr og komponenter en god ide.

 

Et praktisk tips, i hvert fall for standardkaliber, er å kjøpe en kartong ammo, 500-600 stk og ladeutstyr. Da har du hylser omtrent til løpets levetid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...