Jump to content

Maks kule vekt .223 med 1:9 twist


Kåre

Recommended Posts

Det går mer på lengden av kulen enn på vekten. 1:9" fungerer i hvert fall opp til rundt 70gns med blykjerne, regn noe lettere for homogene kuler.

Sierra sine nettsider gir angir for hver enkelt kule hvilken minimum riflestigning de krever, det gir en god indikator også for andre kuletyper.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt Hornady 75 A-Max og Partizan 75 Match i Remington LTR, begge gir god presisjon og er stabile.

Swift Scirocco 75 tror jeg er tvilsom, har skutt litt med den men får ikke god nok presisjon.

 

Her kan det være forskjell fra rifle til rifle hva den vil stabilisere, samt hvilke hastighet du lader kulene til. Fortere er bedre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Bumper denne.

 

Var en tur ute og testet 77 grs Sierra matchking i en .223 rifle med 1:9 tvist. Etter hva jeg har lest på forumet og på hjemme siden til Sierra så burde vel dette ikke gå. På 240 m skjøt jeg 3 skudds samlinger på under 3 cm. Kan ikke se at det blir nøkkehull tendenser heller. Skiven er en 1/2 m skive så ringavstanden er vel 2.5 cm. Vil presisjonen holde seg på lengre hold, eller er det fare for at kulen begynner å voble når den mister hastighet. 50 cm pipe, tipper hastigheten ved munningen er ca 850 m/s.

 

5nte6o.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er mange ting som påvirker stabiliteten, temperatur og luftrykk har betydning når du er nær grenseområdet. I utgangspunktet vil en kule som stabiliserer på 100 m også forbli stabil på lengre hold, men det finnes unntak.

Kvaliteten på løpet har betydning, og når løpet blir slitt kan kuler som tidligere var stabile bli ustabil.

Du må prøve, virker det ikke så bruk kortere kule.

Test dette en kald vinterdag med høytrykk, blir det bra da så vil du ha mer margin resten av året.

Når du planlegger nytt løp så er det lurt å ha litt margin i forhold til de kulene du vil bruke, velg litt mer riflestigning enn du tror er nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke ladet disse selv, hastigheten er "tippet" ut fra treffpunkt på 240m basert på innskyting på 100 og Swarovski ballestikk app. La inn 850 utgangshastighet, og ihht app'en justerte jeg 13 klikk (1/4 moa) og traff fremdeles litt høyt. Justerte til 11 klikk og traff som du ser på bildet. Skal finne frem kronografen og måle neste gang jeg er på banen. Har ikke noen erfaringer med denne app'en fra før, men den burde vel relativt nøyaktig på denne avstanden? Siktet er en Swaro Z-5 med BT.

Link to comment
Share on other sites

"Gone to sleep" er et begrep, sjelden å se, men mange forteller om det.

Det betyr at kulen har mye yaw i startfasen, men stabiliserer seg utover i banen.

Jeg har tolket det dit hen at kulen stabiliseres under veis. Men siden jeg ville ha denne kulen til jakt så ble den skrinlagt. Orker i bryet med å opperere med flere typer ammo etter avstand.

Finnes det noen forklaring på dette da? Kan en dårlig kroning føre til dette? Mistenker han som gjenget løpet mitt for en lurvette kronejobb da den er en ganske så dyp 45 grader....

 

@ M67 : Ca. 5 cm, kanskje opp mot 6 cm på 300 meter... Jeg er bare ikke flinkere.... :oops: Men skuddene sitter tettere på 300 enn på 100...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...