Jump to content

Kule sitter fast i løpet


Guest Sako338

Recommended Posts

Hei!

Har et lite problem. Er det noen som har et kjempe tips å komme med ang ei kule som sitter ca 10 cm inn i løpet? Prøvd med pusse stokk og klubbe, men nekter plent å flytte seg.

 

Det virker som om den sitter kjempe godt...

Link to comment
Share on other sites

Tja..si det...

Kula gikk egentlig lett de første 5-10 cm, men så virker det som hu satt seg bom.

Prøvde slik du sier, men vil ikke ut altså...

Link to comment
Share on other sites

Vet at det går ann å skyte ut kuler, med ei hylse med knall og nesten ikkeno krutt.

Dette er nødløsning, men ikke hvis du har dundra ivei med pussestokk e,l.

Vet dette har vert gjort i tilfeller der det er skutt ammo uten krutt i, men har ikke gjort dette selv.

 

Hvis jeg noengang må ty til denne metoden, vil jeg starte med hylser uten krutt i.

Det kan jo hende i fjellet, på jakt, langt til hytta, osv.

Link to comment
Share on other sites

Yes! Der kom den ut!

Satte inn med mantel fjerner i nesten 1 time og små dunket leeenge så løsnet den igjen!

Og nei, løpet ble ikke ødelagt;)

Link to comment
Share on other sites

Tror det gikk en liten diskusjon ang den på en annen tråd her. (husker ikke hvor) Men mener det var en herre man som hadde prøvd den i desperasjon av samme grunn som jeg nettopp var ute for :wink:

Link to comment
Share on other sites

jeg "har hørt fra flere" at det går an å skyte ut kuler som sitter rett foran kammeret med en hylse uten kule men med kruttladning. om denne metoden er til å satse på vet jeg ikke. men har sett dette bli gjort i pistol. uten noen rare resultater

Link to comment
Share on other sites

Vet at det går ann å skyte ut kuler, med ei hylse med knall og nesten ikkeno krutt.

Dette er nødløsning, men ikke hvis du har dundra ivei med pussestokk e,l.

Vet dette har vert gjort i tilfeller der det er skutt ammo uten krutt i, men har ikke gjort dette selv.

 

Hvis jeg noengang må ty til denne metoden, vil jeg starte med hylser uten krutt i.

Det kan jo hende i fjellet, på jakt, langt til hytta, osv.

Dette vil jeg ikke under noen omstendighet anbefale. Ei hylse med bare hette i vil med stor sannsynlighet ikke gjøre noe som helst med kula, og eksperimentering med varierende kruttmengder kan rett og slett være farlig når det sitter ei kule i løpet. DJT er inne på et prinsipp som funker. Var jeg redd for å få kule fast i løpet, ville jeg tilpasset en messingstang med rom glidepasning i løpet og såpass lang at den har litt vekt, og hatt den i sekken eller i pussekassa. Det kan ta tid å få ut kula på denne måten, men man klarer det uten å skade løpet (eller seg selv).

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner et tilfelle hvor min bror satte fast ei pussefille i løpet på en 6,5x55, etterhvert som han prøvde å få den ut med ymse midler så ble denne ganske komprimert. Lurer på om der ikke ble sittenede noe metall i den også.

Mitt råd til han var da å lade med pistolkrutt og litt dakron til å holde det på plass nede ved tennhetta og selvsagt ingen kule, begynne lavt, noen få grs (ikke gram) og gå gradvis oppover til driten kommer ut. Det virket perfekt, etter et par ladninger fikk han nok trykk til at det kom ut.

Så hvis man bruker vett og forstand så er nok det en grei måte, mener han brukte N330 (N13 som det het før)

 

Jeg er redd at der lett kan bli skader inni løpet med metallstang og klubbe.

 

Jeg vil ikke ta ansvar for hva folk gjør men dette virket for broderen.

 

 

----

Link to comment
Share on other sites

Hvis man likevel velger å skyte ut kula må man gå for en liten ladning hurtigbrennende krutt, feks N310. I en stor riflehylse (30-06) er det fysisk umulig for 5-6grs med N310 å gi overtrykk. I vesentlig mindre hylser bør dette testes ut i QuickLoad først så man vet at man er på den sikre siden.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok det smarteste vil være å støte ut kula mot kammerenden, noe annen vil være direkte farlig. Kula går lettere bakover en forover

Det kommer an på kule konstruksjonen, en ekspanderende kule som får det for fra kan nettopp det. Noen "helmantler" er åpne i hekken, får de det bak fra kan de også ekspandere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...