Jump to content

Hei hvor mye skal det til for å få lov til å kjøpe rifle?


Tom Von Vassbånn

Recommended Posts

Hei, jeg er en gutt født i 1995. Jeg har meldt meg på jegerprøvekurs, men er ikke sikker på hva jeg må gjøre etterpå for å få erverve skytevåpen (rifle)? Jeg har veldig lyst på en semiautomatisk rifle cal. 223 med navn Ruger mini 14, det er en rifle som selges under art jaktrifle. Er det noen som kan hjelpe meg med råd og tips?

 

ruger.jpg

Link to comment
Share on other sites

1. Bestå jegerprøven. Få diplom etter eksamen.

2. Ta med diplom til Politiet. Søk på halvautomatisk rifle kaliber 223 til jakt.

3. Vent til godkjent søknad dukker opp i posten.

4. Kjøp rifle.

"Problemet" er han han er født i 1995, og ikke blir 18 før i 2013. 18 år er i utgangspunktet aldersgrensen for å kunne erverve våpen, men det kan gjøres unntak for personer som er 16(eller 17 for den saks skyld).

 

Jeg siterer våpenloven §7:

 

Tillatelse kan ikke gis til person under 18 år. Unntak kan i særskilte tilfeller gjøres for person under 18 år men over 16 år, der våpen kan oppbevares av verge eller annen person som fyller de alminnelige krav til tillatelse.

Du kan med andre ord ikke søke om å få erverve våpen før du har fylt 16 år!

Link to comment
Share on other sites

Riktig, dog ingen stor sak.

 

Praktiske konsekvensen er at en av dine foresatte må signere på våpensøknaden din Tom Von Vassbånn,

og den blir ikke innvilget/du får ikke søke før du er 16.

 

Ellers har jeg en slik, den er faktisk presis, og så moro som en kan ha det med klær på omtrent.

 

Edit: Her skyter jeg "prøven" med en Mini-14 på en 30x30 stålgong, på 300 meter. Med 11 skudd og 11 treff.

 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg er en gutt født i 1995. Jeg har meldt meg på jegerprøvekurs, men er ikke sikker på hva jeg må gjøre etterpå for å få erverve skytevåpen (rifle)? Jeg har veldig lyst på en semiautomatisk rifle cal. 223 med navn Ruger mini 14, det er en rifle som selges under art jaktrifle. Er det noen som kan hjelpe meg med råd og tips?

 

ruger.jpg

 

Husk også magasinbegrensingene på halvauto rifle til jakt. Elg, hjort og rådyr er 1 i kammeret, 3 i magasinet. Øvrige viltarter er 1 i kammeret, 2 i magasinet.

Da må du enten plombere til max 4 eller tre skudd, eller kjøpe deg ekstra magasiner.

Link to comment
Share on other sites

Da må du enten plombere til max 4 eller tre skudd, eller kjøpe deg ekstra magasiner.

 

Er vel ikke noen begrensninger på magasinkapasitet, bare antallet skudd i magasinet :wink:

Hagle har krav til plombering, men rifle har ikke det.

Hvis du kan henvise til lov eller forskrift som sier det motsatte, skal jeg bøye meg i støvet :oops:

Link to comment
Share on other sites

jegerprøven: må ha fylt 14 når du melder deg på kurse

 

Våpentilatelse: kan søke dispensasjon etter du har fylt 16 år. 18 år kan du søke uten. Våpneskap må være i huse.

 

Småviltjakt: opplæring 14-16 år. etter du er 16 år kan du åleine på småviltjakt.

 

Storvilt: obligatorisk skyteprøve. Opplæringsjakt: 16-18 år. etter du er 18 år kan du gå åleine på storvilt.

 

Jegeravgift må være betalt for å jakte, men usikker på det når det gjelder våpensøknad om jaktvåpen?

Link to comment
Share on other sites

Hverken jegeravgift eller våpenskap har relevans ovenfor en søknad. At det kreves våpenskap for å oppbevare våpenet og avgift om man skal jakte(unntatt opplæringsjakt) er greit nok, men det spiller ingen rolle når man søker.

 

Du skal krysse av om våpenet skal oppbevares i våpenskap på søknaden. Hvis du krysser for nei vil du ikke få innvilget søknad! Hvis ikke dette har relevans for en søknad så vet ikke jeg :?

Link to comment
Share on other sites

Hverken jegeravgift eller våpenskap har relevans ovenfor en søknad. At det kreves våpenskap for å oppbevare våpenet og avgift om man skal jakte(unntatt opplæringsjakt) er greit nok, men det spiller ingen rolle når man søker.

 

Du skal krysse av om våpenet skal oppbevares i våpenskap på søknaden. Hvis du krysser for nei vil du ikke få innvilget søknad! Hvis ikke dette har relevans for en søknad så vet ikke jeg :?

Ok, da tok jeg feil. Beklager.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ikke kjøp en Mini-14! Den er morsom en stund, men så begynner du å lengte etter mer presisjon, og kjøper masse ting som liksom skal bedre presisjonen og gjøre den brukanes til jakt...uten resultat...

Og den spiser opp et 20 skudds magasin veldig fort på banen, så dyrt blir det også.

Men du kverker rypa med den på en god dag på fjellet.

 

Kjøp heller en 10/22 som førsterifle, like artig og mye billigere i drift :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hverken jegeravgift eller våpenskap har relevans ovenfor en søknad.

 

Om man legger ved kopi av jegeravgiftskort og medlemskort for NJFF så hjelper det på en våpensøknad. Det er en grunn til at de spør etter det hvis man møter opp på lensmannskontoret for å levere søknaden direkte. Men ikke spør meg hvorfor

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...