Jump to content

Forberedelser til nyttårsaften


vegardap

Recommended Posts

Har en GS valp på 11 uker.

Å lurer på hva andre gjør, for å forberede valpen til nyttårsaften kommer.

Ha sånn smått vært å skutt litt leirduer. der valpen satt i fange til ho mor i bilen. etter hvert som jeg fyrer av. Åpnes vindue litt og litt. etter hvert skal ut vindue på bilen.

Vavi klar for lufting. hun er ikke skudd redd, men torden, lyn og raketter har en anna frekvens.

 

Hvordan øver dere på dette??? tips

Link to comment
Share on other sites

Om mulig så kan du forsøke å ha valpen sammen med en hund som er erfaren når det gjelder fyrverkeri. Vi hadde ikke noe spesiell tilvenning, men du trenger jo ikke å ha bikkja ute oppi alt fyrverkeriet heller.

 

Du kan ha den inne og bare roe den når det begynner å smelle, mange tjuvstarter jo. da får du også en indikasjon på hvordan kvelden vil bli. Så lenge dere som lederfigurer er rolige og later som ingenting tipper jeg at bikkja tar det helt med ro

Link to comment
Share on other sites

Få tak/låne en sånn "opptak av raketter" cd, å spille forsiktig te hunden. Ja å være der sammens med han, for det er viktig. Ser det på min hund, at når han er skeptisk/redd i bråkete situasjoner, så betyr min tilstedeværelse og ro veldig masse for hans ro, reaksjon og oppførsel i situasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg for min del har tatt med hundene ut, så de har sett hva som foregikk. Har fungert godt på alle fire jeg har hatt.

Ett år var vi bortbedt og skulle prøve å la hunden være alene hjemme. Spiste opp listverket og pisset ned hele kjøkkenet!!!

Året etter var a med ut og det gikk fint.

De er ikke helt rolige og avslappet, men ser godt at de ikke plages ivertfall.

Så det er mitt råd; ha med hunden ut og hold den i armene når det smeller som værst. Tryggeste plassen for en liten hun er jo sammen med matfar/mor.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du nå har en hund som ikke er redd for hagleskudd har du et godt utgangspunkt.

Tror det viktigste er at dere klarer å oppføre dere mest mulig normalt. Ikke for mye trøst/pass eller for lite. Alkohol merker bikkjer veldig godt så sikkert greit å ta det litt rolig med det. Bikkja mi er oppvokst på skytebanen men synes fremdeles raketter er litt skummelt når det både blir lyd og lys. Roer/trøster når han oppsøker meg og bryr meg ikke hvis han ikke blir veldig stressa.

Link to comment
Share on other sites

Bikkjene hjemme bor på badet, hele tiden. Det har vist seg å være ganske praktisk, siden gamlebikkja er livredd raketter...

(Hu er faktisk så livredd smell at hu pissa på seg en gang jeg kom inn i rommet med ei knekt hagle :roll: )

Anyway, tipset mitt er altså badet, rydd unna ting som kan tygges på, og skulle uhellet være ute så er det lett å spyle ned golvet :mrgreen:

 

Dette blir jo da aktuelt først når tilvenning er fånyttes...

Link to comment
Share on other sites

I gamle dager når jeg hadde hund, så var hun så vant med mine sprell at på nyttårsaften så måtte hun holdes i bånd så rakettene ikke fikk seg en leketygg. Er du glad så er hunden glad. ikke bli skeptisk når tjuvstarterne leker seg. ikke lås bikkja inn. la dagen gå som vanlig.

Link to comment
Share on other sites

Bikkja mi, en dreverblanding på ca 4 som kom til meg på omplassering for halvannet år siden var definitivt ikke skuddredd når jeg fikk henne. Jeg hadde henne mange ganger med på skytebane og på jakt i nærområdet og ikke en eneste gang viste hun tegn til å være redd hverken våpen eller skudd.

 

Så kommer nyttårsaften i fjor, og bikkja var med til svigers. I motsetning til oss bor svigers i tettbygd strøk. Men iom at ikke bikkja var skuddredd regnet jeg med at nyttårsaften skulle forløpe seg greit. Vi var flere folk i huset både voksne og unger og hunden som finner seg godt til rette der lå å sov i stua da første raketten gikk i været rundty klokka 21, bare en streifer med hyl og smell - og så vidt hørbar for oss mennesker. Definitivt hørbar for hunder! Bikkja spratt i været, løp inn og søkte dekning under svigermors seng. Og var ikke til å rikke derfra før langt utpå morgenen neste dag.. :(

 

Vi forsøkte alt, og flyttet sågar inn på soverommet for at ikke hunden skulle være alene rundt midnatt, men hun var livende redd hyl og smell og ville ikke flytte seg (jeg kunne nok dratt henne frem, men valgte å la være).

 

Neste dag var alt som før, hunden logrende og glad, og jeg håpte at det kun var raketter hun var redd og ikke børser - well FEIL! nå var hun redd ALT som sier pang, og det lenge før smellet kommer! Ikke lenge etterpå satt jeg å pusset en nyinnkjøpt revolver og bikkja kom bort for å få kos, ser revolveren - og stikker å gjemmer seg bak soffan.. Samme emd geværer :( Har brukt en del tid iløpet av året på å gå tur med hunden bare med børsa på ryggen, og har gradvis hatt henne med nært skytebane, og til slutt har vi vært på små jaktturer, og HELDIGVIS så har hun mye jaktlyst, så frykten for geværet ser ut til å gradvis bli overdøvet av ønsket om å jage. Helt bra er hun ikke, men i år skal hun slippe raketter og dritt på nyttårsaften! De andre kan bare holde på, bikkja og jeg skal være hjemme å kose oss i så godt som fyrværkerifri sone :)

 

 

Lærdommen min ble: Ta ikke for gitt at en hund ikke reagerer på fyrværkeri bare fordi den ikke er skuddredd!

 

 

Ha en fin feiring :)

Link to comment
Share on other sites

Forberede og forberede. Skuddtilvenning er viktig uansett, så den er jo grei.

Utover det er din viktigste oppgave å oppføre deg vanlig, og ikke synes synd på hunden. De redde hundene er som regel hunder til eiere som tar seg for godt av hunden på første nyttårsaften.

 

Et kjempefint virkemiddel på valpen er en rolig hund (som den kjenner og finner seg til ro med), som ikke er redd for lys og lyd.

Link to comment
Share on other sites

Vi bruker å være litt ute på trappa for å tenne noen stjærneskudd, fontener og noe som smeller litt så minstemann får oppleve litt fyrverkeri før leggetid. Da bruker jeg å ta med hunden slik at han også får vite hva det er som smeller utenfor huset.

 

Vi har sikkert vært heldig, men fyrverkeri har aldri plaget hunden.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at det er lysblinkene og ikke smellene som er verst. Det kan dog være lurt å legge hunden på det rommet som mottar minst støy. Badet er ofte et fint sted. Bruk lystette gardiner (svart søplesekk stiftet foran vinduet er også bra), sett en radio med behagelig høyt volum, og pledd/seng og vannskål. Bruker denne metoden også i kennelen, og har aldri urolige hunder, hverken der eller blant mine egne.

Link to comment
Share on other sites

Grublet selv på hvordan første nyttårsaften til hvalpen (ES 8mnd) skulle gjøres så rolig og trivelig som mulig.

Etter ikke alt for lang tid kom jeg fram til ett forslag som vi begge er fornøyde med :D Aller mest meg som eier :mrgreen:

5. juledag går turen til en Fjellstyrehytte med fiskevann like utenfor døren :mrgreen:

Langt bort fra smell, blink og hyl skal nyttåret ønskes velkomment med isfiske, Rypemiddag og skiturer om tempen er sånn någen lunde :D

Gleder meg som en unge :lol:

Med litt flaks blir det nok en ørretmiddag eller to også!

 

Beklager dårlig svar til artikkelforfatter men ett alternativ kan det jo være om tilvenningen før den store dagen går ad undas :P

Link to comment
Share on other sites

Som joggen var inne på så finnes det en cd å få kjøpt. Denne skal spilles lavt i begynnelsen og så høyere og høyere. Bruksanvisning følger med. For min del er det kun en ting å gjøre. Min hund er livredd fyrverkeri, så jeg reiser inn i Sveriges dype skoger. Heldigvis har ikke svenskene helligdagsfredning, så jeg kommer til å jakte mye av romjula :D

 

Hvis du har mulighet til å venne hunden din til lyden nå, så gjør det. Det virker som om det er vanskelig hvis de først har blitt redd for fyrverkeri. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...