Jump to content

Info om Franchi i 12/predator


revjeger

Recommended Posts

hallo. tenkte kanskje jeg skulle legge ut litt info om ny dama mi jeg da, det er en Franchi PREDATOR 12/76.

 

Franchi fast whit,Franchi Predator,Franchi pro black,Franchi fast black. er vel dem samme våpenen, men bare med annet utsende. og vekt forskjell.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Noen bilder av dem.

 

Franchi fast whit.

 

i12_limited_12ga_lg.jpg

 

Franchi predator/I 12

 

i12_black_12ga_lg.jpg

 

Franchi pro black.

 

img996Franchi%20Fast%20Pro%20Black%2012-76.jpg

 

 

Advantage ® Max-4 HD ™ Franchi Predator.

 

i12_max4_lg.jpg

 

RealTree ® APG HD ™-Franchi Predator

 

i12_apg_12ga_lg.jpg

 

fås også noen med kamuflasje.Begge er Franchi Predator men i kamuflasje.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

info om dem.

Verdens letteste halvautomat i kal. 12

 

Dette er den råeste utgaven av de nye og grensesprengende FAST modellene. Våpena er drevet av kinetisk energi under rekylen og skiller seg dermed fra de aller fleste halvautomater som er gassdrevne.

 

Den spesielle konstruksjonen gjør at våpena er MEGET driftsikre, har ufattelig lav vekt og er utrolig lette å demontere for rengjøring/puss (uten bruk av verktøy). Konstruksjonen gjør også at repeteringa er lynkjapp(derav navnet Fast). Er du rask på avtrekksfingeren kan du tømme et 5-skudds magasin på under 1 sekund.

 

 

Våpenet er i kaliber 12-76, veier kun 2,65 kg, har utskiftbare choker og reimfester.

Kolben som er justerbar både i høyde og i side vha. spesielle skims som legges mellom kolben og låskassa.

 

En rekke slike skims følger våpenet både for høyre- og linksskyttere.

Kolben er av typen Optowood. Dette er lett oljebehandlet valnøtt hvor lazer er benyttet til å gjøre treverket nydelig.

 

 

I motsetning til de fleste andre halvautomater er denne som alle andre FAST-modellene laget for hagleladninger helt ned til 24 gram (norsk lerduepatronstandard).

 

Leveres med reimfester, chokenøkkel og 5 utskiftbare choker.

 

7 års garanti !

 

Franchi I-12

 

Type: Treghet-opererte semi-auto

Gauge: 12

Chamber: 3-tommers

Choke: C, IC, M, IM, F Rør Inkludert

Løpslengde: 61- 66-71.

Total Lengde: 121 cm

Vekt: 2,750 kg

Finish: black.

Pris: 12000-14000 kr

Produsent: Franchi/benelli

 

(tatt av Winge våpen) :)

 

Også er Nordskogen.no. som tar dem inn :) så ta en titt der..

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

også min menig om halga. jeg fikk den 12 august. og har vært veldig mye på lerdu bana, og blitt kjent med halga, for jakte starta jo snart.(duejakt). og syntes selv jeg skyter bra med halga, veldig fornøyd med den. lader alt av ammo. har ikke klikket en gang.kan ikke si noe meer enn at det er ei KJEMPE HALGE !! OG ER EN KJEMPE FORNØYD EIER !

 

Også noen bilder av halga mi. min Franchi predator og 2 jakt bilder med vilt, haha :lol:

 

 

14xjre8.jpg

 

2ahdvep.jpg

 

 

2d6x3b.jpg

 

 

b66l53.jpg

 

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

Håper dette kan komme til nytte til noen som lurer litt på halga, eller har tenkt å kjøpe seg en. Bare å sende på en melding til meg om spørsmål.

 

Vennlig Hilsen Revjakt :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja dette er ei vanvittig fin hagle , en glimrende 1/2 auto . Har skutt litt med den og skulle gjerne ha byttet den jeg har i en slik . Jeg kjenner et par stykker som har klaget litt på at den kan være litt kresen på ammotyper men vet ikke hva problemet var noe annet at den ikke repeterte .

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg er i hvertfall kjempe fornøyd :) som regel er alle nye halvautomater litt kresne på ammo i starten å skytes inn litt først :) men jeg har ikke hatt noe problem med det, jeg kjøpte min brukt. gått 500 skudd :) og har ikke klikket en gang.. har til og med tatt med den ut i snøen og fått litt ekstra med snø i kammert. og smeller da for det..gleder meg til å bruke den i rev jakt i helga, og så prøvd den i 20+ minus. får å se om den fungerer like fint..

Link to comment
Share on other sites

er forresten som du sier. alle halvauto er kresne i starten med ammo.

 

Neida :lol: Kjøpte Franchi Predatoren min ny på forsommeren i fjor og skjøt kun med lett lerdueammunisjon gjennom sommeren, og den vekslet hver eneste gang.

 

Knallfornøyd med hagla sålangt, og det har blitt noen fugler på meg og ;)

Link to comment
Share on other sites

Er det en ting som jeg har lært, så er det at det er stor forskjell på lerdueskudd og lerdueskudd. Min halvauto vekslet Saga og Nittedals sport fra dag en. Skjøt 2500 skudd med den uten en eneste vekslingsfeil. Ikke skjønte jeg hva folk mente med at halvautoer måtte pusses hele tida. Verken mekanismen eller løpet ble noe særlig skitne.

 

Det var helt til jeg kjøpte inn et parti med NSI-skudd. Med de patronene får jeg 1-3 vekslingsfeil per serie. Er ikke så farlig nå da jeg kun skyter JT om vinteren. Det som plager meg mer er at de legger igjen ekstrem mye sot og kruttrester i løpet og mekanismen. Jeg vil si at 100 skudd med NSI tilsvarer minst 500 skudd med Saga når det gjelder å legge igjen skit.

Link to comment
Share on other sites

alle halvauto er kresne i starten med ammo.

 

Nei, alle er ikke det.

 

 

Det var helt til jeg kjøpte inn et parti med NSI-skudd. Med de patronene får jeg 1-3 vekslingsfeil per serie. Det som plager meg mer er at de legger igjen ekstrem mye sot og kruttrester i løpet og mekanismen. Jeg vil si at 100 skudd med NSI tilsvarer minst 500 skudd med Saga når det gjelder å legge igjen skit.

 

NSI hadde problemer med en Lot som oppførte seg slik du beskriver, mulig du har fått av denne?

Jeg har skutt ganske mange av de patronene og kan ikke si at de sotet eller søplet noe mer enn de fleste andre typer.

Link to comment
Share on other sites

 

Det var helt til jeg kjøpte inn et parti med NSI-skudd. Med de patronene får jeg 1-3 vekslingsfeil per serie. Det som plager meg mer er at de legger igjen ekstrem mye sot og kruttrester i løpet og mekanismen. Jeg vil si at 100 skudd med NSI tilsvarer minst 500 skudd med Saga når det gjelder å legge igjen skit.

 

NSI hadde problemer med en Lot som oppførte seg slik du beskriver, mulig du har fått av denne?

Jeg har skutt ganske mange av de patronene og kan ikke si at de sotet eller søplet noe mer enn de fleste andre typer.

 

Takk for tipset. Skal finne lot-nummeret når jeg kommer hjem og ringe forhandleren. Slo meg ikke at det kunne være fabrikasjonfeil. Hele låskassa og løpet blir sort, og det ser ut som at noen har drysset grovmalt pepper på alt sammen.

Link to comment
Share on other sites

Funtaz. helt riktig det. jeg har aldri hatt noe problem med ladinga med halga mi heller, lader alt som er.. kjempe fornøyd. Rekyldrevet som duger. ja, alle ammo er forskjell, ene kompisen min har en problemer med den gamebore lerdu ammo. og han har en star baikal 12/76. han har sånn ut kaster på 2 løperen sin, og dem patronene sitter igjen, noen gang..det varierer noen må du liksom skyte inn og andre trenger du ikke å skyte (inn ).. veit at baikal mp152 sliter litt med det.

 

har prøvd den winchesteren SX3, som ikke ladet lerdu ammo. men tror dem gassdrevene liter med lading av ammo. veet at benelli comfort er rekyldrevet og benelli black eagle er det..som dem i duckcommander bruker, trenger ordentlig saker dem vettu !!

Link to comment
Share on other sites

Nor86Way. Ja hør der :) har ikke snakket med så mange på forumet her som har den jeg, men er visst noen som har den hører jeg :) håper det er flere som kan dele det er på denne siden :) så folk som vurderer den selv kan se hva folk syntes om den, dem som eier en :) kjempe bra,Nor86Way. sleng gjerne ut bilder..

Link to comment
Share on other sites

revjakt@

winchester sx3 sliter ikke med å lade leirdue ammo.

du må bare skyte "inn" den. ca 200-300 skudd så går den glatt nok. men ellers så var den ikke noe særlig smurt opp heller da.

og den fungerer fint i 30 minus :D noe som er testet ut ifra før i jakta :D

Link to comment
Share on other sites

revjakt@

winchester sx3 sliter ikke med å lade leirdue ammo.

du må bare skyte "inn" den. ca 200-300 skudd så går den glatt nok. men ellers så var den ikke noe særlig smurt opp heller da.

og den fungerer fint i 30 minus :D noe som er testet ut ifra før i jakta :D

 

Predatoren funger 100% med 24g patroner etter 32 skudd.

Å den fungerer som bare i det indre kalde østlandet.

Link to comment
Share on other sites

Liker Nor86Way! :D:D:D som sagt var å prøve Franchi predatoren i snø vært her, og åpnet kammert og gikk igjennom noen små graner med mye snø på, også la jeg i en patron i kammert, uten å tatt ut snøen i nedi kammert, og skutt :) fungerte som bare det 2 skudd på rappen..

Link to comment
Share on other sites

jada, SX 3 er sikkert ei fin børse,Peder :) men ikke får å skryte noe, men jeg har ikke pusset noe, annet enn løpet i sommer :) og skutt vel 300-400 skudd på 2 helger. og fungerer helt fint uten å pusse noe mer enn løpet :) får bare å så åssen det gikk :) men uten om det så er jeg veldig nøye med å pusse..

Link to comment
Share on other sites

Har en fast white som jeg kjøpte tidlig i sommer, den har fåt kjørt seg på lerduebanen og vært

med på gåsejakta. Må si den svarte til forventningene, veksler med alt av ammo, noen har påståt

at disse haglene produseres i tyrkia noe som selfølgelig er tull, de produseres på benelli armi fabrikken i

italia. Den øverste hagla du har bilde av "revjakt" viser ikke bilde av fast white men sansynligvis en privilege, men

det er ikke så nøye :lol:, uansett en bra tråd "revjakt". Kan tilføye lit mer fakta om fast white, den har fornicklet

låskasse som skal være mere motstandsdyktig mot rust, vekt er 2.7kg på den, ellers er den lik de andre fast modellene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

Hei. Hvilken løpslengde anbefaler dere på Predatoren, 66 eller 71 cm?

Kommer til å bruke hagla på bane og i "åpent lende" på gås og ender så det gjør

ikke noe om den blir lang.

Hva er fordel/bakdel med 71 kontra 66 cm?

Jaktdepoet selger for 9000,- noen steder den kan fåes rimeligere?

Har også sett på Benelli Comfort til ca 15000,- men er itvil om den er verdt 6000,-

mer enn Predatoren....? Noen som har formeninger om det?

Er dere ennå like fornøyd med Predatoren?

Svar motaes med stor takk :D

Link to comment
Share on other sites

hvis du skal jakte gås og and så ville jeg valgt 71. , men skal du bruke den i skogen så ville jeg hatt 66 :wink: nei, samme rekyl systemet i dem, så vil ikke tro det er noe forskjell. neste som er pluss med et 66 løp er vel at den er kortere da, og litt mer hendig.. men skal du jakte gås og and så er jo 71 fint :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da er valget tatt, nesten...

Det blir en Franchi, men er itvil om jeg skal gå for Predator eller Fast black.

Noen som kan si meg hva som er forskjellen på de to, utenom det selvsagte,

at Predatoren er synt og Fast black har tre stokk ?

Det jeg tenker er at Predatoren kanskje tåler litt mer røff bruk, men skulle gjerne hatt noen innspill

om andre for og imot på de to modellene :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hagla ligger nå og venter på meg på posten:-) Henter den imorgen.

 

Har fått høre etter jeg bestillte den, at Franchi Predatoren har dårlig blånering og at

den dermed ruster mer enn andre børser. Er det noe dere som har hatt denne hagla en stund er enig i,

eller er det bare tull? Vil jo tro garantien dekker dårlig blånering hvis den vedlikeholdes som den skal??

Svar mottaes med stor takk...

Link to comment
Share on other sites

merkelig. har ikke hørt om noen som har fått rust på sin heller. hagla mi(winchester sx3 composite) har ligget nå i over 6 uker uten puss eller vedlikehold og vært brukt der det er fuktig enda ikke rust.

har ikke sett en franchi predator heller med rust ;) merkelig.

Fornøyd en så lenge ell Magnus?

Link to comment
Share on other sites

Ja, er veldig fornøyd egentlig;) men hender seg at den killer seg med gamemore steel.men skjer sjeldent mer en 2 ganger på en runde med skeet, av 25 skudd, har med kruttet i hage patronen som er forskjellig, og da blir det ikke nok til å lade om. Men alt annet går supert ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja dette lurer jeg litt på, har lest flere plasser att låsekassa på white er bedre enn på black ell de andre typene? og att på black modellen kunne aluminiumen under belegget bli deformert og belegget flasse av? sendte mail til jaktdepotet og spurte om dette og fikk følgene svar: "Utsmykning og treverk er forskjellene".. så da blir jeg litt usikker på hva j ska tru, gidd ikke betale flere tusen ekstra for kvantitet men litt mer aktuelt om det er kvaliteten man betler for..

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Den modelen som belleget flasset av på var vel titan modellen som jeg tror heter privilege eller noe sånt, fast

black har vel vanlig blånert kasse. Ellers har som sagt fast white fornicklet låsekasse og noe som kalles optowood,

som er et laserbehandlet treverk med en slags coating på, syns både white kassen og optowooden virker å være

slitesterkt på min hagle ihvertfall. Ellers syns jeg det er merkelig at noen påstår disse haglene er produsert i spania,

isåfall vil det si at de driver med lureri på benelli fabrikken ettersom min fast white ihvertfall er merket benelli armi

made in italy på løp og låsekasse, nekter og tro at den er produsert i spania før noen kan dokumentere det med bevis.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...