Jump to content

Rifle og kikkertsikte


Rådyr

Recommended Posts

Rifla er ett helt greit valg, har ei selv i ss men den er på ingen måte "rustfri" en bør være nøye med smøring på disse og.

Optikk er noe helt annet, jeg har holdt meg til zeiss i serien Victory, og er fornøyd med dette, men der fins det flust med meninger.

Man får det en betaler for, og jeg har hatt andre merker før.

På det jeg skal skyte med blir det kun av den sorten for framtiden.

Optikk er viktigere enn børsa etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikkje rifla, men optikk er viktigere enn rifla så lenge rifla er "god nok".

 

Tips: Basert på ditt budsjett, kjøp den beste kikkerten du har råd til (Zeiss, Swarovski, Leupold) og kjøp rifle for resten. Tikka T3 + Zeiss Victory 1,5-6x42 er kombinasjon du kan leve lenge med og som funker på "alt".

Link to comment
Share on other sites

Det kan bety mye.... At det er lyssterkt betyr at det slipper inn mye lys, det er en fordel om duskal jakte i skurming eller om natta. For at et sikte skal være lyssterkt må det ha et stort okular i forhold til forstørrelsen. Enkelt sagt må det være stort fremme. Men, det må også ha linsker av høy kvalitet. Det finnes jalla-sikter med stort okular hvor selger påstår det er "ekstremt lyssterkt", noe som bare er tull siden kvaliteten på linsene er så dårlig.

 

Jeg mener at når det gjelder rifler er det ikke alltid sånn at man får det man betaler for. Det finnes rimelige rifler som leverer fantastisk presisjon rett ut av boksen. Hva slags rifle man vil ha er da begrunnet ut fra interesser og preferanser, mer enn at man skal ha noe presist.

 

Når det gjelder kikkertsikter er det sånn at du får det du betaler for. Det er mye dårligere å se i en kinia-kopi til 699.- enn et skikkelig kikkertsikte. Og, det er oftest helt ubrukelig i dårlige lysforhold. Og får du sollys inn på skrå er det som å se i et melkeglass. De beste er de Europeiske, og de koster skjorta. Zeiss, Scmidt und Bender, Swaro... Dyrt men bra.

Link to comment
Share on other sites

Det kan bety mye.... At det er lyssterkt betyr at det slipper inn mye lys
Selv om det må slippe mye lys inn er det ikke dette det betyr. Det betyr at siktet leverer god kontrast under dårlige lysforhold. Altså god kontrast når man ser igjennom siktet med store pupiller og godt nattsyn med egne øyne.

 

For at et sikte skal være lyssterkt må det ha et stort okular i forhold til forstørrelsen. Enkelt sagt må det være stort fremme.
Riktig at det skal være stort fremme, men den enden heter objektiv. (mot objektet). Ordet okular kommer av latin "oculus" som betyr øye. Dvs øyestykket.

 

Når det gjelder kikkertsikter er det sånn at du får det du betaler for.
Det er nok dessverre også her tillfeller hvor det er som med rifler, det finnes produkter som er priset høyt, for å gi inntrykk av at det er best. Så man får ikke alltid det man betaler for.

 

Men god optikk, får man ikke billig.

Link to comment
Share on other sites

6x som maksforstørelse går da greit det på rev på 100 m. flere jeg kjenner som jakter rev å ælj bruker 1,5-6 som forstørelse på kikkerten å dem skyter flere rever i året samt æljer så jeg ser ikke hvorfor dere er så negative til det.

men seøv har jeg kjøpt meg en meopta meostar 4-16x44 tactical for dette bruket. skal bli brukt på elgjakt til åres er planen også

Link to comment
Share on other sites

Tenker å kjøpe denne, siden jeg skal jakte rev og rådyr blant annet, gjerne i skumringen.

 

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/ki ... -4-1057820" target="_blank" target="_blank

 

 

XXl selger også 2,5-10x50 i Classic, til samme pris.

Det passer kanskje bedre til ditt formål, siden det blir en del småvilt-jakt.

Men, blir jo uansett ingen bedre skytter med mere forstørrelse.

 

Jeg bruker selv den 2,5-10x50 på det meste, men har også aimpoint til bruk i skogen etter elg.

Link to comment
Share on other sites

Va med en browning a-bolt, den er ferdig gjenget for demper og beddet, har selv en slik en og er

godt fornøyd med den, får til gode samlinger. Syns den har noe bedre synt stokk en tikaen + at

browning har alle deller i stål i motsetning til tika som har mere plast. Når det gjelder kikkertsikte

så er det barre å styre unna billige kina sikter som feks jahti jakt, zeiss er bra kvalitet vis du går

for det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...