Jump to content

Første jakttur - trenger tips


Pks

Recommended Posts

Heisann!

 

Søndag den 19 skal jeg på min første jakttur med en kompis som er like fersk. Vi skal jakte storfugl, jerpe og orrfugl.

Har dere noen tips om hvilket terreng fuglene som oftes holder til? Hvordan man bør gå frem etc?

 

Vi bruker begge en halvauto hagle.

 

Takker for tips!

Link to comment
Share on other sites

Er det mye snø kan du finne fuglen i topp så det er vært å dra med seg ei rifle i

egnet kaliber for eks 6,5*55. Ellers er det lurt og gå på linje med lit avstand mellom

dere, hold kontakt med plystring i tett terreng, løsn aldri skudd vis du er usikker på

vor du har makkern. Bruk også skikkelig ammo i hagla, storfugl er relativt hardskutt

så gå gjærne for hagl med høy egenvekt for eks wingmaster eller tungsten matrix i

hagl nr 3 eller 4.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sikkerhet er alfa og omega, som flere har nevnt så må man aldri løsne skudd om man ikke er 100% sikker på hvor kammeraten er. Det går liv tapt på grunn av dette omtrent hvert år, så dette er ikke noe å ta lett på.

 

Ellers er det bare å gå rolig avsted. Gå med omtrent 30-40m i mellom dere (Ikke slavisk, følg evt. hver deres kant av myren etc.). Gå rolig, og stopp opp innimellom, ofte vil fuglen fly ut nettop når du stopper.

Storfuglen og orrfuglen sitter gjerne i kanter/skråninger, og på vinteren synes jeg å merke at den helst sitter i solsiden. Det er lettest å komme innpå om man kommer ned ovenfra fuglen, men ikke altid.

Jerpen sitter i tett granskog der det finnes bjørketrær i nærheten. (Plantefelt av gran pleier å være bortkastet, bjørkeskudd er vinterkosten.) Den flyr gjerne rett opp i et tre første gang du støkker den, og følger du med kan du kanskje se hvor den går inn og så klare å støkke den ut en gang til og så skyte. Stopp og lytt, det er mulig å høre om den flyr opp selv om du ikke ser den.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Tips 2.0

 

For noen år siden gikk jeg og en kompis en del turer i fjellet etter rype.

Når vi var på tur opp eller ned gikk vi i tett skog.

Da plystret vi litt med jevne mellomrom, sånn for å forsikre oss om hvor den andre var.

Og fugl skjøt vi, så vi konkluderte med at plystringa ikke skremte viltet like mye som snakking.

Kan jo hende det siste der var mer flaks, men det hjalp på sikkerheten i alle fall :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Når jeg jakter på støkk sammen med en kompis. Så bruker vi oransje vester eller jakker og luer. (Den gule refleksvesten du har i bilen kan også brukes.)Funker veldig bra når det blir litt tett. Et blikk til siden så ser du om dere er på linje. Kan anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips: Ikke tro at det er som på youtube når du søker på jaktfilmer -> at fuglene er foran deg hele tiden, og at jaktsituasjonene bare kommer løpende etter deg.

Ofte blir det bare gåing og tur (min erfaring). Men dere kan jo være heldig å felle flere fugl, for all del, men å skru forventningene litt ned med tanke på hvor mange skuddsjangser dere får kan være lurt. (igjen - min erfaring).

 

-J.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...