Jump to content

Originalt hylster fra krigen, 1911/Colt - trenger info !


GCNM

Recommended Posts

Jeg kjøpte nylig dette (bilder) på QXL. Selgeren hadde maks positive karakterer av maks mulige (hvilken flott formulering), så jeg vil gjerne tro ham når han beskrev i annonsen at dette var originalt fra flydropp i Norge. Det står "Boyt 42" inngravert i hylsteret - noe jeg har forstått som at hylster-produsenten het Boyt. Er dette riktig? Beltet er standard militær-belte, eller..? Det hadde vært fint og fått mer kjøtt på beinet her - gleder meg til å bruke det til felt-stevner til sommeren! Det er jo også mulig at selgeren er medlem her :P

2narxhh.jpg

aw2wb9.jpg

5van12.jpg

Link to comment
Share on other sites

De som kan mer enn jeg gjør må korrigere meg-

 

Den eneste norske militære 11,25'en jeg har sett med hylster hadde et hylster som minnet om et luger-hylster. Det hadde en rem som løftet opp pistolen når man åpnet lokket på hylsteret helt opp. Det var også en forsterkning nederst.

 

Noe slik som dette:

110220091057a3f427033e1d49aa95.jpg?87

Link to comment
Share on other sites

Urogallus: Takk skal du ha - Det var akkurat det du skrev jeg håpa på! Jeg var tilfeldigvis innom Qxl, og hylsteret hadde nettopp blitt lagt ut. Første budet var satt til kr. 700,- - mens "Kjøp nå" lå på kr. 1.200,- Jeg så på det, gikk en liten runde i stua, tenkte det var for dyrt, at det ikke var en nødvendig ting og dessuten marginalt for USA-nasjonalistisk. Jeg ER jo ikke den typen som kjøper en så erketypisk ting, tenkte jeg og spurta tilbake til laptop'en og med tunnelsyn kun så knappen "Kjøp nå" :shock::oops::|:roll::):P:D:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er slett ikke usannsynlig at dette har kommet i slipp over Norge i krigsårene. Det kom en del forskjellige utgaver(fabrikanter) av 1911 og dertil utstyr. En eller annen form for dokumentasjon bør jo kanskje selger kunne bla opp, som feks. hvem som har hatt det, evt hvor det ble droppet osv.

For de som samler slikt er det en stor forskjell på en standard 1911 rigg og en som har kommet i slipp, selv om de i utg.punktet er like.

Den som cz27 sikter til er, en standard norskprodusert til vår egen KV1914.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Her er noe du kan lese på :

http://forum.m1911.org/showthread.php?t=6042" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Klippet og limt;

 

Here is a list of known M1916 Holster Manufacturer's from WW I up to Current with some of the known markings.

 

Holster, Pistol, Hip, M-1916

 

- A.L.P. CO. (Atchison Leather Products Co., Atchison, Kansas WW I/ WW II) (1918 J.J.M.)

- B. BROS. (Bryden Brothers Harness & Saddle Company, Los Angeles, CA. WW I)

- BANNERMAN (Francis Bannerman & Co.) (1916)

- BLOOMBERG LEATHER GOODS (BLOOMBERG LEATHER GDS.)(8-51 M.R.T.)(Korea USAF)

- BRAUER BROS. MFG. (Brauer Bros. Mfg. Co., St. Louis, MO WW II)

- BUCHEIMER (J. M. Bucheimer Co., Frederick, Maryland – Vietnam Era)(Bucheimer oval logo)(MRT)(part # 7791466) (DEC 1964) (1963)

- BOLEN LEA PROD (Bolen Leather Products) (part # 7791466) (Vietnam Era)

- BOLEN LEATHER PRODUCTS, INC. (part # 7791466) (Vietnam Era)

- BOYT (Boyt Harness Company, Des Moines, Iowa WW II)(E.T.G.)(42)(44)

(45)(LMS) (Korea USAF)

- BOYT (Walter Boyt Saddlery Company, Des Moines, Iowa WW I)

- CATHEY ENTREPRISES INC. (Cathey Enterprises, Inc., Brownwood, Texas) (Part Number: P/N 7791466 Contract # DAAA09-87-C-1158)

- CATHEY ENTERPRISES INC. (P/N (57311) 6086011 Cathey Enterprises Inc. 9MM RH) (USN flap) - CLINTON (WW I) (1918 F.W.T.)

- CRAIGHEAD (John R. Craighead Co., Inc., Denver, Colorado WW II)

- CRUMP (Benjamin T. Crump & Co., Richmond, Virginia or B.T. Crump Co. Inc. WW II)

- ENGER-KRESS (Enger-Kress Company, West Bend, Wisconsin WW II)(1942)(44)

- FINK (Fink Leather Shops, Kansas City, Missouri WW II)

- F.M. HOYT SHOE CO. (F. M. Hoyt Shoe Co., Manchester, New Hampshire WW II)

- FODSOM (Vietnam Era) (64)

- G. & K. (Graton & Knight Manufacturing Co., Worcester, Mass. WW I) (G&K 1918 W.J.D.) (G. & K. 1917 F.I.C.)

- G.P. & S. (Australian Allied Services -unconfirmed) (WW II)

- GRATON AND KNIGHT CO. (Graton & Knight Manufacturing Co., Worcester, Mass. WW II) (U.S.) (1943) (G.W.R) (Graton & Knight)

- WH McM Co. (William H. McMonies & Company, Portland, Oregon WW II) (WH McM Co. W G 1944 WW II) (W.H. McMonies & Company WW II)

- HARPHAM BROTH (Harpham Brothers Co., Lincoln, Nebraska WW II)

- H.H. HEISER (Herman H. Heiser WW I) (H.H. Heiser 1918 M.R.T.)

- HILL COUNTRY LEATHER (Formerly CATHEY ENTERPRISES) (part # 7791466)

- HOYT (F.M. Hoyt Shoe Co., Manchester, NH WW I) (1918) (HOYT 1918 J.C.Y.)

- HUNTER CORP. (part # 7791466) (Hunter Corporation, West Minster, Colorado - Vietnam Era)

- KEYSTON (Keyston Brothers, San Francisco, CA. WW I)

- K.B. (Keyston Bros., San Francisco, CA. WW I) (H.A.B.)

- MILWAUKEE SADDLERY CO. (Milwaukee Saddlery Co., Milwaukee, Wisconsin founded by Carl Swenson in 1924 WW II) (1942) (1944) (1945)

- MOSSER or JOESEPH H. MOSSER Co. (WW II) (Mosser 1942)

- NORDAC MFG. CO. (Nordac Mfg. Co., Fredericksburg, VA – Vietnam Era)

- PERKINS & CAMPBELL (Perkins-Campbell Co., Cincinnati, Ohio WW I)(1917) (1917 with an arrow)

- ROCK ISLAND ARSENAL (Rock Island, Illinois WW I)(1920)

- S-B CO. (WW II)

- SEARS SADDLERY (Sears Saddlery Co., Davenport, Iowa WW I / WW II)(UNMARKED)(SEARS 1942)

- S&R CO. (WW I) (JPC) (RCH) (ELT) (TMU) (1917 LNO)

- TEXTAN (Texas Tanning & Manufacturing Co., Youkam, TX - WWII)

- WALSH (Walsh Harness Co., Milwaukee, Wisconsin WW II) (Walsh 45)

- WARREN LEATHER GOODS CO. (Warren Leather Goods Co., Worcester, Mass. WW I / WW II)

(U.S.) (1918 L.A.O.)(1918 J.A.O.) (1917) (1944)

- WESTERN MFG. CO. (Western Manufacturing Co., San Francisco, CA WW I /WW II)(U.S. Western Mfg. Co. 44) (Western Mfg Co A.M.)

- W.H. McM. CO. (William H. McMonies & Company, Portland, Oregon WW I)

 

 

Marvil;kan du poste bilde av baksiden på det "drop-leg" hylsteret også? :)

Link to comment
Share on other sites

Dette er forresten M1916 hylster, tok over for M1912 som var det originale M1911-hylsteret.

M1912 hang lavere og var "hengslet" på en nagle/knapp grunnet utstrakt bruk av hest, da man satte hesten på stallen trengte man et hylster med annet design og M1916 "Dismounted" var et faktum.

 

Marvil; http://www.usmilitariaforum.com/forums/ ... =643&st=60" target="_blank

4. post fra toppen...ligner det på ditt, med unntak av knappen som ser ut til å stikke ut rett under belte-bøylen, muligens for å holde flappen åpen?

Bl.a. USMC hadde visstnok noen ikke så vanlige utgaver.

Link to comment
Share on other sites

Uff, med fare for å kuppe tråden...

Virker jo ikke helt uvanlig, når det dukker opp tre hylstre på forumet på under ett døgn...

Baksidebilde, men jeg er sikker på at det er ikke mange der ute med krysskjært fjærhus, kantet avtrekker og lepper på hane på en Remington... :-)

 

DSCF2309.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

er nok originalt det. kan forøvrig nevne at de hylstrene som er avbildet tidligere med lang hempe er en meget sjelden type( som jeg forøvrig er på jakt etter). disse ble brukt av kompani linge og lignende når de hoppet i fallskjerm for å kunne trekke pistol mens de hadde på seg fallskjerm sele.

 

Joakim

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et hylster som følgte med en kongsberg colt jeg kjøpte som jeg lurte litt på. Det har samme type lang hempe som flere av de andre her har til lårfeste, men det er laget i web ikke skinn. Klarer ikke å laste opp bilder her, men om noen vet hvilken type hylster dette er så hadde det vært moro med litt info om det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...