Jump to content

Presisjon på Sellier&Bellot 6.5x55?


Mauser68

Recommended Posts

Har fått meg tak i ei pakke med 6.5x55 Sellier&Bellot, FMJ 140 grain. Nokon som har testa desse om det er ok presisjon med dei ?

 

Får også tak i kuler til lading med samme kula. Selger påstår at dette skal være ei heilt ok kule med god presisjon. Men eg syns at det er litt dumt å kjøpe dette hvis det viser seg å ikkje stemme...

Link to comment
Share on other sites

Varierer vel kanskje litt fra våpen til våpen, men jeg fikk det ikke til å gå tilfredsstillende i Tikkaen min. Videre var hylsene dårlige, bløte, så de er ikke noe særlig egnet til hjemmelading heller.... har prøvd 3 esker av denne ammoen, dvs 150 skudd, gjorde ikke annet en å blåse de ut og kastet sjiten...

 

Du kan jo prøve, kan hende det var en dårlig lot. eller noe hos meg.. hvem vet,...

Link to comment
Share on other sites

Bruker 180 grs i min Sauer 30-06.

 

Veldig ujevnt ladet, og innimellom en og annen patron som er veldig hardt ladet. Presisjonen er heller ikke spesielt god, så den er knapt egnet til noe annet enn smell etter mitt skjønn.

 

Norma jaktmatch er mye bedre.

Link to comment
Share on other sites

Har fått meg tak i ei pakke med 6.5x55 Sellier&Bellot, FMJ 140 grain. Nokon som har testa desse om det er ok presisjon med dei ?

 

Får også tak i kuler til lading med samme kula. Selger påstår at dette skal være ei heilt ok kule med god presisjon. Men eg syns at det er litt dumt å kjøpe dette hvis det viser seg å ikkje stemme...

 

spørs jo hva selger legger i god presisjon?

jeg har brukt S&B kuler i 6,5, riktignok blyspiss, men den kula samla ikke bedre enn at den akkurat holdt tiern i et godt våpen(sauer 200 STR) som vanligvis samler minst dobbelt så godt. men noen vil jo kalle det god presisjon.....

 

har samme opplevelsen med partizan kuler.

 

har desverre følelsen at det ikke er noe som er både billig og bra. du sparer kansje en femtiøring i 6,5 kontra å kjøpe skikkelige kuler fra norma, sierra eller lapua, men ammoen du får for en femtiøring mer er bedre. . . . ofte verdt den femtiøringen mer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får OK samlinger med denne ammon. Men Normas Jaktmatch er presis HVER gang til sammenligning.

Hvis du får den billig så er den ok til å bruke feks til trening. Men er du ute etter den store presisjonen ville jeg ha valgt noe annet.

 

Jeg har skutt ca 150 skudd av denne typen. Og konkluderte med at jacktmatch var bedre mtp presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noe eksakte mål. Men med bra samling mener jeg at skuddene sitter i en lite gruppe på samme side/midt i 10'ern. jeg føler at s&b fløt litt mer rundt, selv om alt havner i 9/10.

 

Det jeg prøvde å formidle var at jeg syns jaktmatch gikk bedre i min rifle enn s&b :)

Link to comment
Share on other sites

Vel min definisjon på bra presisjon er vel i grunn under 30 mm på 100m. Hvis eg kan klare samlinger på 20 kroneren på 100m, er eg rimelig fornøyd, med både meg sjølv og rifla. :)

 

Men det viktigeste med ammoen framover, er jo at eg kan bruke hylsene og lade dei om igjen. Så hvis hylsene på S&B er veldig dårlige, så er litt av vitsen borte.

 

Men takker for svar folkens. Har ein del testing som eg må gjere framover. Har ikkje skutt med 6.5x55 sidan tidlig 80 tallet, då eg dreiv med rekrutt skyting, så det er ei stund sidan...

Link to comment
Share on other sites

spørs hva du betaler for tjekker-kulene...

sierra og lapua koster vel ca 1,75 pr stykk i dag. å leverer alltid god presisjon i de fleste våpen(forutsatt relativt ok ladning) så du må vurdere hvor mange kroner du sparer på billigkuler ;)

 

om du skal kjøpe ammo for omladning anbefaler jeg deg å kjøpe norma, lapua eller RA skytterlags ammo. RA og lapua har iallefall gode hylser i dag. Norma er vel heller ikke ille. å presisjonen pleier alltid være god på den ammoen.

Link to comment
Share on other sites

Men det viktigeste med ammoen framover, er jo at eg kan bruke hylsene og lade dei om igjen. Så hvis hylsene på S&B er veldig dårlige, så er litt av vitsen borte.

Det er en egen tråd på forumet om akkurat disse hylsene. ta en titt der. :)

Link to comment
Share on other sites

Merker god forskjell på S&B hylsene og f.eks Rano hylsene. Når eg har skutt og skal ta nytt ladegrep, så er S&B hylsene meir utvida og hardere å få ut av kammeret enn f.esk Rano hylsene. Er ikkje dette et tegn på at hylsene er tynnere vegger på?

Vil jo ikkj tru at ladninga er så mykje kraftigere, for treffpunktet var omtrent det samme på Rano og S&B.

Link to comment
Share on other sites

Har fått meg tak i ei pakke med 6.5x55 Sellier&Bellot, FMJ 140 grain. Nokon som har testa desse om det er ok presisjon med dei ?

 

I min Sako 75 går disse veldig bra, med samling rundt 15mm. Beste treskuddsgruppe i en test med 5 treskuddsgrupper var under 8mm i denne rifla.

Link to comment
Share on other sites

Merker god forskjell på S&B hylsene og f.eks Rano hylsene. Når eg har skutt og skal ta nytt ladegrep, så er S&B hylsene meir utvida og hardere å få ut av kammeret enn f.esk Rano hylsene. Er ikkje dette et tegn på at hylsene er tynnere vegger på?

Vil jo ikkj tru at ladninga er så mykje kraftigere, for treffpunktet var omtrent det samme på Rano og S&B.

her kan det være så mye. sannsynligvis er messingen hardere på hylsene og de utvider seg i avfyringsøyeblikket og trekker seg ikke nok tilbake til å "slippe godt".

Link to comment
Share on other sites

HAr nå prøvd meg lit fem med disse patronene. Im in shultz går 6.5*55 veldig bra under 20 mm. 3006 ferdigsydde fik kjeg sett nå på fredag, skutt i en eldre winchester m70. De treskudd samlingene var også under 20 mm. Samt jeg har ladet noen 120 grains hpbt kuler fra partizan. Dekostet 1.25 pr stk. Med 160 krutt så samler de ned mot 20 mm. Men jeg skal prøve litt mer. For å se om potensialet er enda bedre med riktig fart og krutt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...