Jump to content

Ny på forumet


GeirH

Recommended Posts

Hei. Ny her på forumet.

Bor og jobber i Sverige, har egen gård og jaktmark. Villsvin, rådyr, elg og hjort finns det på marken.

Har moderat våpeninteresse, men desto større interesse av kjøttet.

 

Villsvin finns i store mengder, og ansees som skadedyr her blandt bønder og folk flest. Og ettersom det er mulig å jakte dem hele året, så har vi alltid villsvinskjøtt i frysern.

 

Kommer sikkert til å stille en hel del dumme spørsmål, men dere får stå ut med meg.

 

Hilsen GeirH

Link to comment
Share on other sites

Hei. Ny her på forumet.

Bor og jobber i Sverige, har egen gård og jaktmark. Villsvin, rådyr, elg og hjort finns det på marken.

Har moderat våpeninteresse, men desto større interesse av kjøttet.

 

Villsvin finns i store mengder, og ansees som skadedyr her blandt bønder og folk flest. Og ettersom det er mulig å jakte dem hele året, så har vi alltid villsvinskjøtt i frysern.

 

Kommer sikkert til å stille en hel del dumme spørsmål, men dere får stå ut med meg.

 

Hilsen GeirH

 

Her er et dumt spørsmål du kan stille meg :D

Har du lyst å komme å jakte villsvin for meg på min gård i Sverige..gratis?

Du får halvparten av kjøttet du nedlegger :mrgreen:

 

 

B.t.w..hjertelig velkommen til dette underbara forum :)

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk til dere alle.

Her hvor jeg bor er det stort sett umulig å få nok jegere til å jage villsvin. Grisene er notorisk vanskelig å få has på. Man kan ha flaks å legge ned 3-4 på ei uke, og så er det slutt. Ikke det att de ikke er der, men de blir usynlig. :evil:

Om det finnes interesse kan jeg nok fikse jakt, både hos meg og hos naboene. Ingen garantier er gitt, men muligens.

 

Den mest interessante tiden for bondens del er vår/sommer perioden. Da går grisene inn på åkrene å bøker opp jorda slik at høyballene blir kontaminert av jord. Samt att grisene spiser opp avlingene.

Lettest er det å ta dem sent på høsten/tidlig vinter. Mange timer med nattvak, kaldt og vått.

 

For 4 uker siden, presis etter første snøfallet var jeg ute å luftet hunden, kl ca 2100. På en åker så jeg 9 griser på 30-40 meters avstand. Vi sto å så på hverandre i ett halvt minutt før grisene forsvant. Hadde selvfølgelig ingen bøsse med meg......

Inspiserte åkern dagen etter, 4-500 kvadratmeter av jorda vendt opp og ned som med jordfres...

 

Vi får holde tråden varm, så får vi se om det kan bli grisesafari til Sverige. :D

Link to comment
Share on other sites

Hei Geir H

 

Jeg er også interessert i grise safari hos deg da jeg ikke har egen jakt, og ikek fått jakta på flere år pga div årsaker så er mer en villig til å sitte på vak i lange timer utover sommer og høst for vente på gris .

 

send PM så får vi snakke mer om det hvis du er interessert.

 

Have guns will travel... :D

Link to comment
Share on other sites

Heisan. og velkommen hit :D

 

Tror nok, hvis muluigheten er til å tilby jakt. Så tror jeg nok du kan få bokket nokså mange her inen til å jakte gris hos deg :D.

 

For egen del jakter jeg mest klovvilt. Har fått med meg at det misnker med elg mange plasser i sverige spesielt fra värmland og sørover, hvordan er det hos deg. Hvor holder du til. nord/sør?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg sjekket med reglene for slug og gris.

 

Her er en link

 

Regler for aldersgrens tror jeg er de samme som i Norge.

 

Dere som kan tenke dere litt jakt her i sverige kan vel sende meg en PM med tillt "grisejakt i sverige", så samler jeg på disse.

 

Til informasjon er att jeg tar ingen penger av mine jegere. De betaler med halparten av kjöttet, god oppförsel og etisk jakt. De sitter på de poster de skal og respekterer skyteretninger og skytehöyder. Om post bytte skal skje, skal dette meldes inn til meg på radio.

Ingen får jage alkoholpåvirket eller på andre måter beruset.

 

Jeg kan til gjengjeld stille med boende for to, slakt og stykkrom, samt etter sommeren (om ökonomien tillater) ett lite kjölerom.

Jeg kan salte å röyke kjött direkte her på gården.

 

Lokaliseringen er Blekinge Län, presis på grensen til småland.

 

Hilsen Geir

Link to comment
Share on other sites

Hei Geir og velkommen til forumet. :)

 

Fra Wikipedia.

Enpipiga hagelvapen som laddats med kulor av typ brenneke, i USA kallad slug, eller liknande får användas för jakt på vildsvin, dovhjort och mufflonfår.

 

Jeg leser enpipiga slik at dette gjelder hagler med ett løp, om det er automat, pumpe eller en ekeltløper spiller ingen rolle og disse er da lovlige på svin.

Link to comment
Share on other sites

Hei Geir og velkommen til forumet. :)

 

Fra Wikipedia.

Enpipiga hagelvapen som laddats med kulor av typ brenneke, i USA kallad slug, eller liknande får användas för jakt på vildsvin, dovhjort och mufflonfår.

 

Jeg leser enpipiga slik at dette gjelder hagler med ett løp, om det er automat, pumpe eller en ekeltløper spiller ingen rolle og disse er da lovlige på svin.

Kjell olav kan du fortelle meg korfor det ikkje er lov å bruke o/u hagle? Eg har pumpehagle å kan skyte omtrent like fort som en som har o/u.

 

Ray

Link to comment
Share on other sites

Om det er slug du refererer til, så jo. Men..... max avstand 40 meter og du må väre "behörig" til klasse ett vapen. Hvordan man skal tolke det vet jeg egentlig ikke. Alle som har jegerpröven er vel behörig til alle typer våpen. Om det betyr att du skal ha licens for klass ett vet jeg ikke.

 

Uansett. Det kjenns vel ikke helt aktuelt å slippe noen ut i skogen med slug. Har aldrig pratet med noen som jager gris med slug, så jeg vet ikke. På pass kan man komme närmere en 40 meter, ellers er det stort sett bare under ettersök man kommer så närt en gris.

 

Vanligste grisebössa er en halvautomat kaliber 308, 30-06 og liknende. Anslagsenergi under 308.....nja. Jegere her i skandinavia har skutt tusenvis av elg med 6,5-55, men jeg vil ikke ut i skogen å skyte 150 kg galt med den. Men den er lovlig....

 

Griser er hårdskutt. En skadeskutt gris kan (er) livsfarlig hvis den blir trengt i ett hjörne. Jeg vill ikke ha skadeskutte griser springende rundt i markene her. Ei bössa som leverer godt og vel med energi er det vi vil ha. De fleste aktive grisejeger bruker halvautomat for å kunne få ivei skudd nr 2 kjappt om det er behov for det. Ved ettersök er det også bra og kunne levere raskt, forståelig nok.

 

Dette er filmet ikke så langt i fra meg. Ingen ble skadet, men det er fort gjort å få beterne i låret når galten kommer som ett prosjektil.

 

Ja, aprops det. Jeg stiller selvfölgelig med kontakter til ettersöksjegere om det blir nödvendig.

 

Geir.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...