Jump to content

10.75*.. Mauser


vegard_dino

Recommended Posts

Hei

 

Jeg er ute etter noe hjelp til ei ny elg rifle.

 

Ja, jeg vet at ei 10.75 cal. rifle er mer en hva en trenger, men det er jo gøy da.

Mauser hadde/har en 10.75*68. Den var tenkt som et Afrika cal.

 

Men, den er jo også grei til elg jakt. Men, det var jo en "short" 10.75*57 Mauser.

Er det noen som har/bruker det?

Hvor populær var den?

 

Hvordan er det å lage ei rifle, mauser, i dette kaliberet og bruke det i dag?

Link to comment
Share on other sites

Hunters House i Danmark har en 10,75x68 til salgs. Den er sikkert nogenlunde brukende, men en i x57 er det verre med.

 

Det er ingen skulder på hylsen (OK, litt når du bruker mikroskop kan du se den) og det gir muligens klatt. Jeg har ikke sett noen ladninger til den patronen.

 

Jeg tror en 9,3x57 er bedre egnet (jeg har en sånn selv).

Link to comment
Share on other sites

Finner ikke mye på nettet om den. Denne linken http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ri ... m_and_more" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

nevner den, men har ingen info. (Se under linken '9 mm and over').

Mener å ha sett 10.75 x 57 omtalt som en wildcat i en fjern fortid.

 

9,3 x 57 sender avgårde en 275 til 300 gns kule i en hastighet som vel nærmer seg minimum for praktisk jakt, mht. kulebane bl.a.

En 10.75 x 57 mm, med kulevekter fra ca 350 til 400 gns, vil ha lavere hastighet enn 9,3 x 57mm og en svært krum kulebane. Men til elgjakt på de 100 meter eller så kan det vel gå.

Klarer den kravet til bevegelsesenergi på 100 meter?

 

Interessant patron, og den burde ikke ha en COL lengere (butt kule) enn at den mater ok i en M98, antagelig kun med litt justering av vangene.

 

Mulig at denne patronenes skulder blir real nok til å gi god nok kontroll på kamringsdybden av patronen.

 

Kulediameteren er forsatt ikke helt ukurrant, .423, den samme som klassikeren .404 Jeffery. Kuler er derfor ikke uoppnåelige, men koster vel en del. Og de som er tilgjengelige er nok beregnet på riktig ekspansjon ved høyere hastigheter enn det 10.75 x 57 kan gi, vil jeg tro.

 

Hva om du går ned et lite hakk i kulediameter, til .416 x 57 mm Mauser? Større kuleutvalg (men fortsatt mest for patroner med mer fart), og litt mer skulder på patronen. Lettere å få tak i pipe også, antagelig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva om du går ned et lite hakk i kulediameter, til .416 x 57 mm Mauser? Større kuleutvalg (men fortsatt mest for patroner med mer fart), og litt mer skulder på patronen. Lettere å få tak i pipe også, antagelig.

.416 x 57 mm? Lyder ikke helt bra, når jeg ser nøyere på det, en kombinasjon av tommer og millimeter. Men den kan døpes om til 10,5 x 57 mm. 8) Den var bedre.

 

Blanding av tommer og millimeter? Hører liksom ikke sammen. Like lite som beltede hylser med skulder.

Konstruksjonsmessig unødvendig og en ulempe. Takke meg til de gode kontinentaleuropeiske metriske kaliberne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg Har en 10,75x68

Den har definitivt en skulder

Er en utmerket elg patron

Kamrer og mantler perfekt i M98, forøvrig det meste stålarbeid gjort av Ragnar hansen

Woodleigh 347 gr. både helmantel og blyspiss gir V0 på 705 m/s med 23" pipe

Clarry Haglund støper blykuler, litt for lett til min smak. Men det finnes mange utmerkede støpetenger for de som vil sysle med slikt

 

Er vel ingen i skandinavia som har skutt mer vilt en Jan Åkerman med 10,75x68 og han kaller den ikke for "dødens synrør" for ingenting :D

Link to comment
Share on other sites

Man burde ikke legge seg bort i kaliberdiskusjoner, når man sitter på jobb, og ikke har referanselitteratur tilgjengelig!

 

Hvis 10,75x57 er laget på basis av 8x57-hylsa, må den vel bli breiere fram enn bak?

 

Det er jo et "anerkjent" kaliber som heter 416 Whelen (?), laget på basis av 30.06, og da blir "skulderen" mikroskopisk, og problemene med "patronspill" omvendt proporsjonalt. Utvider man den til .423, får man en rett patron, og ingenting å kamre på.

 

Dette problemet har jo vår "kammerat" Fossdal løst, ved å bruke Weatherbys 240 som basis for sin egen 425 Fossdal. 240 W er en variant av 6mm-06, som Weatherby la på et, for 6 mm, unødvendig magnumbelte. Da ble det altså noe å kamre en rett patron mot!

 

Fossdal har vel fått erfare TTT - og jeg står foran dere i køen! Fordelen med denne kreasjonen er at hvis den ikke skulle bli vellykket, kan man brotsje opp kammeret til 10,75x68.

Link to comment
Share on other sites

Men, det var jo en "short" 10.75*57 Mauser.

Er det noen som har/bruker det?

Hvor populær var den?

 

Den minst lyckade och minst kända varianten är troligen 10,75x57. Patronen var ett försök att krama det allra sista i stor- viltskapacitet ur 57-hylsan. Be-tänk att redan somliga studsare i 9,3x57, med dess minimala hylsbröst, kan ha problem med för stort patronläge. Flänslösa standardhylsor låser ju som bekant mot hylsbröstet. Desto mindre det blir, ju mindre blir naturligtvis också toleranserna på låsmåttet. 10,75 millimeter-varianten har ett hylsbröst så försvinnande litet att man nästan behöver förstoringsglas för att se det.

 

Tålamodskrävande

Därmed ställs stora krav på tålamodet hos den vapensmed som ställs inför uppdraget att brotscha ett patronläge. Kulan är dessutom väl stor och tung i förhållande till hylsan. Ytterballistiken är inte särskilt imponerande, ens i jämförelse med den i sin tur mycket moderata 9,3x57.

http://www.jaktojagare.se/den-stora-57-familjen" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Hvis 10,75x57 er laget på basis av 8x57-hylsa, må den vel bli breiere fram enn bak?

Vil få opplyse, hvis du høret etter, at så ille er det dog ikke. Men skulderen er ikke av de største, nei.

Fordelen med denne kreasjonen er at hvis den ikke skulle bli vellykket, kan man brotsje opp kammeret til 10,75x68.

Jada, det går det.

 

10,5 x 57? Jäckle, den der kunne jeg tenke meg å relalisere, en gang i framtiden.

Link to comment
Share on other sites

Hei hei

 

Hmmmm.....ok, en *57 er ikke det beste valget.....Men, det er noe ved den..... Ja, jeg vet at en *68 er et MYE bedre valg.

Kan lades ned til *57 nivå og lades til Afrika en tur til Africa.

Men.....Det er jo ikke en *57...

Klarer en *57 kravet til storvilt jakt?

Så er det det med kuler. Dyre og hvil ikke gi den beste ekspansjon i *57`n lave hastigheter. MEN, det er noe ved den. Noe classic, noe sært og interessant.

 

Interessant å høre fra noen som har skutt og jaktet med en *57.

 

Jo, jeg nok "gal", 9.3*62 er jo super, men, ei ny rifle er jo moro. Og tanken på å ta i bruk et glemt kaliber er og blir interessant.

( Det var jo også en 11.2. Hmmmmm...)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

10,75x57 er en særing en kan lete lenge etter.

Følte at jeg nesten vant i LOTTO i dag som kom over denne godbiten. Patronen er helt enkelt basert på 8x57 Model 88 (eller 8x57IS). 10,75x57 er en 8x57 utvidet til .424" kule, patronen er opprinnelig fra Østerrike år 1900 - 08. Det jeg finner av andre data er 350 grain kule i v/0 ca.600 -620m/s. Patronen er omtalt som 10,75x57 "Hunter" - "Mauser" - Mannlicher. Våpentyper den er brukt til er mye ombygde Mausere, M/88 og M/96 - M/98. Mannlicher M/1912 er også nevnt. Hylsehalsen er der, så vidt synlig. Hylsebunnen er 11,90mm. og hylsehalsen måler 11,40mm. C.O.L. 76,45mm. Med unntak av kula er den vesentlig forskjellig fra målene til storebroren 10,75x68 (tysk 1900- 04).

 

Cartrigdes of the world sammenligner den litt med en mislykket villkat fra ca.1920, .400 Whelen. .400 Whelen var en .30-06 hylse åpnet i halsen for kuler til .405 Winchester, denne villkatten hadde ingen suksess siden den fikk problemer med headspace. 

 

Jeg har ikke klart å finne ut når 10,75x57 gikk ut av produksjon. RWS produserte og G.Roth. G.Roth gikk dukken etter første verdenskrig. 

10,75x57 .JPG

Innlegget her hadde nok passet best i forumet for Patronsamling, denne saken her er stort sett helt uaktuell i dag som kalibervalg. Jeg fant nå denne tråden som er 11 år gammel, gøy.

Edited by Vaquero
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...