Jump to content

Kikkert til kombi ?


lupus mutus

Recommended Posts

Noen som erfaring med gode kikkerter til kombi. Når det er lite lys og du må velge mellom rifle og hagle?

Vet det finnes flere der man må vrenge skjort og ta oppvasken for å ha råd. vil gjerne ha et dyrt og et rimelig (fra 4000) alternaiv?

Jeg tenker særlig på valg av forstørrelser, diameter, samt lyssamling.

Har i dag en leupold Vari-X III heavy duplex 1,75- 6 X 32 som jeg synes er meget god i dårlig lys jfr dyrere kikkerter og svært god i motlys. Hele tida glassklar, men finnes noe bedre til fluktskyting?

Link to comment
Share on other sites

jeg har en kahl es helia 1,1 - 4 x 24. Til mitt bruk (drivjakt på rådyr) så er denne forstørrelsen og type kikkert optimal. Den er fin til fluktskudd, og det er ikkenoe problem å skyte rådyr på 100 m.

kahles siktet er lett, og svært godt optisk. Det eneste som kunne vært bedre er lengre øyeavstand, men om man ikke har for kraftig rekyl i kombikaliberet så er ikke dette noe problem!

 

veeldig godt fornøyd med kahles siktet mitt! : )

Link to comment
Share on other sites

Har selv montert en Meopta 1-4X22 m rauflækk (K-Dot)som jeg er godt fornøyd med. Oppgitt synsfelt 37m på 100m. Synes den fungerer godt ved fluktskyting (faktisk bedre enn Aimpoint). Gode skumringegenskaper med tanke på objektivdiameter, men flækken blir litt for tydelig når mørket siger på.(Er vel egentlig ikke konstruert for skumringsjakt) Mulig dette er endret noe på nyere produksjon. Koster ca halvparten av en Varipoint.

Link to comment
Share on other sites

Nei, objektivdiameteren har ingen betydning for synsfeltet.

 

Det som betyr noe, er diameteren til okularet, og øyeavstanden. Vel å merke om optikken er designet riktig, slik at ikke en indre åpning begrenser synsfeltet på minste forstørring. Noe den ofte er. Altså dassrulleffekt.

 

Er det ikke slik, vil kort øyeavstand og stort okular, gi stort synsfelt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...