Jump to content

Patroner kiler seg i Remington 870


kabar

Recommended Posts

Poler kammeret, eller SKYT MER! Det er et kjent "fenomen" og pleier å løse seg etter et antall skudd.

Og den løsner med et skikkelig napp/kakk i forskjeftet også.

 

Uenig i det der..

Dersom hagla er helt ny. Så bør du ikke selv fikse problemet. Men få ny pipe, børsemaker reperasjon eller hevet kjøp. Jeg kjøpte min 870 "super magnum" på midten av 90 tallet, siden den tid har jeg skutt svært mange skudd med den uten at forkilingen har gitt seg. Kammeret er også forsøkt polert, pusset og ropt høyt ukvemsord gjennom.

Link to comment
Share on other sites

Den går seg nok ikke til med det første.. min nærmer seg to tiår.

 

Om du får den reparert, bør du sjekke hagla på leirduebane for å sjekke at det ble ok.

Altså teste vanlig leirdueskudd, brenne av en kraftig magnum patron (min låste seg også på slike) samt lade magasinet med en tom patron og ta ladegrep på vanlig vis. Antar du bør la hagla kjøle seg ned mellom hver test.

Skulle den låse seg, kan du også få ut patronen ved å skru av løpet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei. Har en 870 super magnum selv, og dette er noe som skjer både nye og velbrukte hagler av nevnte type. Som nevnt tidligere av andre så er det ofte med lerdueammo det skjer, men også annen ammo. Det er sikkert flere ting man kan tenke at det er, men jeg ble kvitt problemet ved at jeg gjorde to ting.

 

1. Etter kort tids bruk vil det komme grader / knivskarpe kanter i glidesleiden til sluttstykket - disse bør du fjerne med en tilpasset flatfil. (les kappet og tilpasset)

 

2. Glideflatene til sluttstykket bør være smurt med lavfriksjons og lettflyktig fett - ex. molybden eller grafitt fett. (ikke overdrevet bruk)

 

De to punktene over fungerte bra for min hagle, og i tillegg kan du smøre et fantastiskt tynt lag med vannbasert hylsefett rundt bakanten og inngangen til kammeret - ca 5 mm innover. Det for å minske friksjonen mellom hylsa og kammeret. Jeg gjør dette om jeg skal på lerduebanen - ikke ellers. Hvis du bruker hagla mye, kan det hende at du må file ned et par ganger for sesongen. Hvis du ikke er trygg på å gjøre dette selv, gå til en børsemaker. For all del ikke bruk smergelslipepapir - da gjør du kantene avrunde, og slik er de ikke født til å være.

Link to comment
Share on other sites

Er du på sjøfugljakt og får problemer så har jeg fått beskrevet følgende: Skru av løp. Fyll løpet med sjø. Gi det maks-fylte løpet en skikkelig flatneve over munningen. Den kilte hylsen vil komme greit ut; hydaulikk virker! Supplèr alle trinn med fortvilt banning. Deretter er det bare å skyte videre.

Remington vil nok forskrive en dusj 565 etter endt dag, slik at gravrusten ikke setter seg alt for jævlig :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en 870 express i 14 år og har aldri hatt slike problemer med originalløpet. For et drøyt år siden kjøpte jeg et ekstra slugløp og problemene kom med en gang. Kammeret så mest ut som ei passe grov rasp. Et par hundrelapper til en kompetent børsemaker og problemet var løst.

Link to comment
Share on other sites

Har en gammelhoi av en Wingmaster fra sent femtitall. Enste gangen jeg har opplevd problemer som ligner er når patronpusher`n bak disken kom i skade for å gi meg 12/76 selv om jeg ba om 12/70.

Etter en frisk rekyl, måtte jeg til med et "meniallverdenda?!?" sammen med et mer kontant 2 ladegrep. En patron senere, når det hele gjentok seg, tok jeg til vett og sjekket tomhylsa litt nøyere. Forundringen var stor når den høyt og tydelig sa 12/76.. Det er en anstendig forretning jeg har handlet hos, og jeg er tydelig på å be om 12/70. Har vel aldri eid en hagle med 76mm kammer tror jeg.. Merket ingen skade på hagla, men resten av esken støver ned bakerst i våpenskapet som en liten stille påminnelse om å sjekke selv! Også fagfolk kan gjøre feil...

Link to comment
Share on other sites

:shock: Da ville i hvert fall jeg brysket meg litt opp og gått tilbake til butikken. Både for å få en eske riktige skudd og for at de skulle få seg en liten "skjerpings folkens!" Hendelig uhell selvfølgelig, men omtrent like ufarlig som å vifte med ladd våpen på standplass.

 

Men det er sikkert lenge siden ettersom eska støver ned...?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...