Jump to content

skyte slug i hagle


BMB

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

kjøpte med slug på xxl i går, og testet de ut.

 

de på xxl sa at med disse slugsen kunne man skyte med full trangboring. jeg tørte ikke dette, men hadde 1/2 og 3/4 chocker

 

hadde litt problemer med treff på 50m, men gikk fint på 30. disse slugsene var i bly, og lagde et fin clean hull gjennom et 20 cm lag med planker

 

ut og prøve de på rådyrjakta neste år )

Link to comment
Share on other sites

Hva pokker skal man med slug av stål? Skyve trangboringen foran sluggen og gjennom dyret? :shock:

 

Slug av typen Breneke kan brukes i trangboring fra "åpen" til "trangt". Tradisjonelt er det vel ikke anbefalt trangere enn halv choke. Bedre samling får man med en åpen choke.

 

http://www.brenneke-munition.de/cms/wis ... .html?&L=1 Rottweil påstår at deres Breneke kan brukes i alle trangboringer...men....

 

At de på xxl sier noe som helst om saken burde du ta med en klype salt. Kan selvsagt hende at man finner noen med nødvendig kompetanse da det som oftest er unntaket som bekrefter regelen.

 

http://www.brennekeusa.com/cms/h_faq.html Litt mere om brenneke.

 

 

Godt Nytt År :D

Link to comment
Share on other sites

Om man tenker jakt, er vel ikke stålslugs noe å trakte etter. Det var jo dette med ekspansjon. Blyorbudet omhandler hagl, ikke prosjektiler som slugs (snegler?) tross alt er. At stålslugs finnes tviler jeg overhodet ikke på. Uten at de fyller noe fornuftig bruksområde av den grunn. For den del finnes det sikkert slugs i wolframkarbid og utarmet uran også. Sportslig behov? Neppe.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje en ide å sjekke linken tveraali la ut før man kommer med alle mulige rare utsagn om hvor dumt stålslugs er. :roll:

 

Produsentens hjemmeside

http://www.ddupleks.lv/EN/ddupleks_products/show/Hexolit32

 

 

DET har du helt rett i :) Sett nøye på linken du la ut nå...OM markedsføringen stemmer.......kan jeg bli fristet til å kanskje tro at det vil virke. Er automatisk IMOT bruk av stål, men dette overrasket meg. Takk for info :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

du må teste i hagla di. Problemet med hagle er både at det ofte blir dårlg presisjon i glattbora løp, og at hagla mangler sikte. En eller annen form for sikteanordning øker presisjonen. Dette bildet er av et rifleskudd (7,65R) og to Brenneke skutt i min gamle (1940) drilling med kikkertsiktet montert. under 5 cm avvik for begge. Som du ser går den ene fyllingskulen inn sideveis...

Brenneke.jpg

Link to comment
Share on other sites

@ bbdg, det har du jammen rett i!! Takk :D Jeg kan ikke helt se for meg at jeg kommer til å bruke Brenneke på jakt, men kjekt å vite at det er mulig! Bildet er fra uttesting av min gamle drilling, står mer her dersom det er av interesse for noen http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=66125&hilit=sulfina

@ sNaikz Dersom du har choker som tåler det så kan du bare smelle i vei... Tåler hagla di stålhagl? I tilfelle: Sett i en åpen choke og smell i vei. Brenneke kan man skyte i nesten hva som helst. Jeg mailet Merkel da jeg hadde Merkel drilling og spurte hva jeg kunne skyte i denne, og de anbefalte Brenneke i full trangboring... Tradisjonelle amerikanske 'slug' som ser ut som en kopp er myke og det meste tåler å få en sånn gjennom seg. Harde slug beregnet for slugpipe skal man holde seg unna i vanlige hagler.

Link to comment
Share on other sites

Kulene som er beregnet for riflet slugløp, kalles "sabbot", dette er ei cal .50 kule, eller der omkring. Som ligger i en plastkopp, som følger riflingen og faller av når den forlater pipa. Er vel et amerikansk fenomen, disse riflede løpene leveres til pumper og automater. Som før sagt, bør vel ikke sabbot brukes i slettboret hagle, mest pga manglende rotasjon og presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...