Jump to content

To-skudds boltrifle.


Tiurjeger

Recommended Posts

Ut fra mitt behov som småviltjeger i all hovedsak, og ønske om lettest mulig rifle.

Så har jeg mange ganger tenkt på hvorfor ikke noen produsent har laget rifler med låskasser med plass til bare to riflepatroner. Nettopp med den hensikt å få rifla lettest mulig.

 

Ok ser den med å skaffe seg en Kipplauf (enkeltskuddsrifle), men kunne vært kjekt å ha skudd nr to kjapt i kammret ved enkelte tilfeller. F.eks om man skulle ønske å bruke rifle på elg, hjort, rein eller rådyr.

 

Ser jo for meg at dette ville blitt en lett og hendig rifle, og i kal 6,5x55 så vil den dekke de fleste områder.

Og hvor ofte har man behov for mer en to skudd egentlig? er vel stort sett som oppfølgingsskudd for å være sikker, eller dyr nr to.

 

En slikrifle bør jo være mulig å presse ned i 2,3-2,4 kg. Og med en løpslengde på 50-55 cm så blir den jo kort også. I hvertfall om man hadde brukt Blaser sitt rettrekker system

Link to comment
Share on other sites

Du får da boltrifler med 2 bolter. Hugset ikke hvem som laget det. Var iallefall et tysk firma, blaser eller noe slikt.

 

Ellers er det vell bare å gå for en dobbelt rifle vell?

 

Espen

 

Tenker nok på en rifle med et løp som en ordinær rifle.

Men med mulighet med bare to skudd for å kunne redusere vekten betraktelig.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal ha lettest mulig er vel ikke 6,5x55 det rette kaliberet. Hvis du skal bruke 6,5 kule ville jeg heller gått for 260rem som går i en kort kasse. Eventuelt 308...

 

Ei Kimber kasse med Hi-tech/Mcmillan Edge stokk og et tynt løp på 40-50 cm løp. Noe mye lettere enn det skal du lete lenge etter tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Eg skjønnar kvar du vil Tiurjeger. Ei børse tiltenkt små magasin vil kunne lagas mykje slankare enn om ein skal ha fleire skot i magasinet. Ein vil altså spare meir vekt enn halve magasinbrønnen og håra på hendene sidan skjeftet ikkje treng å være like høgt over låsekasse/magasin.

 

Det kunne kanskje gå å bygge ein Rem.700 for formålet. Dersom du får tak i eit "lavprofil" avtrekk beregna for XP-100 kunne magasinet og skjeftet lages for å matche. Då burde ein kunne krype ned mot den vekta du pratar om. :D

Link to comment
Share on other sites

Er ikke mange grammene som går bort i magasinet, og stokken må jo ikke være like "dyp" som det heller. Begrensningen ligger i at det må være en viss mengde gods i sidene på kassa for at den skal kunne være åpen i bunn og topp, samt at stokken trenger en den gods for å bli stiv nok den å.

Link to comment
Share on other sites

...rifler med låskasser med plass til bare to riflepatroner. Nettopp med den hensikt å få rifla lettest mulig.

 

Ser jo for meg at dette ville blitt en lett og hendig rifle, og i kal 6,5x55 så vil den dekke de fleste områder.

 

En slikrifle bør jo være mulig å presse ned i 2,3-2,4 kg. Og med en løpslengde på 50-55 cm så blir den jo kort også.

 

To-skudds boltrifle med 2 patroner :!:

Tror du surrer litt nå. Det er jo ikke magasinet som drar vekta opp på en boltrifle. Det er låskassa, løpet, stokken og kikkertsiktet. Og den er ladet med en, to eller 5 skudd betyr vektmessig ingenting.

 

Du er inne på enkeltskuddsvåpen. Det neste er dobbelrifle, men der er det et ekstra løp som trekker vekta opp like mye som en liten boltlåskasse.

 

Det er bare en ting å gjøre. Kjøp en ultralett boltrifle i 260 Rem eller 308W og lad opp med 2 skudd om du føler for det.

Den er godkjent til elg også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...