Jump to content

Hjelp til valg av 9mm - HASTER :-)


Tiger74

Recommended Posts

Heisann.

Jeg skal bytte ut en Taurus 96 AFS (Beretta 92 kopi) til fordel for en pistol som funker greit i grovfelt, militærfelt og hurtig grov. Mer som en allrounder.

Taurusen er en meget fin pistol, men liker ikke aluminiumssleiden. har blitt litt slakke der og får ikke samlinger lengre. Kjøpte den billig og trodde at en pistol var en pistol. Men der tok jeg litt feil gitt.

Må si at jeg er en S&W fan men er åpen for andre forslag og synspunkt. (Vet at S&W har en nydelig 1911 utgave.)

Jeg regner med at noen sier Pardini nå :-) Og det er helt greit. Men kan også vurdere tupperwarepistol. Har vurdert en H&K 30 elite/expert, men har kun skutt noen skudd med denne. Er ute etter en pistol som fungerer og kan levere resultater uten mye trøbbel både i felt og på bane og ligger godt i en medium hand. Skal kjøpe et våpen som jeg kan stole på. Noen med erfaringer her for en fin og funksjonabel pistol i 9mm. Må handle nå før sesongen begynner. Skyter mest felt, men har også fått sansen for baneskyting.

 

Hvis noen har en til salgs eller vet om noen som har, er jeg takknemlig for tips :-)

 

På forhand stor takk for alle innspill.

 

Mvh

Frode Haugen

Hitra Pistolklubb.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

STI med 5" løp og single stack er 1911. Du får Trojan med 5" løp.

Da er vekta som en hvilken som helst 1911, alt bygd i solid stål. Skytemessigt så er det bare en fordel med litt vekt.

 

Kjøper du derimot Targetmasteren eller Trojan med 6" løp, så kryper vekta oppover.

Targetmasteren er på grensen til lovlig vekt i feltskyting med noen få gram marginer. Faktisk så er det så nærme at noen kryper over også med noen få gram. Bare å fjærne magasin brønnen så er det fikset.

 

Doublestack pistolene er heller ikke noe tunge selv om dem kan se sånn ut.

Link to comment
Share on other sites

Husk bare at en pistol som kan brukes i militærfelt og hurtig militær ikke vil være konkurransedyktig i grovpistol, grovfelt og hurtig grov. Jeg ville ha kjøpt en grovpistol først, og deretter en militærpistol. Ja, det blir dyrere. Men det ER mere gøy å skyte godt.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Kan uten forbehold anbefale CZ75-SP01-Shadow.

Har skutt med denne i forskjellige konfigurasjoner og ikke funnet for mye å utsette så langt.

Pris/nytte-forholdet er vel av det bedre på markedet i dag.

 

Hva S&W angår så er det sikkert ålreite panger men den delte/leddete avtrekkeren de utstyrer diverse modeller med er gudhjelpemeg noe av det gresseligste jeg har tatt i...

 

1911 ska værrra femogførr :mrgreen:

 

Edit:trykkleif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Husk bare at en pistol som kan brukes i militærfelt og hurtig militær ikke vil være konkurransedyktig i grovpistol, grovfelt og hurtig grov. Jeg ville ha kjøpt en grovpistol først, og deretter en militærpistol. Ja, det blir dyrere. Men det ER mere gøy å skyte godt.

 

Den der skjønte jeg ikke..

 

Hvorfor vil den ikke være konkurransedyktig? Skaffer man seg en god 9mm så vil den være god i både militærfelt og grovfelt. Eneste forskjell på skytingen i militær og grov er jo en/tohåndskyting.

Link to comment
Share on other sites

Her er jeg veldig enig med Domino

Stiller du i grovfelt, hurtig grov og grovpistol med din 9mm så stiller du med et handicap, all den tid du skal konkurrere mot grovpistoler med "recaro-skaft" i kal .32S&W som er rimelig rekylfrie sammenlignet med din 9mm.

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med du har bestemt deg for noen få detaljer som kanskje eliminirer bort noen alternativer.

 

- Du vil ha SA avtrekk f. eks ?

- Du vil ha 5" eller 6" løp ?

 

Vil også nevne PARA sine pistoler. http://nettbutikk.pvas.no/" target="_blank

Para sin 18.9 ligger på lager og venter på å bli kjøpt til 11.590,- f.eks.

 

Både STI Trojan, Targetmaster og Spartan er på lager. http://www.mamut.net/nettbutikksandnesarms/shop/" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen og takk for alle svar. :-)

 

Har en Taurus PT99AFS som jeg bruker i militær, men de i kontrollbua "flirer" av meg når jeg melder meg på grov he he.

Tenkte å kjøpe en grovpistol i .32 også, men får vel endel utgifter på bilen etter at automatkassa på Audien mistet noen av girene, så grovpistol blir lagt på is en liten stund.

 

Alle nevnte pistoler over er og blir vurdert nærmere. Skal kanskje prøve å få prøveskyte diverse våpen på de neste stevnene før jeg bestemmer meg.

 

Hadde en fin matchpistol i 22. inkl. et 32. løpssett. til kr. 15.000,- Er det noen fordel med slike kit? Vil da etter min mening kjenne pistolen ganske godt etter hvert og skifter du kaliber er det fremdeles den samme pistolen funksjonsmessig og blir ganskje mere fortrolig med den.

Noen med erfaring her folkens?

Har nå kjøpt splitter ny 22., men finnes det slike sett til 9mm m/32. sats? Hadde vært greit å få 9mm og 32. i "samme" våpen.

 

Takker igjen for innspill og svar :-)

 

Frode

Link to comment
Share on other sites

Danskekrona er veldig gunstig med tanke på gt-9 fra karlslunde.. :)

 

Hvilke avgifter er det som kommer på da og hvordan er fremgangsmåten ved import?

 

Takknemlig for svar.

 

Har nettopp fått godkjent søknaden, så har 6 mnd. på å bestemme meg.

Men er ikke helt fornøyd med Taurusen til militær og grov. Har kjøper på Taurusen, men vil ikke forhaste meg på et kjøp denne gangen.

 

Frode

Link to comment
Share on other sites

Vist du serøst er opptatt av å hale inn gode resultater, så nytter det ikke å skyte 9mm i grovklassen uansett hva du kjøper. Du stiller med et handicap. Men du kan godt skyte 9mm i Grovklassen og se på det som nyttig enhåndstrening.

 

Det blir med pistol som med klær. Du må ha en bukse til arbeid og en annen til fest, og det må passe til anledningen. Først da funker det.

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp fått godkjent søknaden, så har 6 mnd. på å bestemme meg.

Du trenger ikke forhaste deg. Etter innføringen av den nye forskriften i Juli 2009 så er søknaden din gyldig i 12 måneder, og du kan få forlenget den med ytterligere 6 måneder dersom det skulle være nødvendig. :wink:

Link to comment
Share on other sites

...

Hadde en fin matchpistol i 22. inkl. et 32. løpssett. til kr. 15.000,- Er det noen fordel med slike kit? Vil da etter min mening kjenne pistolen ganske godt etter hvert og skifter du kaliber er det fremdeles den samme pistolen funksjonsmessig og blir ganskje mere fortrolig med den.

Noen med erfaring her folkens?

Har nå kjøpt splitter ny 22., men finnes det slike sett til 9mm m/32. sats? Hadde vært greit å få 9mm og 32. i "samme" våpen.

 

Takker igjen for innspill og svar :-)

 

Frode

Noen kjøper våpen med løpssett og trives godt med det. Andre kjøper samme merke i fin- og grovpistol (f.eks. Pardini eller FAS) og drar likevel nytte av lik skjeftevinkel og ergonomi. Andre igjen kjøper fin- og grovpistol av vidt forskjellige typer og trives like godt med det. Så det er egentlig ingen fasit. Sjøl skyter jeg finøvelsene samt felt og hurtig grov med FAS, men grovpistol skytes med revolver. Og det funker for meg. Så du må bare finne ut hva som passer deg og di lommebok best.

 

9 mm med .32-sats har jeg ikke hørt om. Bortsett fra SIG P210 med løp i .30 Luger, men det blir ikke akurat det samme. Uansett så er det så stor forskjell på hva som tillates av skjefter i militærpistol og grovpistol at jeg har vanskelig å se for meg noen "synergifordeler".

Link to comment
Share on other sites

1: Bruk ønsket 1GM, 6G, og 7GM.

2: SA avtrekk.

2: 5"-6" løp.

3: Magasin kapasitet nødvendig 6.

4: Avtrekksvekt min 1360g eller justerbart.

5: Ambisjoner.

6: Fornuft.

 

Punkt 1 bør p.g.a punkt 5 og 6 (og tildels punkt4) redusers til 1M, 7M. Til nød 1GM, 7GM. Men da ofrer en alle ambisjoner i 1G og 7G, og ser på dette som trening.

 

6G krever ren matchpistol/revolver i 32 (som du tydeligvis har hatt). Normalt helst pistol om punkt 5 råder i det programmet.

 

Punkt 6 kommer jo av og til i spill, og jeg kan se at det kan være fornuftigt å bruke 1M/7M våpenet til 1G/7G. I hvertfall som en start, til egnet våpen i 32 foreligger. Så målsettingen bør være at du med tiden skal ha ett dedikert 1G/6G/7G våpen i 32. Om du tenker å skyte disse programmene, og har ambisjoner om noe annet enn å skyte de for treningens del.

Husk at en taper mye bare på det å ikke ha 1000g som avtrekksvekt i disse klassene.

 

Hvilket våpen jeg ville prøvd og vurdert om jeg var deg (eller meg selv for den del), er Sig sin X-Six eventuelt X-Five om den har samme justeringsmuligheter av avtrekker. Jeg kan ikke si at jeg er så opphengt i den, men jeg skyter bedre med den enn andre tilsvarende (innkludert STI Targetmaster). Og avtrekker er justerbar så det holder (blir fort mange ekstra poeng bare av den detaljen). Den jeg har prøvd er i hvertfall presis så det rekker også.

 

Jeg satte 4 tiere på 25m i pres skiva, før jeg fikk nerver og dro ut en femmer da jeg testet X-Six'n. :wink: Den kvelden skjøt jeg også med en CZSP01 (godt våpen), som ikke er i nærheten når det gjelder enkel rekylkontroll, og en ny S&W 1911 i 9mm. Jeg spredte som vanlig hele svarten (og litt til) på pres skiva med disse, mens med Sig'n spredte jeg normalt ut i ytterkant av nieren på presskiva med redusert amo. Forskjellen for min del er såpass stor, at våpenet ikke kan unngå å stå på "Short" listen min. Det bør i hvertfall stå på din shortliste over våpen du bør prøve, og er et våpen som kan fungere litt som du har tenkt det om det passer deg.

 

OBS! våpenet har kun en virkelig feil, prisen. :(

Men heldigvis dukker det opp en og annen brukt, og Hunters house har litt av de inne til spiselige priser. :wink:

Sig Sauer P.226S X-Six

Link to comment
Share on other sites

6G krever ren matchpistol/revolver i 32 (som du tydeligvis har hatt). Normalt helst pistol om punkt 5 råder i det programmet.

Jeg er ikke enig i det siste. En egnet revolver er fullt ut på høyde med en hvilken som helst matchpistol i 6G. Og i enkelte tilfeller er den hakket hvassere. Dette er min personlige oppfatning basert på mine egne erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Danskekrona er veldig gunstig med tanke på gt-9 fra karlslunde.. :)

 

Hvilke avgifter er det som kommer på da og hvordan er fremgangsmåten ved import?

 

Takknemlig for svar.

 

Har nettopp fått godkjent søknaden, så har 6 mnd. på å bestemme meg.

Men er ikke helt fornøyd med Taurusen til militær og grov. Har kjøper på Taurusen, men vil ikke forhaste meg på et kjøp denne gangen.

 

Frode

 

Du kan ringe og prate med di og avtale pris først. Summen blir uten dansk mva men den er den samme som i norge. Jeg betalte 400kr for at di ordnet eksport tilatelse mener jeg å huske :)

Så sender du søknaden din i posten til dem, når den er mottat kan du overføre penger.

Di sender deg pistolen med posten når papirene er i orden. Og du betaler norsk mva til posten i norge når du henter herligheten :)

 

 

Funka greit for meg og tok ca 10 dager fra bestilling. Jeg sparte ca 4000.- men kan være greit å få en pris av petter å sammenligne med først.

 

Ps..Ser du sparer ca 3800.- med dagens kurs.. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen og takk for alle svar. :-)

 

Har en Taurus PT99AFS som jeg bruker i militær, men de i kontrollbua "flirer" av meg når jeg melder meg på grov he he.

Tenkte å kjøpe en grovpistol i .32 også, men får vel endel utgifter på bilen etter at automatkassa på Audien mistet noen av girene, så grovpistol blir lagt på is en liten stund.

 

Frode

 

Jeg er i mulig oppstartsfase med pistolskyting og er ikke 100% oppdatert sikkert, men grunnen til at det er lurt å kjøpe grovpistol først er at en militærpistol er lovlig å bruke i grovpistol slik at "kontoret" kan nekte deg å kjøpe grovpistol hvis du har en militærpistol som kan brukes til grovpistol.

 

Jeg synes selv at dette er fryktelig dumt spesiellt med tanke på første våpen der jeg godt kunne tenkt meg et billigvåpen (Buckmark etc) for så å evt oppgradere til et matchvåpen, men dette er jo ikke mulig i dag uten å selge første våpenet før det søkes på nytt.

Link to comment
Share on other sites

@superZ: Det du skriver i siste avsnitt er ikke helt riktig.

Du kan bli pålagt å selge, men først etter at den andre pistolen er i hus.

Uansett slipper en slike restriksjoner om en bare er aktiv nok i approberte stevner. Det anbefales :-)

Link to comment
Share on other sites

Foreløpig er forskriften slik at 9mm militærfelt registrert pistol, ikke kan blokkere for kjøp av grovpistol.

 

Det er en del feil praksis i endel distrikter på området, grunnet at de leser en viss paragraf bakvendt (og det har også pod gjort i rundskrivet sitt). Og at mange ikke har fått med seg at det i de godkjente reglementene til NSF, har skjedd en endring i de tekniske krav mellom Militætfelt og grovfelt.

 

Militærfelt og grovfelt/grovpistol, har ikke lenger identsiske tekniske krav til våpenet (avtrekks vekten er forskjellig). Så foreløpig går det greit å erverve separat, om alle følger norsk lov og forskrift som de skal.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...